Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212434
VolvoB20 skrev:
snepo skrev: 20 tusen mil,hur många äger samma bil i 20 tusen mil?
Är inte ovanligt. Har haft nya bilar som jag kört 35.000 mil med.
Alla som jag känner,inklusive mig själv har inte kört 10 tusen mil med sina bilar.Sedan kan man ju fundera på. Om det drar 0,05 mer med större däck. Kanske man ska köpa en ännu snålare bil,om det är bränslekostnaden som avgör
#1212493
På 20000 mil har man förmodligen gjort av med fyra, kanske fem, uppsättningar däck. Prisskillnaden mellan ett 205/55-16 och ett 235/40-19 är väl i storleksordningen 1000-1500 kr per däck eller mer (t ex Efficientgrip Performance i den mindre storleken kostar ca 700 kr).

4 däck * 4 uppsättningar * 1000-1500 kr = 16000-24000.

Mer än soppaskillnaden.


Även om man byter bil så kan resonemangen om både däck och bränsle tillämpas givet att man väljer större dimensioner konsekvent på flera bilar i rad.
#1212513
Försumbar skillnad mellan 215/65-16 dubbat Hakka8 och 235/45-19 Scorpion Assimetrico sommar var det mätt på pumpen, försumbar skillnad mellan nuvarande 235/55-17 Hakka9 dubbat och 235/45-19 Assimetrico sommar är det mätt på samma pump. Enda som skiljer är att värmaren gör att den drar mer vintertid så förbrukningen är högre vintertid, men inget jag bryr mig om. Vore förbrukning nåt man brydde/oroade sig över så satt man i nåt asiatiskt skolådeformat som drog lite soppa och bedrövligt mycket el utan komfortabel bränslevärmare man kör när det behövs och även för att bränna ur den vid behov och då känna sig "duktig" som skattesmiter och som resultat av denna hets inte kan dra en släpvagn av flera anledningar.
Körstilen har betydligt större påverkan än nåt annat. Blyfot/"jag måste köra fort och ryckigt, helst inte under hastighetsgränsen då den är för mesar" kommer förbruka mer än "ägg under gaspedalen"/ mjuk körning i laglig fart.
#1212520
För mig är det roligare med snygga stora och lättvättade fälgar. Små trånga fälgar är inte lätta att hålla rena.
OM smalare däck drar mindre bränsle så ökar förbruiningen eftersom mjuka vinterdäck rullar tyngre.

18" 225/45 Nokian hakka R2 kostar lika mycket som mina sommardäck 235/40 19" Bridgestona Potenza S001.
20000mil tar ca 10år för oss att köra. På samma tid har vi tjänat minst 7 miljoner kronor efter skatt i form av lön. Merkostnaden med större däck än 16" är det minsta jag tänker på.
#1212570
För första gången när det gäller min XC70 har jag nu fått på vinterdäck som går markant tystare, och också verkar rulla lättare, än mina sommardäck. De här är Goodyear, en variant som jag inte haft tidigare. Den bilen har brukat rulla på Nokia Hakkapelitta.
Återstår att se om greppet är bra också. Jag lyckades få på dem innan de behövdes det här året.

Den här bilen har jag för övrigt kört 24000 mil med. Den förra som jag köpte ny rullade ungefär 50000 mil innan jag slutade köra med den. Bilen för den var knappt använd när jag bytte bort den, bara 12500 mil.
Sen har jag haft ett antal som köpts begagnade, men hur långt de rullade innan de försvann från min ägardomän har jag inte koll på.
#1212588
Perra83 skrev:För mig är det roligare med snygga stora och lättvättade fälgar. Små trånga fälgar är inte lätta att hålla rena.
OM smalare däck drar mindre bränsle så ökar förbruiningen eftersom mjuka vinterdäck rullar tyngre.

18" 225/45 Nokian hakka R2 kostar lika mycket som mina sommardäck 235/40 19" Bridgestona Potenza S001.
20000mil tar ca 10år för oss att köra. På samma tid har vi tjänat minst 7 miljoner kronor efter skatt i form av lön. Merkostnaden med större däck än 16" är det minsta jag tänker på.
Nokian hakka8 och r2 är bland dom mest lättrullande däck som finns i alla kategorier.
Så någon uppdelning med att vinterdäck drar mer bränsle än sommardäck går inte att göra med dagens däck.

Däck av lägre kvalitet har ofta ett betydligt högre rullmotstånd.
Det där billiga däcket blir inte så billigt när
Man tar hänsyn till alla däckrelaterade kostnader.
#1212804
Perra83 skrev:För mig är det roligare med snygga stora och lättvättade fälgar. Små trånga fälgar är inte lätta att hålla rena.
???? Stora fälgar är inte lättare att tvätta än små, på glada 90-talet åkte jag det som var coolt då, 3-ekrat, Det var världens allra mest lättvättade fälgar som tillverkats genom alla tider 10 sekunder per fälg så var det helt rena, inga kanter, veck ekrar eller annat som hindrar tvätten.

Bild
Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]