Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1211888
Av ljudmässiga skäl så vill jag sätta sådana ballongdäck som sitter på XC70 på min V70 1.6 Drive. Nägon som vet om detta är möjligt? Drive versionen är ju mer sänkt än en standard V70 också så kan tänka mig att det kan ta i i hjulhuset. Även det här med hastighetsmätar problemet som då uppstår, kan man programmera om den så att den är anpassad för xc70 däckdimensioner?

Tacksam för svar!
#1211892
Jag har kört faktiska XC70-hjul på min S80 vid ett tillfälle. Originaldimension på S80:n är 225/50-17 och XC70-hjulen jag lånade hade 235/55-17. Lite i överkant men kan ju konstatera att de ryms iallafall. Sommarhjulen på min bil har 245/40-18 men där kör jag 45 i profil istället. Lite mer däcksida utan att det riktigt syns och det ryms också utan problem.

Vad kör du för däckdimension nu? Med 16"-fälgar (eller rentav 15" om det ryms), smala däck och ev. ett snäpp högre profil borde
#1211903
Jag tror knappast det gör någon större skillnad ljudmässigt att bara höja profilen lite. Däremot kanske det kan förbättra fjädringskomforten en aning.

Så vitt jag vet får du öka rullomkretsen med max fem procent jämfört med de däck som anges i registreringsbeviset. Det skall hastighetsmätaren klara utan att den börjar visa för låg hastighet.

Att omprogrammera hastighetsmätaren är möjligt rent tekniskt men förutsätter att någon som kan konsten "hackar" sig förbi de hinder som normalt finns för detta. Det är inget som en Volvoverkstad vare sig kan eller vill göra och det är heller inte lagligt.
#1211921
Har ett svagt minne av att rullomkretsen är en kundparameter på P2-bilarna dvs fritt programmerbar. På P3:orna kräver det mjukvaruladdning. Pratade med verkstaden om det när jag lade på mina 45-profildäck. Minns inte vad de sa men det lät inte som att det var omöjligt. Däremot blev det inget av den saken då jag ändå kör standarddimension på vinterhjulen och ingen fartkamera blixtrat, två somrar och några tusen mil senare.

edit: däremot får jag nog hålla med dig, kanske inte gör någon skillnad att ytterligare ballongifiera. Bättre att lägga pengarna på att fixa ljuddämpning till dörrarna?
#1212033
Schmoyoho skrev:Har ett svagt minne av att rullomkretsen är en kundparameter på P2-bilarna dvs fritt programmerbar.
Nej på P2-orna ligger rullomkretsen som en del av bilens config-fil och den kan inte ändras annat än med hjälp av "hacking".
Schmoyoho skrev:På P3:orna kräver det mjukvaruladdning.
Det har du rätt i ser jag nu. Så i det fallet får jag ta tillbaka vad jag sa om omprogrammering. Det är förstås också lagligt att omprogrammera så länge det inte innebär att mätaren riskerar att visa lägre hastighet än den faktiska. Däremot är jag rätt säker på att tillverkaren inte i efterhand kan ändra på de däckdimensioner bilen är typgodkänd (helbilsgodkänd) för och att man inte får sätta däck på bilen med större rullomkrets än max fem procent över den största typgodkända rullomkretsen (varvid mätaren också bör vara programmerad för den sistnämnda rullomkretsen så att den inte riskerar att visa för låg hastighet).

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]