Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212021
MartinS skrev:Olika rattar... Dieselratten skall dämpa vibrationer bättre/annorlunda.
Skulle tippa på att det bara är svängningsdämparen som skiljer. På rattarna till P2-bilarna (V70N m.fl.) var svängningsdämparen något man kunde köpa som separat del. Men så ser inte ut att vara fallet på nästföljande generation. Innebär det också att svängningsdämparen inte längre kan demonteras från ratten utan är helt integrerad i den?
#1212093
Jag fick svar från en del Volvo dealers i USA.
Alla säger att det ligger 5 back orders på denna ratt i hela världen.
Ingen ny ratt finns tillgänglig varken i USA eller europa.
Förslaget var att börja leta efter en begagnad ratt.
Då kan jag också passa på att fråga er kära Volvo vänner om ni
vet en stackars beige sportratt som vill ha en ny ägare?
#1212095
Jag var ute efter en likadan, men det slutade med en helt annan (mycket p.g.a svårigheten att få tag i en). Dock klart nöjd med min nya också :)
Ratt.png
Ny ratt
Ratt.png (503.48 KiB) Visad 541 gånger
Hoppas du hittar en till sist dock :)
#1212098
Ser ju lika bra ut den där. Problemet är ju att veta om den
är kompatibel med bilen utan vidare.
Men vad jag vet så är ratten bara ett mekaniskt skal som
man flyttar över knappsats och krock kudde i.

Ett par ryssar som bytte ratten själv, kanske kan läggas in här
för dom som gillar att mecka själv:

#1212164
Största problemet med att byta till någon av de nyare rattarna (varianterna med metallinlägg) är att du måste byta krockkudden vilket är dyrt då de är omöjliga att få tag på begagnat och kostar skjortan från Volvo. Jag var sugen på den nya träratten ett tag. Ratten skulle kosta 4000 kr ny och kudden cirka 7000 kr. De planerna tog slut där och då.
#1212244
Schmoyoho skrev:Största problemet med att byta till någon av de nyare rattarna (varianterna med metallinlägg) är att du måste byta krockkudden vilket är dyrt då de är omöjliga att få tag på begagnat och kostar skjortan från Volvo. Jag var sugen på den nya träratten ett tag. Ratten skulle kosta 4000 kr ny och kudden cirka 7000 kr. De planerna tog slut där och då.
Helt omöjligt att få tag i begagnade krockkuddar är det inte. Se t.ex. här:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... udde/Alla/

Finns ibland på ebay också vill jag minnas och kan tänka mig att de även går att hitta på blocket ibland. OBS att det dock är olagligt att skicka en krockkudde via post e. motsv. Det är sprängmedelsklassat och får bara transporteras enligt de särskilda regler som gäller för sådant.

Jag har för övrigt själv bytt både ratt och krockkudde i min V70 -02, från original fyrekrad till treekrad "sportratt" med läderklädd kudde från R-modellen. Materialet gick på sammanlagt ca 4.000 (hälften för ratten och hälften för kudden) men då kom förstås inte grejerna från Volvo ÅF. Jobbet gjorde jag själv.

Före:
Sportratt14.jpg
Sportratt14.jpg (134.19 KiB) Visad 442 gånger
Efter:
Sportratt11.jpg
Sportratt11.jpg (119.49 KiB) Visad 442 gånger
Användarvisningsbild
av ER
#1212517
thomasraden skrev:Ser ju lika bra ut den där. Problemet är ju att veta om den
är kompatibel med bilen utan vidare.
Men vad jag vet så är ratten bara ett mekaniskt skal som
man flyttar över knappsats och krock kudde i.

Ett par ryssar som bytte ratten själv, kanske kan läggas in här
för dom som gillar att mecka själv:

Vill du som jag även ha igång rattvärmen så är det inte bara plug and play om du nu skulle slå till på en som har rattvärme dvs..
Knapparna är inte samma heller 08 -09 som 10-16 så jag fick byta till MY11 knappar med samma funktioner för att dom skulle sitta bra på ratten.
Användarvisningsbild
av ER
#1212551
Knepigast blir att lösa att slippa vira kabel runt rattstången så ratten kan vridas utan att kabeln fastnar, själva funktionen är ju enkelt löst med ström via dold knapp och kablage.
Därav jag tittar på vad som krävs för byte av kontaktrullen till den rätta och där koppla ut rätt banor. Måste ändå byta denna på min.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]