- sön 19 nov 2017, 20:30
#1212856
När jag kollar på CCA-värde i instruktionsboken blir jag lite förvirrad. Man har ju lärt sig att CCA står för kapaciteten under vissa fastställda förhållanden i kyla. Det lär finnas 4 - 5 olika mätmetoder. Kanske beroende på hur kallt det brukar vara i olika länder världen runt? Men mätmetoden är någorlunda lika, man kyler först ner lokalen och batteriet till en viss temperatur. Sedan belastar man batteriet och mäter vad det klarar. Tiden för belastningen och uttaget kan variera beroende på vilken mätstandard det handlar om. Och resultatet ger CCA-värdet.
Nu säger Volvo så här: Prestanda batteri. Motor, här har man indelat i 3 grupper. Grupp 1. 2,5T grupp 2. 2.0 + 2.0F + 3.0T + 3.2 Och grupp 3. 2.0D + D5 + 2.4D. Köldstartförmåga i grupp 1 är 520 - 800 A. Grupp 2 är 520 - 700 A Och grupp 3 är 700 A. Men sedan redovisar dom en minimum reservkapacitet också. Grupp 1, 100 - 150. Grupp 2, 100 - 135. Och grupp 3, 135. Det står ingen enhet för detta, men jag utgår från att det menas Ampere (?) Motsvaras det av vad som finns kvar i batteriet efter mätningen?
Är det någon som har lite mer koll på detta? Är Volvos värden konvertibla rakt över till ett känt CCA-värde? Och vilket i så fall? Dom jag kommer på så här på rak arm är EU-värde, DIN-värde, (Båda i Tyskland) och så i USA heter det väl ASA eller möjligen något annat. Japan använder också den amerikanska standarden (bara för att få sälja där?) Sedan finns det några till som jag har läst om någon gång men inte har memorerat. Kanske har NATO ett eget system? Men om man tänker på att det inte produceras bilar i större fabriker i så jättemånga länder, så är det illa nog med att det inte bara finns ett gemensamt system. OK! Det finns Tropiska länder och Arktiska länder samt något mitt emellan som kan ge olika tycken om vad batteriet skall klara av. Så ni som vet mera, fyll på med kunskap här.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.