Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilket batteri till en T6:a med mycket korta körsträckor utan bränslevärmare

BOSCH S5 010 bly/syra 85Ah 800CCA
2
12%
TUDOR TL752 EFB 75Ah 730CCA
Inga röster
0%
Biltema AGM samt nytt batterilock från Volvo som klarar 190mm batterier
14
82%
Annat (skriv en kommentar)
1
6%
av ChristerN
#1212132
Man kan också notera att AGM har bättre laddmottaglighet så om man bara kör korta sträckor så hinner ett AGM bli bättre laddat än motsvarande bly/syra.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1212137
ChristerN skrev:Man kan också notera att AGM har bättre laddmottaglighet så om man bara kör korta sträckor så hinner ett AGM bli bättre laddat än motsvarande bly/syra.
Det är precis så jag har tänkt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1212150
Skall inte ett AGM batteri laddas med högre spänning? Om bilen inte är konstruerad för AGM, är det ändå att föredra?
av andersuw
#1212152
Så vitt jag vet kan man, men behöver inte, ladda ett AGM-batteri med lite (vi pratar ett par decimaler) högre spänning. Jag tror inte Volvo kör med annan laddspänning i bilar som originalutrustas med AGM. I så fall borde man varna folk för att sätta dit något annat och det har jag inte sett att man gör. Och ja, AGM är ett plus även om bilen inte är designad för att ha ett sådant batteri.
av Rådlös
#1212166
När Optima-batterier kom i mitten på 90-talet så fick jag uppfattningen att dom var i täten med geleteknik i batterier. Dom hade ju en annan finess med rullade blyplattor också och det skulle innebära större yta på blyplattorna.
Men i dag ser man knappast till något av dom. Jag har i och för sig inte letat, men på t.ex det här forumet talas det varje dag om Biltema AGM. Aldrig Optima. Har Optima blivit omkörda av klassiska "fyrkantiga" batterier?

I ett reklamblad från 90-talet såg jag en "fördel" med Optima som fick mig att småle. Man sa att Amerikanska polisbilar hade Optimabatterier. Och man motiverade det med att dom var skottsäkra. I vapenlandet USA skjuts det otroligt mycket och ofta och en bild till texten visade ett Optimabatteri som hade blivit träffat av ett skott. Höljet hade spruckit och en stor bit hade ramlat bort, men batteriet fungerade ändå för att det inte var en flytande elektrolyt.

I vårat land har skjutningar ökat lavinartat, men det är en annan historia, om man säger så. Reklamen från USA är omkring 25 år gammal. Då var skottlossning nästan unikt i vårt land.
av andersuw
#1212170
De kanske inte blivit omsprungna men däremot upphunna. När jag köpte mitt första AGM-batteri för snart tio år sedan fanns inte många alternativ. Tror bara jag lyckades hitta två: Optima och Varta där jag till sist valde det senare. Minns också att jag fick leta ordentligt efter någon som sålde det. Att Biltema skulle sälja sådana grejer kunde man bara drömma om då. Var ju exklusiva grejer ju. Minns att det fanns en dekal på batteriet som berättade att det användes av Rolls, Bentley et consortes. ;-)
av Rådlös
#1212856
När jag kollar på CCA-värde i instruktionsboken blir jag lite förvirrad. Man har ju lärt sig att CCA står för kapaciteten under vissa fastställda förhållanden i kyla. Det lär finnas 4 - 5 olika mätmetoder. Kanske beroende på hur kallt det brukar vara i olika länder världen runt? Men mätmetoden är någorlunda lika, man kyler först ner lokalen och batteriet till en viss temperatur. Sedan belastar man batteriet och mäter vad det klarar. Tiden för belastningen och uttaget kan variera beroende på vilken mätstandard det handlar om. Och resultatet ger CCA-värdet.
Nu säger Volvo så här: Prestanda batteri. Motor, här har man indelat i 3 grupper. Grupp 1. 2,5T grupp 2. 2.0 + 2.0F + 3.0T + 3.2 Och grupp 3. 2.0D + D5 + 2.4D. Köldstartförmåga i grupp 1 är 520 - 800 A. Grupp 2 är 520 - 700 A Och grupp 3 är 700 A. Men sedan redovisar dom en minimum reservkapacitet också. Grupp 1, 100 - 150. Grupp 2, 100 - 135. Och grupp 3, 135. Det står ingen enhet för detta, men jag utgår från att det menas Ampere (?) Motsvaras det av vad som finns kvar i batteriet efter mätningen?
Är det någon som har lite mer koll på detta? Är Volvos värden konvertibla rakt över till ett känt CCA-värde? Och vilket i så fall? Dom jag kommer på så här på rak arm är EU-värde, DIN-värde, (Båda i Tyskland) och så i USA heter det väl ASA eller möjligen något annat. Japan använder också den amerikanska standarden (bara för att få sälja där?) Sedan finns det några till som jag har läst om någon gång men inte har memorerat. Kanske har NATO ett eget system? Men om man tänker på att det inte produceras bilar i större fabriker i så jättemånga länder, så är det illa nog med att det inte bara finns ett gemensamt system. OK! Det finns Tropiska länder och Arktiska länder samt något mitt emellan som kan ge olika tycken om vad batteriet skall klara av. Så ni som vet mera, fyll på med kunskap här.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1212861
CCA är startförmågan i strömuttag under en given tidsperiod. Den har bara delvis en koppling till batteriets kapacitet i Ah.

Reservkapacitet mäts i minuter. Motsvarar tiden du kan köra med död generator, typ. Men det måttet ser man sällan här tycker jag.
av Rådlös
#1212865
OK! Tack för det. Reservkapacitet. Jag har inte hört talas om detta förut. (Men det är nog mycket man inte har hört talas om, trots åldern) Det står "min" i boken. Det tolkade jag som ordet "minimum". Men det skulle alltså vara "minuter" i stället. Detta skall jag försöka att minnas.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1213109
I USA verkar de sälja batterier efter någon sorts kategori-system. De verkar bara mäta startförmåga i CCA och reservkapacitet. Kapacitet i Ah anges inte.

Här är det tvärt om. Ah anges primärt, CCA sekundärt (minns dock inte att CCA angavs lika tydligt som nu förra gången jag köpte ett nytt batteri 2010 eller så).
Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]