Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilket batteri till en T6:a med mycket korta körsträckor utan bränslevärmare

BOSCH S5 010 bly/syra 85Ah 800CCA
2
12%
TUDOR TL752 EFB 75Ah 730CCA
Inga röster
0%
Biltema AGM samt nytt batterilock från Volvo som klarar 190mm batterier
14
82%
Annat (skriv en kommentar)
1
6%
av andersuw
#1212170
De kanske inte blivit omsprungna men däremot upphunna. När jag köpte mitt första AGM-batteri för snart tio år sedan fanns inte många alternativ. Tror bara jag lyckades hitta två: Optima och Varta där jag till sist valde det senare. Minns också att jag fick leta ordentligt efter någon som sålde det. Att Biltema skulle sälja sådana grejer kunde man bara drömma om då. Var ju exklusiva grejer ju. Minns att det fanns en dekal på batteriet som berättade att det användes av Rolls, Bentley et consortes. ;-)
av Rådlös
#1212856
När jag kollar på CCA-värde i instruktionsboken blir jag lite förvirrad. Man har ju lärt sig att CCA står för kapaciteten under vissa fastställda förhållanden i kyla. Det lär finnas 4 - 5 olika mätmetoder. Kanske beroende på hur kallt det brukar vara i olika länder världen runt? Men mätmetoden är någorlunda lika, man kyler först ner lokalen och batteriet till en viss temperatur. Sedan belastar man batteriet och mäter vad det klarar. Tiden för belastningen och uttaget kan variera beroende på vilken mätstandard det handlar om. Och resultatet ger CCA-värdet.
Nu säger Volvo så här: Prestanda batteri. Motor, här har man indelat i 3 grupper. Grupp 1. 2,5T grupp 2. 2.0 + 2.0F + 3.0T + 3.2 Och grupp 3. 2.0D + D5 + 2.4D. Köldstartförmåga i grupp 1 är 520 - 800 A. Grupp 2 är 520 - 700 A Och grupp 3 är 700 A. Men sedan redovisar dom en minimum reservkapacitet också. Grupp 1, 100 - 150. Grupp 2, 100 - 135. Och grupp 3, 135. Det står ingen enhet för detta, men jag utgår från att det menas Ampere (?) Motsvaras det av vad som finns kvar i batteriet efter mätningen?
Är det någon som har lite mer koll på detta? Är Volvos värden konvertibla rakt över till ett känt CCA-värde? Och vilket i så fall? Dom jag kommer på så här på rak arm är EU-värde, DIN-värde, (Båda i Tyskland) och så i USA heter det väl ASA eller möjligen något annat. Japan använder också den amerikanska standarden (bara för att få sälja där?) Sedan finns det några till som jag har läst om någon gång men inte har memorerat. Kanske har NATO ett eget system? Men om man tänker på att det inte produceras bilar i större fabriker i så jättemånga länder, så är det illa nog med att det inte bara finns ett gemensamt system. OK! Det finns Tropiska länder och Arktiska länder samt något mitt emellan som kan ge olika tycken om vad batteriet skall klara av. Så ni som vet mera, fyll på med kunskap här.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1212861
CCA är startförmågan i strömuttag under en given tidsperiod. Den har bara delvis en koppling till batteriets kapacitet i Ah.

Reservkapacitet mäts i minuter. Motsvarar tiden du kan köra med död generator, typ. Men det måttet ser man sällan här tycker jag.
av Rådlös
#1212865
OK! Tack för det. Reservkapacitet. Jag har inte hört talas om detta förut. (Men det är nog mycket man inte har hört talas om, trots åldern) Det står "min" i boken. Det tolkade jag som ordet "minimum". Men det skulle alltså vara "minuter" i stället. Detta skall jag försöka att minnas.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1213109
I USA verkar de sälja batterier efter någon sorts kategori-system. De verkar bara mäta startförmåga i CCA och reservkapacitet. Kapacitet i Ah anges inte.

Här är det tvärt om. Ah anges primärt, CCA sekundärt (minns dock inte att CCA angavs lika tydligt som nu förra gången jag köpte ett nytt batteri 2010 eller så).
Användarvisningsbild
av Its1more
#1213851
Nytt batterilock beställt. Kommer måndag. Nu är det bara ett AGM-batteri som saknas...;-)
Användarvisningsbild
av Its1more
#1213939
DTJ skrev:Varta Silver Dynamic F18 85Ah CCA 800
Får plats under orginallocket
Jag köpte detta för c:a 2 månader sedan https://www.voltpower.se/fi/bilbatterie ... -a-en.html och är helt nöjd
Men det är inte ett AGM och jag vill åt ett batteri som har bättre förutsättningar att ta laddning under korta sträckor (5-10 minuter).
Användarvisningsbild
av Its1more
#1214112
Nu har jag beställt ett batteri. Det blev ett Banner Running Bull AGM (80Ah/800CCA) för 2090:-.
https://www.voltpower.se/fi/bilbatterie ... 80-ah.html

Tror det blir bra.

/F

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]