Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1211557
Adder skrev:Detta är väl i högsta grad ett slitage när minst två ger upp om inget mer är paj. Och om nästa ägare vill ha assistans är de ju upp till denne.
Du svarade ju på din grundfåga där :) Låt allt vara så kan nästa ägare fixa det om denne vill. Då vet de i alla fall att den felar.


Adder skrev:Råd? De jag ville veta var hur man avaktivera genom säkring eller kablage. Att riva kofångaren och på chans sätta dit beg pryttlar för 600 kr när de ger 0 mervärd. Är väl ett uselt råd?
Riva kofångaren är inget måste, räcker med nedre kjolpaket, men det är snabbt ordnat vilket som på en 10 minuter. Samtliga verkar dessutom vara överens om att det faktiskt ger ett mervärde om de fungerar. Annars kan säkert Volvo ÅF ta bort funktionen i Vida, för det är nog ända sättet. Men då blir det ändå billigare att köpa begagnade för 200-300 kr/st. :)

Jag och de andra har faktiskt bara försökt att hjälpa dig ändå. Du får ursäkta att alla råden inte passar dig, men så är det ibland.

Önskar dig lycka till ändå :-)-)


EDIT:
Variosboy skrev:Där har du trasslat till det med citaten, för det där har inte jag skrivit! :wink:
Detaljer :wink: Fixat nu i alla fall :-)-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Adder
#1211639
apersson850 skrev:Det är ju din bedömning, och den kan du ju göra själv. Personligen är min erfarenhet att bilen är lättare att sälja om allt fungerar, och det är ju ett värde i sig självt.
Men jag skriver ju inte att de finns backhjälp heller så de som kommit har bara stört sig på att de piper när man lägger i backen. Stora problemet är ju 2.0F
av Adder
#1211640
Variosboy skrev:Ditt antagande om mervärdets vara eller icke vara är ju bara sant om personen som tittar på bilen missar felet. Alla andra, normala människor, backar ur affären eller prutar motsvarande summa de tror att det kostar att laga felet.

Men som sagt, alla är olika.. En del bryr sig säkert inte om så värst mycket. Men jag tror inte det är den vanligaste typen av spekulant.

Så vill du lättare sälja bilen så är det garanterat bättre att fixa eventuella fel innan försäljning.
Jag skriver inte att de är p-hjälp och att då backa ur för att de inte är p-hjälp blir bra skevt och ingen har nämt de. De handlar om en 40k bil och största "problemet" är 2.0F..
av Adder
#1211641
Micce1980 skrev:
Adder skrev:Detta är väl i högsta grad ett slitage när minst två ger upp om inget mer är paj. Och om nästa ägare vill ha assistans är de ju upp till denne.
Du svarade ju på din grundfåga där :) Låt allt vara så kan nästa ägare fixa det om denne vill. Då vet de i alla fall att den felar.


Adder skrev:Råd? De jag ville veta var hur man avaktivera genom säkring eller kablage. Att riva kofångaren och på chans sätta dit beg pryttlar för 600 kr när de ger 0 mervärd. Är väl ett uselt råd?
Riva kofångaren är inget måste, räcker med nedre kjolpaket, men det är snabbt ordnat vilket som på en 10 minuter. Samtliga verkar dessutom vara överens om att det faktiskt ger ett mervärde om de fungerar. Annars kan säkert Volvo ÅF ta bort funktionen i Vida, för det är nog ända sättet. Men då blir det ändå billigare att köpa begagnade för 200-300 kr/st. :)

Jag och de andra har faktiskt bara försökt att hjälpa dig ändå. Du får ursäkta att alla råden inte passar dig, men så är det ibland.

Önskar dig lycka till ändå :-)-)


EDIT:
Variosboy skrev:Där har du trasslat till det med citaten, för det där har inte jag skrivit! :wink:
Detaljer :wink: Fixat nu i alla fall :-)-)
De jag vill är ju att få bort ljudet. That's it. Och vid torrt väder är de två meddelanden p-hjälp service å ingen bältad bak. Great.

Kanske kostar 500 kr att fixa de. Då får nästa ägare en felfri bil för 40500. Finns kvitto på 15 papp senaste året bromsar, flexrör och en styrbox. De ger ju också allafall nära 0 mervärde.

Att ge rådet att byta trasiga saker är väl nr1 scrolla vidare, eller?
#1211648
Adder skrev:
apersson850 skrev:Det är ju din bedömning, och den kan du ju göra själv. Personligen är min erfarenhet att bilen är lättare att sälja om allt fungerar, och det är ju ett värde i sig självt.
Men jag skriver ju inte att de finns backhjälp heller så de som kommit har bara stört sig på att de piper när man lägger i backen. Stora problemet är ju 2.0F
Just att det piper när det inte ska är ju ett tecken på att det inte fungerar. Så det upptäcker dina spekulanter rätt enkelt, även om du inte påstått att funktionen ska finnas där. Som sagt, så vill nog de flesta potentiella bilköpare inte börja med att reparera, när de köpt en bil. Då får man slå av på priset för det. Senast jag sålde en bil som det var något fel på (gick lite trögt att lägga i tvåan) så slog jag av 5000 på mitt tänkta pris på grund av det. Förste som kom och tittade tog bilen som den var.
Motorn är förstås inte mycket att göra åt. Går den inte att sälja till det pris du begär antar jag att det är så. Jag hade personligen inte åkt och tittat på en bil med den motorn, så jag har väl viss förståelse för den invändningen.
av Adder
#1211651
apersson850 skrev:
Adder skrev:
apersson850 skrev:Det är ju din bedömning, och den kan du ju göra själv. Personligen är min erfarenhet att bilen är lättare att sälja om allt fungerar, och det är ju ett värde i sig självt.
Men jag skriver ju inte att de finns backhjälp heller så de som kommit har bara stört sig på att de piper när man lägger i backen. Stora problemet är ju 2.0F
Just att det piper när det inte ska är ju ett tecken på att det inte fungerar. Så det upptäcker dina spekulanter rätt enkelt, även om du inte påstått att funktionen ska finnas där. Som sagt, så vill nog de flesta potentiella bilköpare inte börja med att reparera, när de köpt en bil. Då får man slå av på priset för det. Senast jag sålde en bil som det var något fel på (gick lite trögt att lägga i tvåan) så slog jag av 5000 på mitt tänkta pris på grund av det. Förste som kom och tittade tog bilen som den var.
Motorn är förstås inte mycket att göra åt. Går den inte att sälja till det pris du begär antar jag att det är så. Jag hade personligen inte åkt och tittat på en bil med den motorn, så jag har väl viss förståelse för den invändningen.
De är ju exakt de jag vill få bort då de blir ett irritationsmoment. Står en text är de inget man reflekterar över.
De är svärfars bil, han shoppa den för 3år sen. Gav 80, 18k mil. De var ca 20 under va en lilvärdig med snurrbo eller dieseldoris kosta så. Men att den drar ca 1.4 va inte lika skoj, att de inte är nått fartmonster är ju en sak.
Priset ligger lägst med kontra de kärror med likvärdiga mil.
Så att tro att man ska få den billigast med s/v-hjul utan p-hjälp ännu billigare blir ju en utopi. De är ju ingen udda fågel precis :)
av andersuw
#1211656
Adder skrev:
andersuw skrev:Om du rycker kontaktstycket till PAM-modulen (Parking Assistance Module) under lastrumsgolvet, höger sida, lär du få tyst. Men det kan mycket väl hända att bilen kommer att säga att du behöver serva grejerna när den känner att du plockat bort PAM ur spelet.
Då å då kommer ju ett meddelande upp istället för att givarna ballar ur. Titta men hitta inget uppenbart, PAM står de så eller kan man inte missa den om man kollar till höger?
Har inte haft anledning att leta efter den på min -15 ännu men enligt VIDA skall den sitta nedtill, till höger där bak, precis som på föregående generation där jag vet precis var jag har den. Det kan förstås sitta diverse isolering e.dyl. i vägen så att man inte ser den med en gång. Bör vara en svart låda i storlek som en tändsticksask modell större ungefär men du kan alls inte räkna med att det står PAM på den. Vilken mekaniker som helst på Volvoverkstaden kan säkert ge dig närmare besked om du har svårt att hitta den eller är osäker på om du hittat rätt.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]