Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adder
#1211339
Bråkande p-sensorer. Kan man tillfälligt avaktivera dem? T ex dra ur säkring alt kontaktstycke till givarna?
Hittar varken säkringen om de finns någon specifik eller nån lämplig kabel att lossa.
Två sensorer som antingen visar fullt utslag och ibland erfodras service. Men de segaste är ju fullt tjutande så man får trycka ur den varje gång :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1211348
Mervärdet är ju att du inte får avdrag för att någon skall fixa det. Hade nog själv dragit mig för att köpa den om det första man ska göra är att börja felsöka. En sensor kostar inte så mycket begagnad så..
av Adder
#1211353
Nu får ni ju ge er. Lackar ni bilar med 20k+ mil på mätaren så de är stenskott å repfria ?
De handlar ju om att de är en komfort grej som finns att fixa för den som önskar annars är de bara tuta å köra.
Hade funktionen inte funnits hade ju detta varit en icke fråga.
av andersuw
#1211368
Om du rycker kontaktstycket till PAM-modulen (Parking Assistance Module) under lastrumsgolvet, höger sida, lär du få tyst. Men det kan mycket väl hända att bilen kommer att säga att du behöver serva grejerna när den känner att du plockat bort PAM ur spelet.
av least
#1211453
Adder skrev:Nu får ni ju ge er. Lackar ni bilar med 20k+ mil på mätaren så de är stenskott å repfria ?
De handlar ju om att de är en komfort grej som finns att fixa för den som önskar annars är de bara tuta å köra.
Hade funktionen inte funnits hade ju detta varit en icke fråga.
Nej, men en bil som har icke-aktiv parkeringshjälp KOMMER att få ett avdrag i pris.
#1211457
Allt beror ju på den eventuella köparen, men jag skulle i alla fall vilja påstå att slitage inte är detsamma som saker som inte fungerar.
Stenskott är för mig likställt med slitage.
#1211465
andersuw skrev:Om du rycker kontaktstycket till PAM-modulen (Parking Assistance Module) under lastrumsgolvet, höger sida, lär du få tyst. Men det kan mycket väl hända att bilen kommer att säga att du behöver serva grejerna när den känner att du plockat bort PAM ur spelet.
Jag provade starta bilen med en av sensorerna urkopplade när jag höll på med felsökning, fick "Parkeringsassistans service erfordras" i displayen, gissar på samma om man rycker hela modulen.
av andersuw
#1211470
Jepp. Borde rimligen ge felmeddelande i displayen eftersom det kan sluta illa om man tror att parkeringshjälpen funkar men den inte gör det. ;-)

På min V70 -02 får jag dock ingen sådan varning när jag rycker ur strömförsörjningen till AEMn (Accessory Electronic Module), det vill säga den styrenhet som i tidernas begynnelse förmedlade signalerna från parkeringshjälpen. Gör så ibland för att spara på batteriet när jag vet att bilen kommer att få stå ett tag eftersom min AEM också rymmer den GSM-baserade fjärrstarten till bränslevärmaren som kräver lite ström för att hålla sig vaken. Sedan gäller det att komma ihåg att den är urkopplad innan man backar. Annars kan det sluta illa. ;-)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]