Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1211587
Jag har dock varit med om försäkringsbolag där skaderegleraren gick med på att de betalade en del av kostnaden i alla fall, därför att milgränsen var överskriden med bara några få mil.
av qsecofr
#1211595
Klart att det kanske är svårt man man får tjata för att få något i denna världen. Jag skulle iaf försökt prata med försäkringsbolaget både en och två ggr.

Samt ta upp det med att under vissa förhållanden gäller 170000 mil och nu när det är överskridet med futtiga 300 mil, bla bla mm mm.


Tapatalked.
av Yaniz
#1211706
Jag kan inte tro det är sant. Detta är alltså motor av modellår 2013 som drabbats av kamremsbrott p g a kamremmen inte är tillräckligt skyddad. Detta fenomen, om uttrycket tillåts, har pågått med regelbundet återkommande jämna mellanrum sedan modellår 2008 och Volvo har uppenbarligen inte lyft ett finger för att förebygga eventuella motorhaverier. Detta måste väl rimligen ha nått Volvo redan 2009 eller 2010 då de första haverierna rapporterades. Detta säger allt om Volvos cyniska förhållningssätt till ett uppenbart konstruktionsfel.

Det bör även tilläggas att nämnda motorhaverier ingalunda är några sällsynta företeelser utan är en obehaglig tidsfråga, då lagret i magnetkopplingen är av undermålig kvalitet och oftast källan till motorraset.

Jag rekommenderar alla som har fordon med Volvos femmor fr o m modellår 2008 att byta multirem med tillhörande spännare, ac-rem (i förekommande fall), lagret i ac-kompressorns magnetkoppling eller hela magnetkopplingen (går att köpa separat) samt generatorns frihjul i förtid. Allt detta, utom generatorns frihjul, skall bytas efter 18.000 mil eller 10 år enligt Volvos serviceschema (tidigare på några motorer). Jag valde dock, efter att ha läst om åtskilliga motorras, att byta allt ovannämnda inklusive kamrem med tillhörande spännare och löprulle efter 15.000 mil. Dieselfemmorna förefaller var de mest drabbade.
av monza
#1211731
Yaniz skrev:Jag kan inte tro det är sant. Detta är alltså motor av modellår 2013 som drabbats av kamremsbrott p g a kamremmen inte är tillräckligt skyddad. Detta fenomen, om uttrycket tillåts, har pågått med regelbundet återkommande jämna mellanrum sedan modellår 2008 och Volvo har uppenbarligen inte lyft ett finger för att förebygga eventuella motorhaverier. Detta måste väl rimligen ha nått Volvo redan 2009 eller 2010 då de första haverierna rapporterades. Detta säger allt om Volvos cyniska förhållningssätt till ett uppenbart konstruktionsfel.

Det bör även tilläggas att nämnda motorhaverier ingalunda är några sällsynta företeelser utan är en obehaglig tidsfråga, då lagret i magnetkopplingen är av undermålig kvalitet och oftast källan till motorraset.

Jag rekommenderar alla som har fordon med Volvos femmor fr o m modellår 2008 att byta multirem med tillhörande spännare, ac-rem (i förekommande fall), lagret i ac-kompressorns magnetkoppling eller hela magnetkopplingen (går att köpa separat) samt generatorns frihjul i förtid. Allt detta, utom generatorns frihjul, skall bytas efter 18.000 mil eller 10 år enligt Volvos serviceschema (tidigare på några motorer). Jag valde dock, efter att ha läst om åtskilliga motorras, att byta allt ovannämnda inklusive kamrem med tillhörande spännare och löprulle efter 15.000 mil. Dieselfemmorna förefaller var de mest drabbade.
Får jag fråga er kunniga vad det är som förändrades från 2008 som gör att femmorna rasar sina kamremmar? Är det inte samma motorer som fram till 2007?
Kom det någon ändring i konstruktionen, leverantör, kvalitet som gör att detta uppstått?
Varför främst på dieslarna och inte så ofta på bensinarna?

Jag har ju att det förekommer en del haverier men jag har inte blivit klok på bakgrunden, varför femmorna fram till 2007 är stabilare i det avseendet?

Mvh
av Yaniz
#1211740
Variosboy skrev:Lagret på kompressorn är, såvitt jag vet, inte något som står med som en punkt vid 18000 mil.
(Gissar att du bara skrev fel)
Du har alldeles rätt, magnetkopplingen (med det undermåliga lagret) återfinns inte i serviceschemat.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1211765
Bytte man inte kompressorleverantör, förmodligen för att spara några kronor, och så började problemet uppstå? Så har jag i alla fall fått det beskrivet för mig.

Ettöresräknarna är det dyraste folket vi har.
av Yaniz
#1211984
monza skrev:
Yaniz skrev:Jag kan inte tro det är sant. Detta är alltså motor av modellår 2013 som drabbats av kamremsbrott p g a kamremmen inte är tillräckligt skyddad. Detta fenomen, om uttrycket tillåts, har pågått med regelbundet återkommande jämna mellanrum sedan modellår 2008 och Volvo har uppenbarligen inte lyft ett finger för att förebygga eventuella motorhaverier. Detta måste väl rimligen ha nått Volvo redan 2009 eller 2010 då de första haverierna rapporterades. Detta säger allt om Volvos cyniska förhållningssätt till ett uppenbart konstruktionsfel.

Det bör även tilläggas att nämnda motorhaverier ingalunda är några sällsynta företeelser utan är en obehaglig tidsfråga, då lagret i magnetkopplingen är av undermålig kvalitet och oftast källan till motorraset.

Jag rekommenderar alla som har fordon med Volvos femmor fr o m modellår 2008 att byta multirem med tillhörande spännare, ac-rem (i förekommande fall), lagret i ac-kompressorns magnetkoppling eller hela magnetkopplingen (går att köpa separat) samt generatorns frihjul i förtid. Allt detta, utom generatorns frihjul, skall bytas efter 18.000 mil eller 10 år enligt Volvos serviceschema (tidigare på några motorer). Jag valde dock, efter att ha läst om åtskilliga motorras, att byta allt ovannämnda inklusive kamrem med tillhörande spännare och löprulle efter 15.000 mil. Dieselfemmorna förefaller var de mest drabbade.
Får jag fråga er kunniga vad det är som förändrades från 2008 som gör att femmorna rasar sina kamremmar? Är det inte samma motorer som fram till 2007?
Kom det någon ändring i konstruktionen, leverantör, kvalitet som gör att detta uppstått?
Varför främst på dieslarna och inte så ofta på bensinarna?

Jag har ju att det förekommer en del haverier men jag har inte blivit klok på bakgrunden, varför femmorna fram till 2007 är stabilare i det avseendet?

Mvh
Precis som Persson skriver, så är det kompressorn eller närmare bestämt lagret i magnetkopplingen som är "Svarte Petter" i sammanhanget. Det skär ihop helt enkelt, slutar snurra, friktion uppstår, remmen smälter och trasas sönder, varpå de trasiga remsorna tar sig in till kamremmen med ett ras som följd. Händer även att lagret i multiremmens spännare klappar ihop, med samma resultat. Detta är mer frekvent hos dieselfemmorna pga dieselmotorns pulseranade gång och därmed ökad påfrestning på diverse lager (spännare, generatorns frihjul, magnetkoppling), har jag fått det förklarat för mig. Den som är insatt i detta fenomen får gärna utveckla vidare ... Förklaringar emotses med stort intresse!
Användarvisningsbild
av Derank
#1211987
Yaniz skrev:Jag kan inte tro det är sant. Detta är alltså motor av modellår 2013 som drabbats av kamremsbrott p g a kamremmen inte är tillräckligt skyddad. Detta fenomen, om uttrycket tillåts, har pågått med regelbundet återkommande jämna mellanrum sedan modellår 2008 och Volvo har uppenbarligen inte lyft ett finger för att förebygga eventuella motorhaverier. Detta måste väl rimligen ha nått Volvo redan 2009 eller 2010 då de första haverierna rapporterades. Detta säger allt om Volvos cyniska förhållningssätt till ett uppenbart konstruktionsfel.

Det bör även tilläggas att nämnda motorhaverier ingalunda är några sällsynta företeelser utan är en obehaglig tidsfråga, då lagret i magnetkopplingen är av undermålig kvalitet och oftast källan till motorraset.

Jag rekommenderar alla som har fordon med Volvos femmor fr o m modellår 2008 att byta multirem med tillhörande spännare, ac-rem (i förekommande fall), lagret i ac-kompressorns magnetkoppling eller hela magnetkopplingen (går att köpa separat) samt generatorns frihjul i förtid. Allt detta, utom generatorns frihjul, skall bytas efter 18.000 mil eller 10 år enligt Volvos serviceschema (tidigare på några motorer). Jag valde dock, efter att ha läst om åtskilliga motorras, att byta allt ovannämnda inklusive kamrem med tillhörande spännare och löprulle efter 15.000 mil. Dieselfemmorna förefaller var de mest drabbade.
Det är fortfarande ett litet problem.

"lll" Helt säker på att din b[…]

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]