Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
#1210896
Det är ett nytt fenomen på min baklucka som jag inte har läst om innan.
När man öppnar luckan och den är halvvägs upp så knakar det till precis som om rutan spricker,det låter som det skulle komma från glaset men det är där ifrån någonstans i alla fall.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1210914
Det är väl gångjärnen som behöver smörj? Jag har iaf på vissa bilar fått detta vid denna årstiden :wink:
av dannesk
#1210917
Kan det vara den hårda övre plasten runt rutan som orsakar knarret, den ligger direkt emot luckan? Vet att min kunde göra det ibland annars så tippar jag också på nått gångjärnsrelaterat.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1211075
Stänger jag luckan och öppnar den direkt igen så hörs det inget.
Man kan liksom höra 2 knak,en från varje sida. Det sitter vinge på och jag har tryckt på vingen när jag öppnat, men ingen skillnad.
av Cox
#1211227
Troligtvis dämparna till luckan, dom kan knaka till ibland, när dom antingen är skitiga (stången) eller är slitna
Användarvisningsbild
av LeifA
#1211336
Cox skrev:Troligtvis dämparna till luckan, dom kan knaka till ibland, när dom antingen är skitiga (stången) eller är slitna
Bra ide'. Ska kolla kulfästena så de inte är lösa. Det är ju på samma ställe som knaket kommer.
av knorken
#1239703
Hejhopp.
Ny på detta forum :D

Har liknande knak på min xc70 -13,. Ett herrejösses knakande när man kör över ojämn yta och när man öppnar luckan.
Har tagit loss panelen i taket och det lät som det kom från dämparn,. Någon som vet vad man gör åt detta? Provade smörja med wd40 utan resultat..

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]