Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buck666
#1210879
Går det att få till så att larmet automatiskt är på reducerad nivå när man stänger av? Så här i vintertider när man vill köra kupévärmaren så är det ju rätt skönt att slippa den knapptryckningen som är lätt att glömma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
#1210885
Buck666 skrev:Går det att få till så att larmet automatiskt är på reducerad nivå när man stänger av? Så här i vintertider när man vill köra kupévärmaren så är det ju rätt skönt att slippa den knapptryckningen som är lätt att glömma.
Nej det tror jag inte. Vad har kupevärmaren med larmnivån att göra?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1210892
Cox skrev:Har heller inte hittat något sätt att få det dom standard, inre sensorerna löser ut larmet om man har kupévärmare eller hund i bilen.
Hund, ja. Men kupévärmare? Har haft fler Volvo i den kategori som tråden ligger i, och använt kupevärmare, men aldrig drabbats av det.
av andersuw
#1210897
Så vitt jag vet går det inte att permanent ställa in bilen så att den larmar på med reducerad nivå. Däremot går det att låta Volvo ÅF programmera bort rörelsesensorn. Dock är det tänkbart att larmet då inte längre är fullt godkänt, vilket möjligen skulle kunna spela roll ur en eller annan försäkringssynpunkt.

Enligt VIDA har V70 fr.o.m. MY -12 en annan rörelsesensor som är mindre känslig för turbulens än den som tidigare användes. Den nya skall gå att montera istället för den gamla vilket kan minska risken för falsklarm. Enligt samma källa skall kupévärmaren ligga på rygg, inte stå upp så att den blåser i sidled, om man vill minimera risken för falsklarm. Allra bäst för att undvika risken för falsklarm är enligt VIDA att lägga värmaren under passagerarstolen. Men då bör man förstås först kontrollera att man klarar de minimiavstånd värmaren kräver. Det är förstås tänkbart att det kan bli alltför hett under stolen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1210912
Man kan väl rent krasst också koppla ur den fysiskt genom att lossa kontakten uppe i lamphuset (för det är väl där den sitter?) Frågan är om bilen "bara" sätter en felkod eller om den varnar för att den delen av systemet inte är igång?

Eller passar den uppdaterade rakt av och kan monteras?

Sen om man gör så kan det ju vara bra att återmontera kontakten när man ska sälja bilen eller när våren är här :wink:
av Schmoyoho
#1210956
Är det olika kontakter för rörelsesensorn och belysningen, är det inte samma? Trist att tappa belysningen bak isf.

Jag tog ner bakre armaturen och kilade in pappersbitar lite provisoriskt innanför gallerna. De har suttit där i några år nu, sparade mig säkert några hundralappar och en tur till verkstaden. Sen vet jag inte om rörelsesensorn påverkar självrisker eller annat? Lutningssensor och låsbultar påverkar väl självrisken på fälgstöld tror jag.
av Daniel73
#1210964
Det går att ladda ny mjukvara utan rörelsesensorerna hos Volvo.
Fick pris på 300kr

Ville jag ha tillbaka funktionen igen var det ny larmmjukvara för 3000kr som gällde.

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]