Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1210592
Mccartney skrev:Men legendariskt att du kört 3.2:)
Motorn var utmärkt men tyvärr var den kopplad till en låda som inte var programmerad på rätt sätt för motorn.
#1210608
Lövet skrev:
Mccartney skrev:Men legendariskt att du kört 3.2:)
Motorn var utmärkt men tyvärr var den kopplad till en låda som inte var programmerad på rätt sätt för motorn.
Det är väl det enda negativa med V60CC att där sitter bara en 6växlad automat:)
#1210617
Vad gäller 3.2an så är det inte antalet växlingssteg som är problemet utan att den växlar som om den fortfarande är kopplad till en diesel. 3.2an är istället klen på lågvarv men varvar gärna. Växellådan försöker hela tiden motarbeta detta och växlar upp för tidigt och ner för sent. I manuellt läge känns bilen dubbelt så snabb. Känns som att Volvo aldrig gjorde optimeringen ordentligt för den drivlinan.
#1210682
Jag har varit med om bilar som inte startat, eller stannat under färd. Insprutningsstyrsystemshaveri, bränslepumpshaveri, kamaxelgivarhaveri... Allt sånt kan hända. När jag hade bil med sådär 10-15 år på nacken hade jag två. Gick inte den ena så tog jag den andra, tills jag hade fixat den första igen. Ibland gick bara en bil i några veckor, men för det mesta fungerade båda.
Men en ensam bil med 30000-40000 mil på mätaren kan vara lite väl äventyrligt, om man vanligtvis behöver åka någonstans varje dag.
#1210710
Tompan60 skrev:
Lövet skrev:Upp till 8 år och 10000 mil (minst) har du maskinskadeförsäkring. Skyddar tämligen mycket mot fel. Oftast är det ju fabriksrelaterade fel och dessa brukar redan ha visat sig på begagnade bilar. Resten härrör till förslitning och där gäller vare sig garantier eller försäkringar ändå. Femcylindriga volvosar har också lyckligtvis väldigt bra hållbarhet och fel är ovanliga.

= vill du verkligen åka billigare är det bil för 150 tusen istället för 300 tusen du ska ha. Inte åt andra hållet :wink:

(Återigen, du ska ha bilen och du betalar, jag säger bara min mening)
Om du försäkrar i Folksam och väljer försäkringen Folksam Stor så har du maskinskada till 10 år och 15000 mil. De är rätt bra va...?

Tomas
Köper jag en volvo så blir det Volvia:) de hade två års ”fri försäkring till xc40”
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]