Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1210421
Jag kommer pendla mins 40 mil i veckan och en enkel resa är 20mil.

Har tidigare erfarenhet av v70 FT, XC70 D5 och V60 T6 och har nu varit utan bil 1,5 år.

Men behöver en bil inom snar framtid.

Jag vill ha automat och Awd och bra komfort.

Då mitt köp är ett privatköp så måste jag har koll på kostnadsläget:)

Fråga 1 Bensin eller Diesel?

Dyrast blir så klart den nya xc40 men till sin fördel är den nyast:)

V60 CC classic(ny i sådana fall) snygg tycker jag och vad jag hört väldigt bra komfort med lågt vägljud in i bilen.

Xc70 bästa bilen:) men finns som sagt bara som begagnad. Skulle i sådana fall ha en som bara gått högst 4000mil, MY15 D5 med sportedition.

Sugen på den nya xc40 men tror inte den drar mycket mindre i bränsle än en v60CC och XC70.

Vad tror ni?:)
#1210426
Om anledningen till att bry sig om bränsleförbrukningen är strikt ekonomisk finns det vanligtvis betydligt större ekonomiska vinster i att köpa en lite begagnad bil.
40 mil i veckan är ju bara 2000 mil om året, så även om du kör en del annat behöver du inte begränsa dig till en begagnad med extremt få mil.
#1210433
Allt hänger på vad du har för budget avsatt till bil, det känns som punkt 1 att börja med.
Som sagt, XC40 är ju nyast och frächast, men dyrast. Har du den budgeten och gillar bilen (men klarar dig utan stort bagage) så kör.
De andra är ju av äldre snitt, men inte dåliga för det.
Finns några XC70 D5 Sport med låga mil: https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 7-11421388

Medelvägen är V60CC, ny bil som för många ändå inte innebär nudlar och ketchup 7 dagar/vecka.

Värdeminskningen är en betydligt större post än soppan för en ny bil. Jag brukar dock inte räkna i de banorna, utan köper det jag behöver.
#1210439
För mig vinner alltid stor bil och komfort över liten bil, mitt val skulle alltså vara XC70. Dess utrymmen, komfort och användbarhet är det som vinner i längden. Det är den av nämnda bilar som kommer åldras med värdighet, och den du kommer få bäst betalt för när det är dags att sälja.

De andra är också fina bilar. En snyggt specad V60CC är en riktigt fin bil, bara inte fullt lika användbar som en XC70.
#1210443
Som redan nämts så blir soppaförbrukningen en piss i Nilen på en ny bil av de du avser välja mellan. Värdeminskning en på 200k kommer du Aldrig ikapp iaf. Där har du den största kostnaden. Köp det su vill ha och strunta i förbrukningen.
#1210444
Bensin/diesel kommer inte ha någon betydelse på bilekonomin om du gör rätt i övrigt. Och rätt som privatperson är att köpa en _begagnad_ bil och skita i vilken färg och utrustning den har. Det som avgör ekonomin är att du köper en bil med "rätt" pris och då får man ge avkall på vilken handlare den står hos, vilken färg det är osv.

Eller så struntar du i förnuftet och köper bilen du vill ha och blir lycklig istället :wink:
#1210455
Lövet skrev:Bensin/diesel kommer inte ha någon betydelse på bilekonomin om du gör rätt i övrigt. Och rätt som privatperson är att köpa en _begagnad_ bil och skita i vilken färg och utrustning den har. Det som avgör ekonomin är att du köper en bil med "rätt" pris och då får man ge avkall på vilken handlare den står hos, vilken färg det är osv.

Eller så struntar du i förnuftet och köper bilen du vill ha och blir lycklig istället :wink:
Tänker lite på garantier med m.m då är en ny bil v60cc eller xc40 bäst:)

Men jag älskade min förra XC70 som jag anser bäst:) men då hade jag en häst så körde med släp och två schäfrar och det har jag inte numera:)

En fullutrustad v60cc ligger väl runt 380.000kr och xc70 ny begagnad ligger runt 300-340000kr:)
#1210459
Upp till 8 år och 10000 mil (minst) har du maskinskadeförsäkring. Skyddar tämligen mycket mot fel. Oftast är det ju fabriksrelaterade fel och dessa brukar redan ha visat sig på begagnade bilar. Resten härrör till förslitning och där gäller vare sig garantier eller försäkringar ändå. Femcylindriga volvosar har också lyckligtvis väldigt bra hållbarhet och fel är ovanliga.

= vill du verkligen åka billigare är det bil för 150 tusen istället för 300 tusen du ska ha. Inte åt andra hållet :wink:

(Återigen, du ska ha bilen och du betalar, jag säger bara min mening)
#1210460
Jag har nu kört ca 24000 mil med min XC70. Ett hjullagerhaveri och en avgnagd kabel har jag haft på egen bekostnad. Annars är det däck, bromsklossar, torkarblad, glödlampor, batteri etc. som bytts. Men det är ju normalt slitage.
Den verkar rent allmänt hålla rätt bra. Vid samma miltal fanns det knappt en led kvar i originalskick i framvagnen på min 850 Turbo. Här är inget sånt bytt än.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]