Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1212533
Kabeln till solenoiden är förstås en vanlig tunn kabel och det är tänkbart att den ingår i motorns stora kabelmatta. Men vad det egentligen handlar om får väl din verkstad ta sig tid att visa och förklara ordentligt. Sedan skulle jag som sagt se mig om efter bud på åtgärder från annat håll än den verkstad du nu lämnat in bilen till.
av andersuw
#1212549
Jag tror både TS och jag tänker på kabeln mellan solenoiden och startreläet. Exakt var startreläet sitter har jag inte koll på men jag gissar att det inte sitter alldeles i närheten av själva startmotorn och solenoiden.
av Anders2017
#1213004
Jag hämtade hem bilen från Volvo idag och ställde den i garaget. Bifogar två bilder på hur kablarna har smält ihop. Det är på det stället där dom passerar en rund plastklämma för att hålla dom på plats och efter 30 000 mil så har dom enligt min teori nöts av och smält ihop.
frågan är nu om det kan vara skador på övriga givare eller annat i systemet som skadats av att detta. återstår att följa kablarna för att se var dom tar vägen. Jag har inte kommit så långt än utan börjar med att lägga upp några bilder här.
Bilagor
IMG_4582.JPG
IMG_4582.JPG (367.64 KiB) Visad 591 gånger
av Anders2017
#1213006
Man kan se hur den röda plusledningen ärgat och förmodligen varit öppen och angripen ett tag. Min plan är att byta ut dom ledningar som gått av och använda vulktejp och krympslang och löda alla skarvar. Antar att det inte går att byta ut denna kabelmatta utan att även riva halva inredningen eller är det någon som vet var den utgår från.
Bilagor
IMG_4583.JPG
IMG_4583.JPG (440.42 KiB) Visad 590 gånger
av Cox
#1213015
Det där skulle jag bara klippa och löda ihop själv, köp en back så får du lite roligt under tiden du jobbar.
15 papp skulle jag inte pynta det ser inte så jävligt ut faktiskt, bör inte ta så tid att fixa.
av andersuw
#1213040
Det bilderna visar är med all sannolikhet en bit av motorns kabelmatta. Hur den ser ut i sin helhet (i alla fall på ett ungefär) framgår här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1144541

Inredningen tror jag knappast du behöver riva för att ta bort den. Däremot kan det vara en hel del grejer i motorrummet som behöver bort för att man skall komma åt alla kontaktstycken. Visst borde det hela gå att laga. Men hur enkelt det är att göra det med kabelmattan på plats i bilen skall jag låta vara osagt.

När det hela sedan är åtgärdat får du läsa felkoder för att verifiera att allt är i sin ordning och att inget utom själva kabelmattan tagit skada.
av Anders2017
#1213252
Det funkade att laga :D :D :D
Jag behövde byta ut ca 10 sladdar totalt. Många var bara sotsvarta och smutsiga. Några hade tappat isoleringen men var fortfarande intakta och kunde isoleras om. Krympslang och lödning gjorde susen.
den där runda klämman på bilden är ingen bra lösning för sladdarna och 30 000 mil. Nötning och vibrationer har med tiden gjort att isoleringen nöts sönder så koppartrådarna kommit fram och skapade dessa skador via värme. Ett hett tipps är att kolla sladdarna under denna klämma om man funderar på att köpa en liknande bil med samma mil.

Nu återstår att kolla om det finns några följdfel. Jag skulle vilja äga en Vida apparat. Har förstått att den är bra. Jag äger en annan Obd2 enhet med wifi men får inte upp några felkoder med den.
av andersuw
#1213261
Trevligt att det löst sig! Om du läser med en vanlig generisk OBD2-läsare och inte får upp några felkoder är ju det en bra början. Sådana läsare klarar många av de koder som har med motorn att göra och det är ju främst sådana som man skulle kunna tänka sig få av det kabelhaveri du råkat ut för.

VIDA är egentligen ingen "apparat" utan ett datorprogram. Med det programmet i kombination med en elektronikbox kallad DiCE kan man koppla ihop datorn och bilen och då se väsentligt mer än man kan med en generisk läsare. Vill du förvissa dig om hur det ser ut vid en komplett läsning kan säkert Volvo ÅF hjälpa dig med detta. Det kostar säkert en slant men knappast några astronomiska pengar. Om du berättar var du är kanske du också kan få hjälp av någon här på forumet att läsa. En hel del av oss har tillgång till VIDA/DiCE.
av Anders2017
#1213287
Den som jag har är en Elm 327 och visar inte det jag önskar se,men det kanske beror på att jag inte förstår mig på mjukvaran heller.
Nu har jag kört några mil och än så lång verkar allt fungera.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder