Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1213785
Vet inte om programmeringen skiljer Superb vs Passat men nu när det har varit "snökaos" i Stockholm så har det funnits utmärkta tillfällen att testa fyrhjulsdriften. Jag tycker min fungerar alldeles utmärkt och märker inte av någon fördröjning överhuvudtaget. Det jag märker jämfört med min förra 530xd som hade "konstant" fyrhjulsdrift har mer med automatlådan att göra. DSG startar hårdare och det är svårare att smyga iväg med den. Det leder till lite mera spinn helt enkelt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1213786
Min XC70 med automatlåda startar ju normalt sett rätt mjukt, och skulle det vara så blankpolerat att inte det hjälper, tillåter växellådan start på antingen tvåan eller trean som alternativ. Det har jag aldrig behövt utnyttja.
av Lövet
#1213789
Exakt. Och där tror jag skillnaden som beskrivs tidigare mera förklaras än skillnader i själva fyrhjulsdriften. När du trycker på med en DSG bil då greppar kopplingen ganska hårt och är det halt... ja då spinner det helt enkelt. En momentomvandlare har en bra mjukhetseffekt på halt underlag som saknas i DSG bilar.
av refbob
#1213809
Hela Volvon utom rymden i baksätet känns 2 snäpp bättre än Skodan. Även om pappren ibland säger något annat. Volvon är bland dem bästa kompromissen på det mesta. Går som tåget. Det jag funderar på för familjens skull är en Vw sharan för att baksätet och skjutdörrarna är så barnvänliga. Men jag är rädd att jag kommer ångra mig.
av Jäverhammar
#1213885
Lövet skrev:Exakt. Och där tror jag skillnaden som beskrivs tidigare mera förklaras än skillnader i själva fyrhjulsdriften. När du trycker på med en DSG bil då greppar kopplingen ganska hårt och är det halt... ja då spinner det helt enkelt. En momentomvandlare har en bra mjukhetseffekt på halt underlag som saknas i DSG bilar.
Kan vara så men var det inte så att Volvo labbade en hel del för att få fram den programmering av haldex som vi har idag. Var väl någon hör på forumet som fick testa med olika låsningsgrad vilket fick bilen att bete sig annorlunda?
Tänker att det baserat på om ovan stämmer lär ju VAG också labbat med sin haldex och fått fram ett beteende som de är nöjda med vilket i sin tur bör kunna leda till de skillnader jag uppfattar.

DSG lär som ni säger göra skillnad speciellt vid full gas från stillastående.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Jäverhammar
#1214017
Adaptive lane assist -

Denna funktion saknas på Volvon och jag har inte förräns nu lyckats få igång den. Var sjukt klurigt att hitta - en undermeny i menyn "bil" - är ju inte alltid den skarpaste kniven i lådan :)

Funktionen är faktiskt riktigt bra. Med hjälp av kameran så läser den av filmarkeringarna och centrerar bilen i mitten av körfältet. Är såklart inte idiotsäkert och det är lite jobbigt då bilen missuppfattar linjerna... Men det funkar - därtill finns en funktion som ifall man inte håller i ratten under 20 sekunder slår på varningsblinkers och bromsar bilen till stillastående.

Med denna funktion medföljer även "Traffic Jam Assist" som i princip gör bilen självkörande i hastigheter under 15km/h. Jag är lite skeptisk till denna funktion då den i t.e.x. Eugenia tunneln har svårt att se filmarkeringarna pga att det är långt mellan dem. Men - är det hyfsat rakt och inte alltför lång mellan markeringarna kan man släppa både ratt och pedaler om än med viss ångestkänsla.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1214021
Volvo i den här generationen har bara tudelliduttljud när man kör över körfältsmarkeringarna. Aktiv instyrning i körfältet finns i nuvarande 90-serierna.
Mjukvaran från Haldex (eller Borg Warner är det ju numera) tillåter respektive kund (biltillverkare) att påverka hur kopplingen ska fungera inom rätt vida gränser. Det finns en hel del parametrar att pillra på, som gör bilen allt från motvilligt medhjälpande till närmast svetsad mellandiffsekvivalens i sitt uppträdande.
av Jäverhammar
#1214082
apersson850 skrev:Volvo i den här generationen har bara tudelliduttljud när man kör över körfältsmarkeringarna. Aktiv instyrning i körfältet finns i nuvarande 90-serierna.
Mjukvaran från Haldex (eller Borg Warner är det ju numera) tillåter respektive kund (biltillverkare) att påverka hur kopplingen ska fungera inom rätt vida gränser. Det finns en hel del parametrar att pillra på, som gör bilen allt från motvilligt medhjälpande till närmast svetsad mellandiffsekvivalens i sitt uppträdande.
Ja precis så fungerar systemet i vår XC70 - tudellidutt när man kommer för nära :)

Testkörde en XC90 T8 men upplevde att det systemet enbart korrigerade när man närmade sig filmarkeringarna. I skodan arbetar den aktivt för att hålla bilen i mitten.

Testat på landsväg idag och förutom varningen som gör att man måste röra ratten då och då pga systemet skulle bilen kunna köra de 15km mellan Gottröra och Rimbo helt själv. Nu måste jag ju röra ratten för att bilen ska fatta att jag lever, annars skulle det gå :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1214406
Det är rätt, en XC90 som du skriver om har filbytesmotarbetare (till skillnad från filbytesvarning), men den har inte automatisk assistans för att hålla dig mitt i körfältet. Så det är bara tuddelidutt utbytt mot motstyrning, inget annat.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1214543
apersson850 skrev:Det är rätt, en XC90 som du skriver om har filbytesmotarbetare (till skillnad från filbytesvarning), men den har inte automatisk assistans för att hålla dig mitt i körfältet. Så det är bara tuddelidutt utbytt mot motstyrning, inget annat.
En XC90 har väl Pilot Assist?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]