Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1209940
Jäverhammar skrev:Uppdatering - Glömde skriva att Volvon har "Driver assist" paketet med döda vinkelvarnare och allt. Motsvarande utrustning finns på Skodan.

Förarstödssystem:
Skodan är helt klart moderna men det är inte enbart till fördel -

Döda vinkeln -
Volvon indikerar vid diskanten i förardörren, mycket lätt att se i ögonvrån men kanske inte så estetisk tilltalande (vilket jag inte bryr mig om).
Skodan indikerar i backspegeln, jag tycker symbolen är alldeles för liten och det kräver att jag aktivt tittar i spegeln. Detta kan mycket väl vara tanken också?
Tycker att Skodan är lite väl restriktiv med när den varnar och inte. Volvon känns som att den tar det säkra före det osäkra.

Filkörnings assistent.
Volvon "plingar" när man kommer för nära filmarkering utan att blinka. Visas tydligt i displayen om systemet är aktivt eller inte.

Skodan "plingar" inte alls utan motstyr enbart. Denna tanke är säkert god men det gör också att den motstyr då den inte ska det. T.ex. där körfälten dragits om temporärt - sjukt irriterande att behöva motstyra motstyrningen! Vid flertalet tillfällen har den dessutom motstyrt på motorväg utan synbar anledning.
Skodan håller sig själv i typ mitten av en fil även då föraren släpper ratten. Definitivt inte idiotsäkert men en bra funktion i nödfall.

ACC - Volvo's system fungerar mycket bra förutom att det ibland ser i syne. Dessa gånger är dock få och det har aldrig felat med bilar framför. Funktionen att den visar hastigheten för bilen framför är rolig men inte alltid så exakt. Gillar dessutom diodraden som tänds om man ligger för nära (2.6sekunder som mest - ovetenskapligt uträknat) samt larmar vid "akut" läge. Manövreringen är föredömlig från ratten med tydliga reglage.

Skodan - Verkar inte se i syne på samma ställen som Volvon (ännu). Manövrering sker dels med en extra spak under blinkerspaken samt knappar på ratten. Säkert en vanesak men jag anser att Volvons är mer genomtänkt. Ingen diodrad finns på Skoda och jag har ännu inte sett någon varning för att jag legat för nära.
Skodan ska enligt uppgift kunna köra helt själv (även styrning) vid kö i lägre hastigheter, har inte fattat hur man gör ännu så inte testat detta.

Bägge systemen gör det de ska men på lite olika sätt.

Sen har Skodan nån form av påkörningsassistans. Upptäckte av misstag att bilen kan tvärnita av sig själv om man håller på att backa på något (,i mitt fall en buske).
Samt att den varnar för passerande bilar vid backning. Riktigt smidigt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Antar att Skodan har samma skrot och korn som nya Golf. Hade en sån som hyrbil och eftersom adaptiv farthållare är standardutrustning (istället för tex automatiskt klimatanläggning...) så tänkte jag jämföra med den adaptiva i vår V60 MY12.

Krångliga kontroller för att styra farthållaren, och hastigheten gör antingen hopp om 10 eller 1 kmh, istället för 5 eller 1 på Volvon. Tycker steg om 10 är för mycket och steg om 1 för lite. Ska man köra lagligt så är det ju ofta plus 5 som gäller. Ger större precision utan att vara jobbigt.

Dessutom var kollisionsvarningen i det närmaste värdelös. Låg med farthållaren I 70 och såg hur en stillastående kö närmade sig bakom en vänstersväng. Visste att bilen inte skulle upptäcka kön fören en hård inbromsning skulle krävas, så intog bromsberedskap. Tysta pip som jag knappt hörde över stereon och "BROMSA!" visades i displayen (som man är tvungen att kolla ner för att se), hade jag inte vetat om kön hade jag undrat varför bilen pep, kollat ner på displayen, sett BROMSA! tänkt vad Fan är detta, sedan kollat upp och sett fordonet och därmed mist värdefulla millisekunder. Full autobroms hade den inte heller, utan bromsade lite lätt.

Gillar att man kan sätta olika program på farthållaren (Eco, Sport, normal, komfort), men blir lite osäker då bilen bromsar hela tiden trots Eco. Kan hända att det är någon sorts bromskraftsåtervinning, men vet ej.


Har du Android Auto på Skodan? Var väldigt trevligt eftersom man slipper köpa navigation till bilen och kan köra tex Waze genom telefonen istället!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av Jäverhammar
#1209942
svergie2 skrev:
Jäverhammar skrev:Uppdatering - Glömde skriva att Volvon har "Driver assist" paketet med döda vinkelvarnare och allt. Motsvarande utrustning finns på Skodan.

Förarstödssystem:
Skodan är helt klart moderna men det är inte enbart till fördel -

Döda vinkeln -
Volvon indikerar vid diskanten i förardörren, mycket lätt att se i ögonvrån men kanske inte så estetisk tilltalande (vilket jag inte bryr mig om).
Skodan indikerar i backspegeln, jag tycker symbolen är alldeles för liten och det kräver att jag aktivt tittar i spegeln. Detta kan mycket väl vara tanken också?
Tycker att Skodan är lite väl restriktiv med när den varnar och inte. Volvon känns som att den tar det säkra före det osäkra.

Filkörnings assistent.
Volvon "plingar" när man kommer för nära filmarkering utan att blinka. Visas tydligt i displayen om systemet är aktivt eller inte.

Skodan "plingar" inte alls utan motstyr enbart. Denna tanke är säkert god men det gör också att den motstyr då den inte ska det. T.ex. där körfälten dragits om temporärt - sjukt irriterande att behöva motstyra motstyrningen! Vid flertalet tillfällen har den dessutom motstyrt på motorväg utan synbar anledning.
Skodan håller sig själv i typ mitten av en fil även då föraren släpper ratten. Definitivt inte idiotsäkert men en bra funktion i nödfall.

ACC - Volvo's system fungerar mycket bra förutom att det ibland ser i syne. Dessa gånger är dock få och det har aldrig felat med bilar framför. Funktionen att den visar hastigheten för bilen framför är rolig men inte alltid så exakt. Gillar dessutom diodraden som tänds om man ligger för nära (2.6sekunder som mest - ovetenskapligt uträknat) samt larmar vid "akut" läge. Manövreringen är föredömlig från ratten med tydliga reglage.

Skodan - Verkar inte se i syne på samma ställen som Volvon (ännu). Manövrering sker dels med en extra spak under blinkerspaken samt knappar på ratten. Säkert en vanesak men jag anser att Volvons är mer genomtänkt. Ingen diodrad finns på Skoda och jag har ännu inte sett någon varning för att jag legat för nära.
Skodan ska enligt uppgift kunna köra helt själv (även styrning) vid kö i lägre hastigheter, har inte fattat hur man gör ännu så inte testat detta.

Bägge systemen gör det de ska men på lite olika sätt.

Sen har Skodan nån form av påkörningsassistans. Upptäckte av misstag att bilen kan tvärnita av sig själv om man håller på att backa på något (,i mitt fall en buske).
Samt att den varnar för passerande bilar vid backning. Riktigt smidigt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Antar att Skodan har samma skrot och korn som nya Golf. Hade en sån som hyrbil och eftersom adaptiv farthållare är standardutrustning (istället för tex automatiskt klimatanläggning...) så tänkte jag jämföra med den adaptiva i vår V60 MY12.

Krångliga kontroller för att styra farthållaren, och hastigheten gör antingen hopp om 10 eller 1 kmh, istället för 5 eller 1 på Volvon. Tycker steg om 10 är för mycket och steg om 1 för lite. Ska man köra lagligt så är det ju ofta plus 5 som gäller. Ger större precision utan att vara jobbigt.

Dessutom var kollisionsvarningen i det närmaste värdelös. Låg med farthållaren I 70 och såg hur en stillastående kö närmade sig bakom en vänstersväng. Visste att bilen inte skulle upptäcka kön fören en hård inbromsning skulle krävas, så intog bromsberedskap. Tysta pip som jag knappt hörde över stereon och "BROMSA!" visades i displayen (som man är tvungen att kolla ner för att se), hade jag inte vetat om kön hade jag undrat varför bilen pep, kollat ner på displayen, sett BROMSA! tänkt vad Fan är detta, sedan kollat upp och sett fordonet och därmed mist värdefulla millisekunder. Full autobroms hade den inte heller, utan bromsade lite lätt.

Gillar att man kan sätta olika program på farthållaren (Eco, Sport, normal, komfort), men blir lite osäker då bilen bromsar hela tiden trots Eco. Kan hända att det är någon sorts bromskraftsåtervinning, men vet ej.


Har du Android Auto på Skodan? Var väldigt trevligt eftersom man slipper köpa navigation till bilen och kan köra tex Waze genom telefonen istället!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Ja Android auto finns - inte testat ännu då den inbyggda navigatorn oftast har hyfsat rätt :) Bilen är hela tiden uppkopplad så enligt uppgift ska den kunna undvika köer etc. Tyvärr bor och kör jag i Stockholm och när det väl är kö går de oftast inte att undvika...

Håller med om farthållaren, steg om 10 är kasst jämfört med antingen 1 eller fem på Volvon.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Jäverhammar
#1211267
Kört 540mil med skodan nu varvid de sista två veckorna uteslutande.
Igår körde jag XC70 - satans skillnad! Den får verkligen Skodan att kännas som en billig bil :(

Reagerade också på fartkänslan - 70km/h i Volvon ger samma fartkänsla som Skodan i 40km/h. Samma i hög hastighet - i Volvon spelar det ingen roll om man håller 150km/h eller 100km/h känns exakt likadant ändå bara att saker närmar sig snabbare. I skodan känns det verkligen att man kör snabbare - inte otryggt men hastigheten känns.
Åh pondusen bilen rör sig med... (Vissa ser det nog som en nackdel) Volvon är som en atlantångare eller kanske ett lok.

Märks kanske att jag håller Volvon aningen högre än Superben. Som jag skrev ovan ,- Superben är ingen dålig bil men jämfört med den tre år äldre Volvon känns den inte lika robust och den upplevda kvalitén på allt är betydligt lägre (notera att jag skrivit "upplevda" och inte faktiskt).

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1211293
Jäverhammar skrev:- 70km/h i Volvon ger samma fartkänsla som Skodan i 40km/h. Samma i hög hastighet - i Volvon spelar det ingen roll om man håller 150km/h eller 100km/h känns exakt likadant ändå bara att saker närmar sig snabbare. I skodan känns det verkligen att man kör snabbare - inte otryggt men hastigheten känns.
Superben finns ju med 280 hk, På autobahn brassar Superberna i 250 km/h, allt för att trycka alla premiumbilar ur vänsterfilen och förnedra alla Mercedes C 220/Audi 2.0D/BMW520D/Volvo V90 D5 osv som alla har betdydligt lägre toppfart.

Undrar hur den känns att ligga och macha 250 km/h i Superben, jag har aldrig kört 280 hk varianten så jag har inte kunnat prova.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1212492
VolvoB20 skrev:
Jäverhammar skrev:- 70km/h i Volvon ger samma fartkänsla som Skodan i 40km/h. Samma i hög hastighet - i Volvon spelar det ingen roll om man håller 150km/h eller 100km/h känns exakt likadant ändå bara att saker närmar sig snabbare. I skodan känns det verkligen att man kör snabbare - inte otryggt men hastigheten känns.
Superben finns ju med 280 hk, På autobahn brassar Superberna i 250 km/h, allt för att trycka alla premiumbilar ur vänsterfilen och förnedra alla Mercedes C 220/Audi 2.0D/BMW520D/Volvo V90 D5 osv som alla har betdydligt lägre toppfart.

Undrar hur den känns att ligga och macha 250 km/h i Superben, jag har aldrig kört 280 hk varianten så jag har inte kunnat prova.
Bortsett från tiden det tar att nå hastigheten borde väl 280 hk:n och de mindre kännas lika givet en viss hastighet. I sådana farter är ju inte direkt motorljud det dominerande bullret ändå..
av Jäverhammar
#1213115
Tror man kanske var ute efter hur chassit känns i 250km/h och på det svarar jag - verkar var lite olika. Vissa uppfattar den som lite "lös" i baken medans andra hävdar att den är klippstabil i de farterna.
Själv har jag inte kört så fort någonsin i mitt liv så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Jäverhammar
#1213121
Värme i bilen.

Fortsätter med min jämförelse :)

Värmaren till Volvon värmer till någon förinställd temperatur tror jag - är ordentligt varmt efter 30min när utetemp ligger runt nollan.

Skodan värmer till temperaturen som är inställd på klimatanläggning en - detta är ett plus men jag uppfattar skodans värmare som klenare, tar längre tid.

Värmepaket Volvo - Sjukt snabb värme även när det är kallt. Driftstemp på kylarvätska uppnås på typ fem minuter. Värmen fördelas väldigt snabbt och effektivt i kupén med högt fläktvarv vartefter fläkten sedan justeras ned. Allting automatiskt och det bara fungerar.

Värmepaket Skoda - Tar längre tid innan kylarvätskan når driftstemp, fläkten går inte alls upp i samma varv som Volvon varvid kupén tar längre tid att värma. Verkar inte ha samma spann på den automatiska justeringen som Volvon.

Rattvärme Volvo - Sjukt snabb och blir mysigt varm

Rattvärme Skoda - Klart långsammare men ungefär samma mysiga värme efter ett tag.

Stolsvärme Volvo - Som ovan, snabb och behaglig värme (har tyg vilket lär hjälpa).

Stolsvärme Skoda - Långsammare än Volvon och blir inte alls lika varm, skinnklädsel hjälper inte skodan i detta fall. Inte testat värme i kombination med fläkt ännu men jag kan inte tänka mig att det gör någon skillnad.

Upplever även att Skodan får mer kondens i bilen än Volvon. Skodans körs varje dag minst 2x1 timme. Volvon körs långt kanske en gång per vecka och annars bara nån kilometer hit och dit. Tycker att Volvon borde vara den som drabbas av kondens i detta fall? Kan dock ha fel...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1213150
Jäverhammar skrev:Tror man kanske var ute efter hur chassit känns i 250km/h och på det svarar jag - verkar var lite olika. Vissa uppfattar den som lite "lös" i baken medans andra hävdar att den är klippstabil i de farterna.
Själv har jag inte kört så fort någonsin i mitt liv så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Jo det borde vara så men det uttrycktes som om motorn skulle ha med det att göra :-)

Pratar du om Skoda eller Volvo nu? Gamla V70N är ju stabil över 200 och kräver imponerande lite passning så vore konstigt om den nya inte är lika bra eller bättre
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]