- ons 08 nov 2017, 07:16
#1209940
Krångliga kontroller för att styra farthållaren, och hastigheten gör antingen hopp om 10 eller 1 kmh, istället för 5 eller 1 på Volvon. Tycker steg om 10 är för mycket och steg om 1 för lite. Ska man köra lagligt så är det ju ofta plus 5 som gäller. Ger större precision utan att vara jobbigt.
Dessutom var kollisionsvarningen i det närmaste värdelös. Låg med farthållaren I 70 och såg hur en stillastående kö närmade sig bakom en vänstersväng. Visste att bilen inte skulle upptäcka kön fören en hård inbromsning skulle krävas, så intog bromsberedskap. Tysta pip som jag knappt hörde över stereon och "BROMSA!" visades i displayen (som man är tvungen att kolla ner för att se), hade jag inte vetat om kön hade jag undrat varför bilen pep, kollat ner på displayen, sett BROMSA! tänkt vad Fan är detta, sedan kollat upp och sett fordonet och därmed mist värdefulla millisekunder. Full autobroms hade den inte heller, utan bromsade lite lätt.
Gillar att man kan sätta olika program på farthållaren (Eco, Sport, normal, komfort), men blir lite osäker då bilen bromsar hela tiden trots Eco. Kan hända att det är någon sorts bromskraftsåtervinning, men vet ej.
Har du Android Auto på Skodan? Var väldigt trevligt eftersom man slipper köpa navigation till bilen och kan köra tex Waze genom telefonen istället!
Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Jäverhammar skrev:Uppdatering - Glömde skriva att Volvon har "Driver assist" paketet med döda vinkelvarnare och allt. Motsvarande utrustning finns på Skodan.Antar att Skodan har samma skrot och korn som nya Golf. Hade en sån som hyrbil och eftersom adaptiv farthållare är standardutrustning (istället för tex automatiskt klimatanläggning...) så tänkte jag jämföra med den adaptiva i vår V60 MY12.
Förarstödssystem:
Skodan är helt klart moderna men det är inte enbart till fördel -
Döda vinkeln -
Volvon indikerar vid diskanten i förardörren, mycket lätt att se i ögonvrån men kanske inte så estetisk tilltalande (vilket jag inte bryr mig om).
Skodan indikerar i backspegeln, jag tycker symbolen är alldeles för liten och det kräver att jag aktivt tittar i spegeln. Detta kan mycket väl vara tanken också?
Tycker att Skodan är lite väl restriktiv med när den varnar och inte. Volvon känns som att den tar det säkra före det osäkra.
Filkörnings assistent.
Volvon "plingar" när man kommer för nära filmarkering utan att blinka. Visas tydligt i displayen om systemet är aktivt eller inte.
Skodan "plingar" inte alls utan motstyr enbart. Denna tanke är säkert god men det gör också att den motstyr då den inte ska det. T.ex. där körfälten dragits om temporärt - sjukt irriterande att behöva motstyra motstyrningen! Vid flertalet tillfällen har den dessutom motstyrt på motorväg utan synbar anledning.
Skodan håller sig själv i typ mitten av en fil även då föraren släpper ratten. Definitivt inte idiotsäkert men en bra funktion i nödfall.
ACC - Volvo's system fungerar mycket bra förutom att det ibland ser i syne. Dessa gånger är dock få och det har aldrig felat med bilar framför. Funktionen att den visar hastigheten för bilen framför är rolig men inte alltid så exakt. Gillar dessutom diodraden som tänds om man ligger för nära (2.6sekunder som mest - ovetenskapligt uträknat) samt larmar vid "akut" läge. Manövreringen är föredömlig från ratten med tydliga reglage.
Skodan - Verkar inte se i syne på samma ställen som Volvon (ännu). Manövrering sker dels med en extra spak under blinkerspaken samt knappar på ratten. Säkert en vanesak men jag anser att Volvons är mer genomtänkt. Ingen diodrad finns på Skoda och jag har ännu inte sett någon varning för att jag legat för nära.
Skodan ska enligt uppgift kunna köra helt själv (även styrning) vid kö i lägre hastigheter, har inte fattat hur man gör ännu så inte testat detta.
Bägge systemen gör det de ska men på lite olika sätt.
Sen har Skodan nån form av påkörningsassistans. Upptäckte av misstag att bilen kan tvärnita av sig själv om man håller på att backa på något (,i mitt fall en buske).
Samt att den varnar för passerande bilar vid backning. Riktigt smidigt.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Krångliga kontroller för att styra farthållaren, och hastigheten gör antingen hopp om 10 eller 1 kmh, istället för 5 eller 1 på Volvon. Tycker steg om 10 är för mycket och steg om 1 för lite. Ska man köra lagligt så är det ju ofta plus 5 som gäller. Ger större precision utan att vara jobbigt.
Dessutom var kollisionsvarningen i det närmaste värdelös. Låg med farthållaren I 70 och såg hur en stillastående kö närmade sig bakom en vänstersväng. Visste att bilen inte skulle upptäcka kön fören en hård inbromsning skulle krävas, så intog bromsberedskap. Tysta pip som jag knappt hörde över stereon och "BROMSA!" visades i displayen (som man är tvungen att kolla ner för att se), hade jag inte vetat om kön hade jag undrat varför bilen pep, kollat ner på displayen, sett BROMSA! tänkt vad Fan är detta, sedan kollat upp och sett fordonet och därmed mist värdefulla millisekunder. Full autobroms hade den inte heller, utan bromsade lite lätt.
Gillar att man kan sätta olika program på farthållaren (Eco, Sport, normal, komfort), men blir lite osäker då bilen bromsar hela tiden trots Eco. Kan hända att det är någon sorts bromskraftsåtervinning, men vet ej.
Har du Android Auto på Skodan? Var väldigt trevligt eftersom man slipper köpa navigation till bilen och kan köra tex Waze genom telefonen istället!
Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk