Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antstein
#1218335
Jag lyssnade in och följde Volvohjärtat, är nu i slutskedet av att byta in min '11 FT R-design mot en XC70 D4 Sport AWD '15. Förhoppningsvis klart i helgen.

När man avaktiverar DSTC så finns det fortfarande något antisladdsystem inkopplat på Volvon? Mestadels en fråga av akademisk karaktär när man är småbarnsfarsa men... nångång får man väl köra själv...
Användarvisningsbild
av svergie2
#1218344
antstein skrev:Jag lyssnade in och följde Volvohjärtat, är nu i slutskedet av att byta in min '11 FT R-design mot en XC70 D4 Sport AWD '15. Förhoppningsvis klart i helgen.

När man avaktiverar DSTC så finns det fortfarande något antisladdsystem inkopplat på Volvon? Mestadels en fråga av akademisk karaktär när man är småbarnsfarsa men... nångång får man väl köra själv...
Japp, stänger av antispinn och sänker känsligheten på antisladden. Går inte att totalt stänga av om man inte rycker säkringen, har dock för mig att ABS är på samma säkring.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1218345
Volvos DSTC består av tre komponenter. Det som händer när man väljer DSTC off (heter ESC off i en del bilar) är följande:
  1. Elektrisk diffbroms påverkas inte alls. Den jobbar med bromsarna för att försöka tvinga igång ett stillastående hjul på ena sidan om det på andra sidan (på samma axel) spinner.
  2. Antispinnsystem stängs av helt. Det drar ner på gaspådraget om hjulen spinner. Om man kört fast kan det ibland vara bättre att koppla ur det, så man får ut mer kraft på hjulen.
  3. Antisladdsystem begränsas i sin inverkan. Det stängs inte av helt, men tillåter i högre grad att bilen sladdar så länge det verkar som om föraren vill det. Kräver alltså att man styr och gasar så det ser ut som om man vill sladda. Ger man upp och slutar provocera fram sladden så går systemet genast in och rättar upp färden. I någon mån kan man göra detta även med systemet fullt aktivt, men i begränsat läge tillåter det betydligt yvigare körning innan det lägger sordin på tilltaget.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]