Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jäverhammar
#1209283
Sökte (via Tapatalk) men hittade ingen direkt jämförelse mellan dessa bilar på forumet. Tänker att då jag nu äger både kan jag passa på att skriva en jämförelse då bägge dessa bilar som begagnade kan attrahera ungefär samma typ av köpare.

Bilarna
XC70 D4 AWD AT -15 Momentum med teknikpaket, dragpaket och lastpaket (kommer inte ihåg vad det heter - laminerade rutor och tonade rutor). Original Michelin sommar samt dubbade vinterdäck på 16" originalfälg
Nypris November -14 373"kr ink vinterhjul

Skoda Superb Combi L&K TDI 190 DSG6 4x4 - 17 med buissness paket, massage i förarstolen, ventilerade säten, Canton ljudsystem, dragpaket, DCC (aktivt chassi), progressiv styrning, tonade rutor.
18" sommar samt 17" dubbade vinterdäck
Nypris Oktober -17 ex vinterhjul 372"kr

Tror detta är en hyfsat rättvis jämförelse då bilarna i sig ska vara likvärdiga. Volvon lär ha högre andrahandsvärde dock.

Motor + Drivlina - I Volvon sitter den gamla radfemman parad med den sex stegade automatlådan. I skodan en 2 liters fyra parad med en DSG6 låda.
På pappret är Skodan typisch två sekunder snabbare 0-100, den har 190hk istället för Volvons 181 men Volvon stoltserar med 440NM i vridmoment jämfört med Skodans 400NM.

Helt ärligt förstår jag inte de som klagar på Volvons automatlåda. Den växlar mjukt, distinkt och har lockup på växel 2-6 (tror jag). Vid en jämförelse rakt av upplever jag DSG6 som mycket ryckigare och "nervös". Visst är den snabbare men vad spelar några tiondels sekunder för roll?

Motormässigt så passar dessa två motorer olika målgrupper. Volvons upplevs som björnstark från låga varv och accelererar utan tvekan vid gaspådrag. Det händer dock ingenting mer efter 3000RPM (vilket jag aldrig passerar då jag kör). Helt enkelt känns den gamla radfemman otroligt villig och vid normal körning saknas aldrig kraft.

Skodans motor har ingen ork överhuvudtaget vid låga varv men vaknar till liv efter 2000RPM. Dessutom så har den en otroligt tråkig mappning av gaspedalen vilket bidrar ännu mer till att den känns orkeslös. Över 2000RPM är motorn ytterst dragvillig och stark, här tjänar man på att låta motorn dra mot det röda fältet.
Volvon vibrerar mer på tomgång än skodan men jag upplever dem likvärdiga under färd.
Så Volvo för lugn och avslappnad körning samt rangering av släp etc. Skoda för mer aktiv körning där man inte har något emot att "jobba" med gaspedalen.

Bränsleförbrukning - Samma sträcka, samma förare och enbart MFD värdet från skodan - Så länge hastigheten hålls under 100km/h och allt flyter på drar bilarna i stort lika mycket. Volvon är dock mätt på pump 0,57 och skodan på MFD 0,54. I högre hastigheter och i stadstrafik straffas Volvon av sin högre vikt och sitt högre vindmotstånd. Två exempel - olika sträckor men samma förare, lugn körning i laglig hastighet.
Skoda (350kg last)- Stockholm / Sälen 0,63
Volvo (med takbox och överlast) - Stockholm / Varberg 0,67

Förarplatsen är väldigt subjektivt, bägge två är lättförståeliga men med olika approach. Jag avskyr t.ex. touchskärmen i skodan då den tar fokus från körningen.

Stolar - Volvons stolar är i mitt tycke bekvämare. Lagom mjuka utan att vara för mjuka och bra justerings möjligheter. Skodans stolar är aningens hårda för min smak och efter fyrtio mil är ryggen tröttare i skodan än i Volvon. Elstolarna och massagen i Skodan gör skillnad, kan tänka mig att en bil utan upplevs mycket värre.

Ljudnivå - Innan jag beställde skodan läste jag många många recensioner där privata användare och biltidningar skrev att den var sååå tyst. Den jämfördes med E-klass, 5-serien etc. Döm om min förvåning då både jag själv och min fru upplever den som bullrig. Med dubbdäck på går det knappt att prata med varandra när man kör 120km/h. Med sommardäcken är den klart tystare men inte alls i närheten av det recensionerna ger sken av. Notera att hjulen är den dimension som följer med bilen - jag har inte aktivt valt fälgar.

På Volvon hörs det inte ens att dubbdäcken sitter på. Det går att prata i normal samtalston långt över tillåten hastighet. Helt enkelt otroligt stor skillnad till Volvons fördel!

Utrymme - Baksätet är klart större i Skodan, förarplatsen likvärdig med kanske lite mer utrymme i skodan.
Men lastutrymmet - Skodan ska vara större (mätt i liter) dessutom finns det de som hävdar att den fysiskt faktiskt rymmer mer än Volvon. Enligt min uppfattning stämmer detta inte alls. Den semesterpackning som ledigt går att "kasta" in i Volvon var vi tvungna att "pussla" in i skodan! Jämfört sida vid sida syns det klart och tydligt (subjektivt) att Volvon är större golv till tak och sida till sida. Lägg där till att Skodans baklucka har en allt annat än lastvänlig lutning så vinner Volvon med hästlängder!

Ljus - Bägge har Bixenon där halvljuset vinklar upp vid helljus.
Skodans hel och halvljus är okej. Det lyser upp där det ska och lyser tillräckligt. Volvon lyser dock bredare, längre och starkare. Utan att mäta är det svårt att säga hur mycket som skiljer men det är klart märkbart..

Komfort - Tack vare DCC chassit så går Skodan faktiskt mycket mjukare än Volvon. Men - de beter sig väldigt olika vid ojämnheter. I vissa fall hanterar Volvon det bättre och i vissa hanterar skodan det bättre. Kan bero på däck dimensionen.

Att köra/chassi - Skodan är betydligt "alertare" än Volvon, styr in bättre, kränger mindre och det känns att den väger mindre. Volvon är betydligt stabilare vid långfärd och beter sig väldigt stabilt oavsett vad man utsätter den för. Skodan kräver mer passning av ratten vid motorvägskörning men är "roligare". Notera att jag har den progressiva styrningen på Skodan vilket säkert påverkar känslan en del.

Ljudsystem - Två olika ljudsignaturer - Volvon (HP) levererar en bra midbas utan något att skriva hem om i övre registret.
Skodan (Canton) Levererar ett ljud som tenderar till att bli lite skrikit men med bättre detaljrikedom i övre registret - midbas avsaknas nästan helt medans lågbasen får lite skjuts av subben.
Canton systemet är kinkigare med vilken musik som låter bra medans det mesta låter okej i Volvon.
Tryckmässigt så vinner Volvon definitivt, framförallt påverkas inte basen av vilken hastighet man kör i.
Testa inte Canton systemet utan motorn påslagen då subben verkar deaktiveras vid låg batterinivå (vet ej vilken nivå)

Summering - Volvon upplevs som en mer välbyggd och påkostad bil som är gjord för långa resor på motorväg alternativt rak landsväg. Skodan är inte på något sätt dålig men trivs nog bäst i lägre hastigheter med fler kurvor.
Kommer aldrig köpa en bil utan adaptivt chassi. Är klockrent att kunna skifta mellan Comfort och Sport vid behov.

Ovanstående är mina tankar och känslor runt de bägge bilarna. Det kan förekomma faktafel och alla delar troligtvis inte min uppfattning om vad som är bra/dåligt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av antstein
#1209392
Schyst writeup. Uppskattas av mig som går i bilbytartankar.

Edit: Och har, förutom dessa två, även Passat Alltrack med i funderingarna.
av Lövet
#1209407
Alltrack upplevs väldigt likartat förutom att den är tystare, främst är det motorljudet som är bättre dämpat i Passat/Alltrack. Sedan är instrumenteringen modernare om bilen är utrustad med Active Info Display. Superb har bättre utrymme i längsled i baksätet i övrigt är den mindre på många ledder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1209455
Jäverhammar skrev: XC70 D4 AWD AT -15 Volvons 181 hk men Volvon stoltserar med 440NM i vridmoment jämfört med Skodans 400NM.

Volvons upplevs som björnstark från låga varv och accelererar utan tvekan vid gaspådrag. Det händer dock ingenting mer efter 3000RPM (vilket jag aldrig passerar då jag kör). Helt enkelt känns den gamla radfemman otroligt villig och vid normal körning saknas aldrig kraft.
Du har ju en 230 hk D5 som drar urstarkt till rödgränsen under huven. Det är ju bara att du åker med ett elektroniskt strypkoppel som stryper bort 50 hk över 3000 RPM, klart den är död på lite högre varv. -
av monza
#1209470
AndreasThn skrev:Intressant jämförelse, Superb känns även som ett alternativ den dagen det skall bytas här.
Främst för det större baksätet.
Jag är grymt imponerad av Superbens baksätesutrymme och att den trots det lastar så pass bra. Den är vår favoritbil när vi 4 personer åker 70+70 mil till Vätternrundan, fullastat o med 4 cyklar på taket.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1209474
monza skrev: Jag är grymt imponerad av Superbens baksätesutrymme och att den trots det lastar så pass bra. Den är vår favoritbil när vi 4 personer åker 70+70 mil till Vätternrundan, fullastat o med 4 cyklar på taket.
Låter bra, bonussonen är redan nästan 1,40m (6,5år) så baksätesplats kommer behövas framöver.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1209577
VolvoB20 skrev:Du har ju en 230 hk D5 som drar urstarkt till rödgränsen under huven. Det är ju bara att du åker med ett elektroniskt strypkoppel som stryper bort 50 hk över 3000 RPM, klart den är död på lite högre varv. -
Ja, det är väldigt stor skillnad på hur olika dieslar upplevs. Jag körde en V40 D2 en stund för några år sedan. Jämfört med min, som just är en D5 med 230 hk, kändes denna D2 ungefär som när man kör ut i en sjö när varvtalet gick över "växla-nu-för-helsike" gränsen. Till råga på allt var den manuell, så man fick skifta som salig Ronnie Peterson på sin tid.
av volvofantast
#1209584
Spoiler »
Tack för en intressant jämförelse
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela inlägg. Tryck besvara istället.
av Daviddd
#1209798
Just det inlägget jag hade velat läsa för några månader sedan då jag funderade kring just de bilarna (kanske mer v70). Nu blev det en XC70 -16 D4 AWD och det känns ändå bra att läsa dina jämförelser och få en bekräftelse på att jag kanske resonerade rätt då du verkar ha upplevt skillnaderna mellan modellerna På samma sätt som jag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]