- sön 05 nov 2017, 10:07
#1209283
Sökte (via Tapatalk) men hittade ingen direkt jämförelse mellan dessa bilar på forumet. Tänker att då jag nu äger både kan jag passa på att skriva en jämförelse då bägge dessa bilar som begagnade kan attrahera ungefär samma typ av köpare.
Bilarna
XC70 D4 AWD AT -15 Momentum med teknikpaket, dragpaket och lastpaket (kommer inte ihåg vad det heter - laminerade rutor och tonade rutor). Original Michelin sommar samt dubbade vinterdäck på 16" originalfälg
Nypris November -14 373"kr ink vinterhjul
Skoda Superb Combi L&K TDI 190 DSG6 4x4 - 17 med buissness paket, massage i förarstolen, ventilerade säten, Canton ljudsystem, dragpaket, DCC (aktivt chassi), progressiv styrning, tonade rutor.
18" sommar samt 17" dubbade vinterdäck
Nypris Oktober -17 ex vinterhjul 372"kr
Tror detta är en hyfsat rättvis jämförelse då bilarna i sig ska vara likvärdiga. Volvon lär ha högre andrahandsvärde dock.
Motor + Drivlina - I Volvon sitter den gamla radfemman parad med den sex stegade automatlådan. I skodan en 2 liters fyra parad med en DSG6 låda.
På pappret är Skodan typisch två sekunder snabbare 0-100, den har 190hk istället för Volvons 181 men Volvon stoltserar med 440NM i vridmoment jämfört med Skodans 400NM.
Helt ärligt förstår jag inte de som klagar på Volvons automatlåda. Den växlar mjukt, distinkt och har lockup på växel 2-6 (tror jag). Vid en jämförelse rakt av upplever jag DSG6 som mycket ryckigare och "nervös". Visst är den snabbare men vad spelar några tiondels sekunder för roll?
Motormässigt så passar dessa två motorer olika målgrupper. Volvons upplevs som björnstark från låga varv och accelererar utan tvekan vid gaspådrag. Det händer dock ingenting mer efter 3000RPM (vilket jag aldrig passerar då jag kör). Helt enkelt känns den gamla radfemman otroligt villig och vid normal körning saknas aldrig kraft.
Skodans motor har ingen ork överhuvudtaget vid låga varv men vaknar till liv efter 2000RPM. Dessutom så har den en otroligt tråkig mappning av gaspedalen vilket bidrar ännu mer till att den känns orkeslös. Över 2000RPM är motorn ytterst dragvillig och stark, här tjänar man på att låta motorn dra mot det röda fältet.
Volvon vibrerar mer på tomgång än skodan men jag upplever dem likvärdiga under färd.
Så Volvo för lugn och avslappnad körning samt rangering av släp etc. Skoda för mer aktiv körning där man inte har något emot att "jobba" med gaspedalen.
Bränsleförbrukning - Samma sträcka, samma förare och enbart MFD värdet från skodan - Så länge hastigheten hålls under 100km/h och allt flyter på drar bilarna i stort lika mycket. Volvon är dock mätt på pump 0,57 och skodan på MFD 0,54. I högre hastigheter och i stadstrafik straffas Volvon av sin högre vikt och sitt högre vindmotstånd. Två exempel - olika sträckor men samma förare, lugn körning i laglig hastighet.
Skoda (350kg last)- Stockholm / Sälen 0,63
Volvo (med takbox och överlast) - Stockholm / Varberg 0,67
Förarplatsen är väldigt subjektivt, bägge två är lättförståeliga men med olika approach. Jag avskyr t.ex. touchskärmen i skodan då den tar fokus från körningen.
Stolar - Volvons stolar är i mitt tycke bekvämare. Lagom mjuka utan att vara för mjuka och bra justerings möjligheter. Skodans stolar är aningens hårda för min smak och efter fyrtio mil är ryggen tröttare i skodan än i Volvon. Elstolarna och massagen i Skodan gör skillnad, kan tänka mig att en bil utan upplevs mycket värre.
Ljudnivå - Innan jag beställde skodan läste jag många många recensioner där privata användare och biltidningar skrev att den var sååå tyst. Den jämfördes med E-klass, 5-serien etc. Döm om min förvåning då både jag själv och min fru upplever den som bullrig. Med dubbdäck på går det knappt att prata med varandra när man kör 120km/h. Med sommardäcken är den klart tystare men inte alls i närheten av det recensionerna ger sken av. Notera att hjulen är den dimension som följer med bilen - jag har inte aktivt valt fälgar.
På Volvon hörs det inte ens att dubbdäcken sitter på. Det går att prata i normal samtalston långt över tillåten hastighet. Helt enkelt otroligt stor skillnad till Volvons fördel!
Utrymme - Baksätet är klart större i Skodan, förarplatsen likvärdig med kanske lite mer utrymme i skodan.
Men lastutrymmet - Skodan ska vara större (mätt i liter) dessutom finns det de som hävdar att den fysiskt faktiskt rymmer mer än Volvon. Enligt min uppfattning stämmer detta inte alls. Den semesterpackning som ledigt går att "kasta" in i Volvon var vi tvungna att "pussla" in i skodan! Jämfört sida vid sida syns det klart och tydligt (subjektivt) att Volvon är större golv till tak och sida till sida. Lägg där till att Skodans baklucka har en allt annat än lastvänlig lutning så vinner Volvon med hästlängder!
Ljus - Bägge har Bixenon där halvljuset vinklar upp vid helljus.
Skodans hel och halvljus är okej. Det lyser upp där det ska och lyser tillräckligt. Volvon lyser dock bredare, längre och starkare. Utan att mäta är det svårt att säga hur mycket som skiljer men det är klart märkbart..
Komfort - Tack vare DCC chassit så går Skodan faktiskt mycket mjukare än Volvon. Men - de beter sig väldigt olika vid ojämnheter. I vissa fall hanterar Volvon det bättre och i vissa hanterar skodan det bättre. Kan bero på däck dimensionen.
Att köra/chassi - Skodan är betydligt "alertare" än Volvon, styr in bättre, kränger mindre och det känns att den väger mindre. Volvon är betydligt stabilare vid långfärd och beter sig väldigt stabilt oavsett vad man utsätter den för. Skodan kräver mer passning av ratten vid motorvägskörning men är "roligare". Notera att jag har den progressiva styrningen på Skodan vilket säkert påverkar känslan en del.
Ljudsystem - Två olika ljudsignaturer - Volvon (HP) levererar en bra midbas utan något att skriva hem om i övre registret.
Skodan (Canton) Levererar ett ljud som tenderar till att bli lite skrikit men med bättre detaljrikedom i övre registret - midbas avsaknas nästan helt medans lågbasen får lite skjuts av subben.
Canton systemet är kinkigare med vilken musik som låter bra medans det mesta låter okej i Volvon.
Tryckmässigt så vinner Volvon definitivt, framförallt påverkas inte basen av vilken hastighet man kör i.
Testa inte Canton systemet utan motorn påslagen då subben verkar deaktiveras vid låg batterinivå (vet ej vilken nivå)
Summering - Volvon upplevs som en mer välbyggd och påkostad bil som är gjord för långa resor på motorväg alternativt rak landsväg. Skodan är inte på något sätt dålig men trivs nog bäst i lägre hastigheter med fler kurvor.
Kommer aldrig köpa en bil utan adaptivt chassi. Är klockrent att kunna skifta mellan Comfort och Sport vid behov.
Ovanstående är mina tankar och känslor runt de bägge bilarna. Det kan förekomma faktafel och alla delar troligtvis inte min uppfattning om vad som är bra/dåligt.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Bilarna
XC70 D4 AWD AT -15 Momentum med teknikpaket, dragpaket och lastpaket (kommer inte ihåg vad det heter - laminerade rutor och tonade rutor). Original Michelin sommar samt dubbade vinterdäck på 16" originalfälg
Nypris November -14 373"kr ink vinterhjul
Skoda Superb Combi L&K TDI 190 DSG6 4x4 - 17 med buissness paket, massage i förarstolen, ventilerade säten, Canton ljudsystem, dragpaket, DCC (aktivt chassi), progressiv styrning, tonade rutor.
18" sommar samt 17" dubbade vinterdäck
Nypris Oktober -17 ex vinterhjul 372"kr
Tror detta är en hyfsat rättvis jämförelse då bilarna i sig ska vara likvärdiga. Volvon lär ha högre andrahandsvärde dock.
Motor + Drivlina - I Volvon sitter den gamla radfemman parad med den sex stegade automatlådan. I skodan en 2 liters fyra parad med en DSG6 låda.
På pappret är Skodan typisch två sekunder snabbare 0-100, den har 190hk istället för Volvons 181 men Volvon stoltserar med 440NM i vridmoment jämfört med Skodans 400NM.
Helt ärligt förstår jag inte de som klagar på Volvons automatlåda. Den växlar mjukt, distinkt och har lockup på växel 2-6 (tror jag). Vid en jämförelse rakt av upplever jag DSG6 som mycket ryckigare och "nervös". Visst är den snabbare men vad spelar några tiondels sekunder för roll?
Motormässigt så passar dessa två motorer olika målgrupper. Volvons upplevs som björnstark från låga varv och accelererar utan tvekan vid gaspådrag. Det händer dock ingenting mer efter 3000RPM (vilket jag aldrig passerar då jag kör). Helt enkelt känns den gamla radfemman otroligt villig och vid normal körning saknas aldrig kraft.
Skodans motor har ingen ork överhuvudtaget vid låga varv men vaknar till liv efter 2000RPM. Dessutom så har den en otroligt tråkig mappning av gaspedalen vilket bidrar ännu mer till att den känns orkeslös. Över 2000RPM är motorn ytterst dragvillig och stark, här tjänar man på att låta motorn dra mot det röda fältet.
Volvon vibrerar mer på tomgång än skodan men jag upplever dem likvärdiga under färd.
Så Volvo för lugn och avslappnad körning samt rangering av släp etc. Skoda för mer aktiv körning där man inte har något emot att "jobba" med gaspedalen.
Bränsleförbrukning - Samma sträcka, samma förare och enbart MFD värdet från skodan - Så länge hastigheten hålls under 100km/h och allt flyter på drar bilarna i stort lika mycket. Volvon är dock mätt på pump 0,57 och skodan på MFD 0,54. I högre hastigheter och i stadstrafik straffas Volvon av sin högre vikt och sitt högre vindmotstånd. Två exempel - olika sträckor men samma förare, lugn körning i laglig hastighet.
Skoda (350kg last)- Stockholm / Sälen 0,63
Volvo (med takbox och överlast) - Stockholm / Varberg 0,67
Förarplatsen är väldigt subjektivt, bägge två är lättförståeliga men med olika approach. Jag avskyr t.ex. touchskärmen i skodan då den tar fokus från körningen.
Stolar - Volvons stolar är i mitt tycke bekvämare. Lagom mjuka utan att vara för mjuka och bra justerings möjligheter. Skodans stolar är aningens hårda för min smak och efter fyrtio mil är ryggen tröttare i skodan än i Volvon. Elstolarna och massagen i Skodan gör skillnad, kan tänka mig att en bil utan upplevs mycket värre.
Ljudnivå - Innan jag beställde skodan läste jag många många recensioner där privata användare och biltidningar skrev att den var sååå tyst. Den jämfördes med E-klass, 5-serien etc. Döm om min förvåning då både jag själv och min fru upplever den som bullrig. Med dubbdäck på går det knappt att prata med varandra när man kör 120km/h. Med sommardäcken är den klart tystare men inte alls i närheten av det recensionerna ger sken av. Notera att hjulen är den dimension som följer med bilen - jag har inte aktivt valt fälgar.
På Volvon hörs det inte ens att dubbdäcken sitter på. Det går att prata i normal samtalston långt över tillåten hastighet. Helt enkelt otroligt stor skillnad till Volvons fördel!
Utrymme - Baksätet är klart större i Skodan, förarplatsen likvärdig med kanske lite mer utrymme i skodan.
Men lastutrymmet - Skodan ska vara större (mätt i liter) dessutom finns det de som hävdar att den fysiskt faktiskt rymmer mer än Volvon. Enligt min uppfattning stämmer detta inte alls. Den semesterpackning som ledigt går att "kasta" in i Volvon var vi tvungna att "pussla" in i skodan! Jämfört sida vid sida syns det klart och tydligt (subjektivt) att Volvon är större golv till tak och sida till sida. Lägg där till att Skodans baklucka har en allt annat än lastvänlig lutning så vinner Volvon med hästlängder!
Ljus - Bägge har Bixenon där halvljuset vinklar upp vid helljus.
Skodans hel och halvljus är okej. Det lyser upp där det ska och lyser tillräckligt. Volvon lyser dock bredare, längre och starkare. Utan att mäta är det svårt att säga hur mycket som skiljer men det är klart märkbart..
Komfort - Tack vare DCC chassit så går Skodan faktiskt mycket mjukare än Volvon. Men - de beter sig väldigt olika vid ojämnheter. I vissa fall hanterar Volvon det bättre och i vissa hanterar skodan det bättre. Kan bero på däck dimensionen.
Att köra/chassi - Skodan är betydligt "alertare" än Volvon, styr in bättre, kränger mindre och det känns att den väger mindre. Volvon är betydligt stabilare vid långfärd och beter sig väldigt stabilt oavsett vad man utsätter den för. Skodan kräver mer passning av ratten vid motorvägskörning men är "roligare". Notera att jag har den progressiva styrningen på Skodan vilket säkert påverkar känslan en del.
Ljudsystem - Två olika ljudsignaturer - Volvon (HP) levererar en bra midbas utan något att skriva hem om i övre registret.
Skodan (Canton) Levererar ett ljud som tenderar till att bli lite skrikit men med bättre detaljrikedom i övre registret - midbas avsaknas nästan helt medans lågbasen får lite skjuts av subben.
Canton systemet är kinkigare med vilken musik som låter bra medans det mesta låter okej i Volvon.
Tryckmässigt så vinner Volvon definitivt, framförallt påverkas inte basen av vilken hastighet man kör i.
Testa inte Canton systemet utan motorn påslagen då subben verkar deaktiveras vid låg batterinivå (vet ej vilken nivå)
Summering - Volvon upplevs som en mer välbyggd och påkostad bil som är gjord för långa resor på motorväg alternativt rak landsväg. Skodan är inte på något sätt dålig men trivs nog bäst i lägre hastigheter med fler kurvor.
Kommer aldrig köpa en bil utan adaptivt chassi. Är klockrent att kunna skifta mellan Comfort och Sport vid behov.
Ovanstående är mina tankar och känslor runt de bägge bilarna. Det kan förekomma faktafel och alla delar troligtvis inte min uppfattning om vad som är bra/dåligt.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk