Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1214884
antstein skrev:Så vad säger panelen om valet mellan XC70 D4 Sport Awd -15 kontra Passat Alltrack (från årsmodell 16). Snarlika priser.
Gissa på det här forumet vad du kommer få för svar :wink:

Mera seriöst så behövs det veta vad du prioriterar, de skiljer sig på en del olika punkter. Beskrivningen i den här tråden kan inte heller uteslutas påverkas av att Volvon är köpt för egna pengar och Skodan är leasad. Sånt kan få emotionella följder även om det är nog för det mesta sakligt beskrivet.

Om du vill ha fördelar med Passaten så är den rymligare i baksätet, snålare och roligare att köra på kurvig väg främst.
av antstein
#1214893
Lövet skrev: Gissa på det här forumet vad du kommer få för svar :wink:

Mera seriöst så behövs det veta vad du prioriterar, de skiljer sig på en del olika punkter. Beskrivningen i den här tråden kan inte heller uteslutas påverkas av att Volvon är köpt för egna pengar och Skodan är leasad. Sånt kan få emotionella följder även om det är nog för det mesta sakligt beskrivet.

Om du vill ha fördelar med Passaten så är den rymligare i baksätet, snålare och roligare att köra på kurvig väg främst.
Vill ha en familjebil som klarar de flesta prövningarna, det innebär för mig awd/aut/dragkrok och bra lastkapacitet. XC70 är högre och Alltrack innebär inte mycket mer än skärmbreddare. Hjärtat lutar åt XC70. Men hjärnan funderar - den ena är modernare i sin konstruktion och har EU6 med AdBlue - den andra är beprövad och har en EU5-rening som eventuellt kommer påverkas mer av ett dieselförbud. Vill man ha skinn och lite mer utrustning så blir dock Passaten ganska mycket dyrare.
av Lövet
#1214938
Säker på det där med priset? Tycker inte det är svårt att hitta Alltracks i samma prisklass
https://www.blocket.se/uppsala/Volkswag ... ?ca=11&w=3

Nästan alla Alltracks har skinn eller halvskinn med alcantara. Ingick i Executivepaketet.

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=a ... h&sp=1&cp=
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214978
Se till att provköra en längre sträcka också.

Jag har åkt till fjällen som passagerare i Passater med skinnsäten ett gäng gånger och har knappt haft maken till träsmak i baken i en bil. Märktes inte förrän timme tre eller så men då jäklar.
av Jäverhammar
#1215325
Alltså lite färgad är man ju - men försökt hålla det sakligt.

Det jag upplevde som en väldigt stor skillnad mellan Alltrack och XC70 är hur hjulupphängningen hanterar ojämnheter.
XC70 hanterar det ganska bra men på ett lite klumpigt sätt (svårt att förklara).
Alltrack kändes som att den hade mycket bättre kontroll på hjulen vid körning på samma vägsträcka (50km/h). Märks att det är en nyare bil.

Upplevde dock inte Alltrack lika "mysig" som Volvon, därtill betydligt högre däcksljud trots att den rullade på friktion och XC70 på dubb.

Styrkänsla är en solklar vinst för Alltrack, sätena är ju väldigt olika från person till person - jag föredrar XC70 medans andra avgudar Alltrack stolarna.

Bägge bilarna är riktigt bra och valet handlar väl mest om personliga preferenser. T.ex baksätet som kanske är större på Alltrack, vinkeln gjorde dock att en bilbarnstol (bakåtvänd) passade bättre i XC70, sitthöjden är olika på XC70 och Alltrack men vilket man föredrar är ju individuellt.
XC70 är större i bagaget oavsett vad mätningar säger (personlig åsikt).

Testkör med alla som ska åka i bilen och ha en omröstning om för/nackdelar för bägge bilarna.

AdBlue i VAG fylls på var 1000:e mil typ så det är ju ingen deal-breaker enligt mig. Volvon klarar väl inte EU6 om det är viktigt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Jäverhammar
#1215398
apersson850 skrev:En Volvo från 2017 uppfyller Euro 6, och vissa motorer gör det även i tidigare modeller.
Sant - men inte en XC70 AWD - 15 som frågan gällde.
Tror faktiskt inte VEA FWD i XC70 klarar Euro6 men jag kan komma ihåg fel.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1215403
Jo, jag har förstått vilka modeller som nämns i trådens överskrift. Det skiljer två år på dem, och för den som då undrar hur det kan komma sig att VW har Euro 6 och Volvo Euro 5 förklarade jag det, innan frågan hann dyka upp.
Såvitt jag minns kom även vissa XC70 med i Euro 6-klubben, trots att de inte finns som nyare än 2016. Fast jag hittar ingen dokumentation på det nu.
av refbob
#1215412
Min XC70 my16 är Euro 6. Var och testade Mercedes E-klass (förra modellen), Passat Alltrack (nya modellen), Vw Sharan Skoda Superb (nya modellen). Alla fick dem pisk av XC70-Sport när jag summerade mina önskemål. Om valet står mellan Passat och Superb vinner Passaten. Känns bättre ihopskruvad. Motorn jobbar smidigare i Passaten än i Skodan och Volvon för den delen med. Men Volvon har mycket bättre säten än alla andra. Sporten har lagom hårda och bra stolar. Inte parkbänkshårda som dem andra. Prova 110 mil enkel till Kiruna så får ni se. Baksätesmatchen går till Superben om man pratar längd. Volvon sitter man bättre i ändå. Bagaget är bättre i Volvon. Bara Mercedes och Sharan har några cm större. Passat och Skoda är för smala om man ska ha hund och barnvagn. Mercedes har bästa motorn och lådan. Men rattväxel och hur man sköter torkare och farthållare etc gör att den gick bort. Plus att hela bilen kändes gammal på något vis. Skoda har ju verkligen lyft sig för varje ny bil man släppt. Får inte samma känsla av en ny bil när man sätter sig i Passat. För lika den gamla. Xc70 kändes ju inte pinfärsk direkt heller. Men man fick bra med utrustning för pengarna. Nu när det har kommit 30 cm snö på 2 dagar så går ju XC70n som en kung på vägen jämfört med många andra väglusar. Bara klappa på och han driver på stabilt genom snösträngar. Visst får man någon sur ljustuta av dem man kör om som ligger 60-70 på 90-väg och är livrädda bara det kommit 3 snöflingor på vägen. Volvo XC70 är en bra vinterbil!
av dannesk
#1215414
V70 D4 AWD med 5-cyl som är tillverkad april 2015 är iaf Euro6 klassad vad jag vet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]