Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jäverhammar
#1215398
apersson850 skrev:En Volvo från 2017 uppfyller Euro 6, och vissa motorer gör det även i tidigare modeller.
Sant - men inte en XC70 AWD - 15 som frågan gällde.
Tror faktiskt inte VEA FWD i XC70 klarar Euro6 men jag kan komma ihåg fel.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1215403
Jo, jag har förstått vilka modeller som nämns i trådens överskrift. Det skiljer två år på dem, och för den som då undrar hur det kan komma sig att VW har Euro 6 och Volvo Euro 5 förklarade jag det, innan frågan hann dyka upp.
Såvitt jag minns kom även vissa XC70 med i Euro 6-klubben, trots att de inte finns som nyare än 2016. Fast jag hittar ingen dokumentation på det nu.
av refbob
#1215412
Min XC70 my16 är Euro 6. Var och testade Mercedes E-klass (förra modellen), Passat Alltrack (nya modellen), Vw Sharan Skoda Superb (nya modellen). Alla fick dem pisk av XC70-Sport när jag summerade mina önskemål. Om valet står mellan Passat och Superb vinner Passaten. Känns bättre ihopskruvad. Motorn jobbar smidigare i Passaten än i Skodan och Volvon för den delen med. Men Volvon har mycket bättre säten än alla andra. Sporten har lagom hårda och bra stolar. Inte parkbänkshårda som dem andra. Prova 110 mil enkel till Kiruna så får ni se. Baksätesmatchen går till Superben om man pratar längd. Volvon sitter man bättre i ändå. Bagaget är bättre i Volvon. Bara Mercedes och Sharan har några cm större. Passat och Skoda är för smala om man ska ha hund och barnvagn. Mercedes har bästa motorn och lådan. Men rattväxel och hur man sköter torkare och farthållare etc gör att den gick bort. Plus att hela bilen kändes gammal på något vis. Skoda har ju verkligen lyft sig för varje ny bil man släppt. Får inte samma känsla av en ny bil när man sätter sig i Passat. För lika den gamla. Xc70 kändes ju inte pinfärsk direkt heller. Men man fick bra med utrustning för pengarna. Nu när det har kommit 30 cm snö på 2 dagar så går ju XC70n som en kung på vägen jämfört med många andra väglusar. Bara klappa på och han driver på stabilt genom snösträngar. Visst får man någon sur ljustuta av dem man kör om som ligger 60-70 på 90-väg och är livrädda bara det kommit 3 snöflingor på vägen. Volvo XC70 är en bra vinterbil!
av dannesk
#1215414
V70 D4 AWD med 5-cyl som är tillverkad april 2015 är iaf Euro6 klassad vad jag vet.
av andersuw
#1215558
apersson850 skrev:Jo, jag har förstått vilka modeller som nämns i trådens överskrift. Det skiljer två år på dem, och för den som då undrar hur det kan komma sig att VW har Euro 6 och Volvo Euro 5 förklarade jag det, innan frågan hann dyka upp.
Såvitt jag minns kom även vissa XC70 med i Euro 6-klubben, trots att de inte finns som nyare än 2016. Fast jag hittar ingen dokumentation på det nu.
Alla V/XC70 med VEA-motor är Euro 6. Dessa motorer började monteras i framhjulsdrivna bilar under senare delen av MY -14. Fr.o.m. MY -16 är alla V/XC70 Euro 6 oavsett motor och drivning.

För dem som vill kolla läget före MY -15 finns den här sidan (och motsvarande för XC70). Där anges Euroklassningen under "tekniska data". För MY -16 finns dock av någon anledning den uppgiften inte med. Men i den årsmodellen är som sagt allt Euro 6.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
av andersuw
#1215560
Jäverhammar skrev:Då erkänner jag mig överbevisad :)
En -15 tillverkad slutet -14 är inte Euro6 men en -15 tillverkad under -15 kan vara Euro6 :)
Nja inte riktigt. Se föregående inlägg. En sen MY -14 (kanske rentav en som är tillverkad sent -13) är Euro 6 om den har VEA-motor. Men övriga motorer blir inte Euro 6 förrän MY -16.
av Jäverhammar
#1218322
Nu när det kommit lite snö har jag haft möjlighet att testa bilarna en aning.

Hittade "ESC Sport" på Skodan samt "launch control" - Vad man nu ska ha det till på en familjediesel!?

Vid provocerad körning i snö och på is:

Nu känns Volvon betydligt mer framtung än skodan, upplever faktiskt lite skillnad på hur den beter sig i "D" och "S" - Kan vara inbillning men är det någon som vet säkert? I "S" går det att köra "Powerslides" så länge inte gasen släpps upp - ganska roligt faktiskt!

Skodan - känns väldigt välbalanserad, gillar dock inte strypningen av motorn när greppet tappas.
Men - med ESC Sport och växellådan i Sport så är den riktigt rolig att gasa runt med - man får i princip spinna och sladda obegränsat (finns säkert någon gräns).
Skodan har rullat 1000mil nu och känns riktigt säker på vinterväglag.
Känsligare för sidvind än Volvon - kan dansa runt som satan då vinden ligger på från sidorna.

Värmen är fortfarande sjukt mycket bättre i Volvon och så även förvärmningen med Webasto. Värme fördelningen är likvärdig men Volvon känns lite intelligentare i styrningen.

Väldigt bra vinterbilar bägge två!!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]