Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scouhound
#1208433
Har 3 frågor som nån kanske kan hjälpa mig med.

1. Auto-funktionen på fönsterhissen på förarsidan har slutat fungera. Fungarar fint på passagerarsidan å samtliga fönsterhissar funkar men plötsligen så har auto-funktionen vänster fram gett upp. Irriterande å behöva hålla inne knappen. E d nån som upplevt samma? E d nån säkring eller e d hela reglaget som krånglar?

2. Det kommer kall luft vid fötterna. Speciellt när man har acc på auto. Bilen blir go å varm men det är som att det drar lite kallt vid fötterna fram på bägge sider. Även om man manuellt ställer fläkten på fönster eller huvudhöjd så är det lite drag vid fötterna. Rätt störande på långturer i kallt väder. Ska det va så? Va!?

3. Nån som har nån enkel lösning på fjärrstyrning av kupévärmaren. Funkar ju å ställa den på kvällen men frugan har en V50 -12 med VOC appen å det är ju super. Går ju inte å få det på modeller från -11 å neråt men finns d nått sätt å komma runt det? Har sett en OBD-modul du kan styra med nyckeln men det kräver ju att du e nära bilen. Finns det andra sätt å kunna styra värmen med telefonen? Skrapa rutor e ju jävligt 1990...

Vh / Peter

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1208435
Har du provat att återställa fönsterhissen? Kör upp manuellt, släpp knappen en halv sekund, kör upp manuellt igen i ytterligare en halv sekund (fast rutan redan är uppe) och släpp.
Fungerar det inte efter detta heller är det något annat som är trasigt i systemet.

När det gäller luftkonditioneringen hade vi ett liknande bekymmer på en äldre V70. Där hade skumplastpackningen på ett spjäll krupit av, så när det stängde för kalluften höll det inte tätt alls. Det var inte lätt att komma åt (man ska helst vara bra kontortionist), men det gick att kränga tillbaka packningen på spjället och fixa lite så den satt kvar. Fungerar än.

Har ett svagt minne av att jag sett någon pryl som styrdes via SMS eller nåt, och som sätts i bilens OBDII-uttag, med vilken man kan starta värmen. Men jag passar den bollen till någon annan, som vet bättre. Själv har jag Volvo on Call i en 2012:a, så jag har inte haft anledning att forska.
Användarvisningsbild
av laser2
#1212930
Löste det sig med fönsterhissen, funkade Anders tips? Har nämligen exakt samma problem, endast på förardörrens hiss så funkar inte auto upp/ner men på alla andra.
av scouhound
#1212931
Förardörren löste sig!! Blev sjukt nöjd... lätt som en plätt! Tack Anders!
Har inte haft tid å kolla spjällen vid fötterna än men nu börjar det bli jävligt kallt om fossingarna så ska kika på det idag eller imorgon!
Användarvisningsbild
av laser2
#1212933
scouhound skrev:Förardörren löste sig!! Blev sjukt nöjd... lätt som en plätt! Tack Anders!
Har inte haft tid å kolla spjällen vid fötterna än men nu börjar det bli jävligt kallt om fossingarna så ska kika på det idag eller imorgon!
Tackar, då ska jag prova detta i eftermiddag.
Användarvisningsbild
av laser2
#1212957
apersson850 skrev:Kunskapen om fönsterhissarna kan man lätt tillägna sig via instruktionsboken, om man vill.
Absolut, men hade ingen tanke på att det var klämsskyddet som löst ut, trodde det var ett kablagefel och några svar på sånt hittar man inte i instruktionsboken. :)

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]