Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1208194
Då vi för några år sedan vid lanseringen av Hakkapelitta 8 skrev en lång tråd om våra upplevelser av det däcket på en Volvo V70 och den tråden var mycket uppskattad så kör vi en favorit i repris.
Jagrullar.se testar i vinter Hakkapelitta 9 SUV och vi kommer i denna tråd redovisa hur vi upplever däcken i olika väglag och situationer. Frågor ställda i tråden besvaras självklart i den mån vi kan svaret.

Vi har hunnit med och testa de flesta av premiummärkena, dubbfritt som dubbat och Hakka 8 har varit en klar favorit så förväntningarna är nu på Hakka 9 är högt ställda men. Viktigt här att understryka att Nokian inte har beställt detta test och att vi självfallet kommer att skriva om eventuellt negativa egenskaper hos däcket med.

Hakka 9 har precis som 8orna en stor mängd dubb men det som utmärker sig mest jämfört mellan dem är att 9orna har två olika typer av dubb. En typ i mitten och en annan typ i ytterkanterna vilket ska ge maximalt grepp både rakt fram och i sidled.

[youtube]cUohS7G_SIc[/youtube]

https://www.nokiantyres.se/vinterdack/n ... eliitta-9/

La i söndags på en uppsättning på 235/50/18

Bild

Bilen är en Volvo XC70 -16 med awd och automat.

Har sedan dess hunnit köra ca 12 mil på torr asfalt.
Första halvmilen upplevde jag i kring 50km/h ett resonansljud i likhet med de jag i början upplevde i hakka 8 i omkring 90 km/h. Men detta har nu helt försvunnit, det tog fler mil att få det att försvinna med 8orna men då jag inte alls hört det efter första halvmilen så har jag stora förhoppningar att det är borta för alltid redan nu. Låter rimligt att däcket behövde slita in sig.

Upplever även däcket som något tystare än 8orna. Dock en stor brasklapp för att jag bara kört hakka 8 på V70 och att dessa nu ligger på en XC70 men med tanke på att det i princip är samma bil så bör det vara däcken som är tystare.
Förvånansvärt enkelt faktiskt att glömma bort att det sitter dubbdäck på bilen vilket överraskar mig. Jag upplever dem i ett första skede också som stabilare i stommen än Hakka 8 som jag upplevde lite vingliga.

Håller fortfarande på att köra in däcken så hoppas halkan håller sig borta några veckor till och sen kan vi börja testa däcket ordentligt. Så titta in i denna tråd då och då om ni är intresserade.
#1208729
Har också köpt Nokian Hakkapeliitta 9. Jag har alltid varit nöjd med Nokian vinterdäck. Hade 7:orna innan, så det ska bli kul att se vad dessa går för. Köpte på Bythjul och betalade 5327:- inkl. frakt, montering o balansering. I jämförelse med vad Bilia ville ha för samma, så sparade jag 2653:- Ska fira detta med en liten flaska Veuve Clicquot på lördag :-)))))
#1208780
Ett tips:
När man köpt en uppsättning av dessa däck så kan man registrera det på Nokians hemsida inom två veckor efter köpet och får då ett års försäkring med assistans + nytt däck vid däckskador.
#1208792
Storfot skrev:Ett tips: När man köpt en uppsättning av dessa däck så kan man registrera det på Nokians hemsida inom två veckor efter köpet och får då ett års försäkring med assistans + nytt däck vid däckskador.
Mycket tack för påminnelsen. Visste ju om detta, men hade totalt glömt bort denna finfina garanti. Kudos :D
#1208801
Har köpt dessa däck. Är bara på inkörningen än, hunnit runt 12 mil också. Tycker de går mycket tyst för att vara dubbdäck. Än så länge är jag nöjd, får se senare när det blivit vinter hur de fungerar på snö och is. Blir intressant. Åker på 195/55 R16.
Storfot skrev:Ett tips:
När man köpt en uppsättning av dessa däck så kan man registrera det på Nokians hemsida inom två veckor efter köpet och får då ett års försäkring med assistans + nytt däck vid däckskador.
Tänkte göra det, men glömde bort det. Nu har det gått två veckor och två dagar sedan inköpsdatum. Aja..
#1209826
Efter 60 mil och en hel del landsväg med sovande barn i bilen = låg volym på stereon så vill jag backa från att de är tystare än 8orna men vill heller inte påstå att de är högljuddare.

I stadstrafik tycker jag de går tystare men i fart så nog hörs de allt. Klart hanterbart men hoppas ändå de blir tystare med milen.

Återkommer om ljudet längre fram!

Inte lyckats hitta något vinterväglag ännu och kört väldigt lugnt hittills mtp inkörningen. Men med 60 mil i dem så kommer jag successivt öka på lite nu och när jag passerat 100 mil så tänker jag ”köra som vanligt”

Jag körde samma strategi med 8orna som jag skaffade när de lanserades och de har fortfarande varenda dubb kvar.
#1210410
800serien skrev:Tänkte göra det, men glömde bort det. Nu har det gått två veckor och två dagar sedan inköpsdatum. Aja..
Ett tips är att registrera nu ändå. Hur det blir med assistansen vet jag inte, men jag registrerade mitt däck lååångt efter 2 veckor (gjorde det samtidigt som jag anmälde skadan) och jag fick nytt däck ändå utan frågor. Jag skulle bara ta med beviset på registreringen till däckverkstaden men på den stod ju inget datum. Men kanske detta inte var okej utan en miss från deras sida... Även om jag kan tycka det är lite löjligt att man måste registrera för att få garanti. Har man kvitto och det pajar inom ett år borde det räcka (vilket det iofs gjorde för mig)
#1211377
Kört ca 30 mil med mina sen i lördags. 225/50/17 kör jag på. Jag måste ändå säga att vid motorvägskörning märker jag inte att jag kör med dubbdäck, tycker dom går rätt tyst. Däremot inne i stan är det som vanligt med dubbdäck, ett jävla knastrande. Så hög volym på stereon löser det problemet! :lol:

Det är första vintern med Volvon så jag kan inte direkt avgöra om det är så speciellt med 9:orna men jag har kört både med 7:orna och 8:orna på mina tidigare bilar och varit nöjd.
#1211589
Bytte just till 9:an och det var ett fruktansvärt dubbljud hela tiden och resonans i bilen vid 40-50 km/h.
Körde så en vecka tills att jag kollade däcktrycket. Volvo hade tryckt i 3,1 på alla hjulen (vilket man tydligen alltid gör när man byter till nya däck)
Sänkte till 2,6 och resonansljudet försvann och däcken blev allmänt mycket tystare. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]