Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206257
Skulle byta olja själv för första gången på min V70II 2.5FT. Har gått 12000mil. När jag tog bort lock med insatsfilter så låg det lite ”korvade” tunna saker där i! Vad kan det vara? De låg på utsidan av hålet i mitten, sen ner mot lilla hålet i botten. De är inte magnetiska så jag fick fiska upp dem på annat sätt. Går sönder när man klämmer på dem.

Se bilden nedan.

Sen vilket håll går oljan, in i centrumhålet sen via filtret ut till motorn i hålet i botten, eller tvärt om?
Bilagor
7CB79BE4-CCB6-4181-AF43-A386930D8C1A.png
7CB79BE4-CCB6-4181-AF43-A386930D8C1A.png (1.21 MiB) Visad 495 gånger
#1206263
De känns förresten knappt som metall svårt se när de är oljiga. De är ju förresten för stora för att komma upp ur lilla hålet och de kan ju inte gärna kommit från centrumhålet och gått genom filtret heller. Så kanske kan vara vad som helst...
#1206285
Nja känns mer som torra hyvlade kastanjer! Men fattar inte hur det kan hamna där vad det nu är.

Nån får gärna svåra på oljeflödets riktning med. Varför jag frågar är för jag funderaf på om det kan hamna i motorn om det smulas sönder mer, eller om de ligger före filtrer som då stoppar skräpet.
#1206412
Jag skulle också gissa på sedimentering; sannolikt till följd av fel olja i motorn eller slarv med oljebyten (läs: uteblivna oljebyten).
#1206478
Bilen är servad enligt rätt intervall på Bilia i alla år, detta är första gången jag själv byter.
Det går att smula sönder bitarna så de på slutet blir lite vassa ungefär som rostflagor i tunna skivor, fast dessa är mycket slätare från början än rost som jag tänker på. Jaja mysteriet fortsätter, kanske är det olja ändå som ni säger.
#1206483
Var filtret oskadat?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]