Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FilipLjung
#1206092
Hej! Jag kör v70 d5a 2011a. Tankar HVO diesel i den och undrar om jag kan tappa effekt av det jämtemot vanlig diesel? någon som har koll på detta så får ni gärna dela med er :)


Mvh
Användarvisningsbild
av Derank
#1206097
jag kör själv HVO i min XC60 d4 imellanåt och märker då ingen skillnad. Och skulle du tappa 10hk skulle du iaf inte märka någon slillnad
av Lövet
#1206101
Bränslen är standardiserade. Det ska inte finnas någon märkbar skillnad i effekthänseende.
av Dieselvolvo
#1206164
Lövet skrev:Bränslen är standardiserade. Det ska inte finnas någon märkbar skillnad i effekthänseende.
Låt säga att man häller överdrivet mycket "booster" i tanken.....kanske rentav Enbart booster (om det ens går).....märker man något då?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1206388
Det sägs ju att HVO ger lite högre effekt än vanlig MK1 diesel.

Men om det stämmer vet jag inte.

Om du skulle köra på bara booster borde du tappa rejält med effekt då den har lägre energiinnehåll om du inte samtidigt modifierar motorn så du kan öka mängden diesel du sprutar in.
av PeMa
#1266291
Känner till ett par D4-D5 från 2008 till 2016 som kört på HVO100 många tusen mil utan problem med varken motor eller värmare. De har inte märkt någon skillnad mot vanlig svensk mackdiesel och tycker det är kul att köra ”miljöbil”...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1266308
Jag kör diverse dieslar på hvo titt som tätt. Även en ny L30, som dessutom är godkänd för det. Det finns bara fördelar egentligen, jämför produktdatabladen mellan hvo100 och mk1 diesel så ser man vad som skiljer.
Sen är det mest ”på skoj, förutom i L30 som mest står och jag inte vill ha ruttnande RME i tanken.
Miljöaspekten kan nog diskuteras...
av nissesvolvo
#1266405
På mitt förra jobb så körde jag en gammal FH12 (lastbil), minns inte årsmodell men va iaf en Euro4 motor i den. När vi började tanka HVO så va det en märkbar effekthöjning. Den gamla trötta bilen blev piggare helt enkelt. Dock så upplevde man 2 saker. Mindre förbrukning på sommaren och mer på vintern. Inget konstigt med tanke på vädret, men det va skillnad mot den gamla sortens diesel.
Men jag kan väl tänka mig att i en personbil är det svårare att känna effektskillnaden....

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]