Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205890
Hej.
Jag ska montera kupévärmaruttag på min v70 2,5 FT imorrn, motorvärmare sitter redan monterat. Varför ska jag lossa höger innerskärm och är det ett måste eller kan man lösa det på annat sätt?

Mvh
#1205897
Nä, det jag minns jag inget av. Leta upp den plugg som sitter mellan motorrum och kupé, ta bort den och tryck igenom kabeln. Vik ner klädseln och ta hål på lämpligt ställe, montera uttaget. Finns en bra step-by-step guide från Volvo. Det är lite trångt här och var men en ficklampa från ena sidan underlättar.
#1205899
antstein skrev:Nä, det jag minns jag inget av. Leta upp den plugg som sitter mellan motorrum och kupé, ta bort den och tryck igenom kabeln. Vik ner klädseln och ta hål på lämpligt ställe, montera uttaget. Finns en bra step-by-step guide från Volvo. Det är lite trångt här och var men en ficklampa från ena sidan underlättar.
Ja, och enligt den guiden skall höger innerskärm bort... Punkt 8-11 http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 5FT/Manual och

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 5FT/Manual

Men då ska det funka ändå?! Ser lite olika ut på de två anvisningarna.
#1205910
Jag får inte riktigt till dina länkar. Denna använde jag:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... lt/NOTHING

(Min är en manuell 2011)

Edit: Jo nu ser jag dina guider. Vet inte vad som avses, jag var inte i närheten av innerskärmen. :???:
#1206176
pmlswede: Ja, det är Volvos tillbehör som gäller. Volvo tillverkar inte detta själv, det gör Calix. Men dom tillverkar i Volvos namn. Det finns ett annat stort fabrikat också, Defa. Dom har i stort sett samma "varuutbud" som Calix (Volvo) men deras kontakter är annorlunda och passar inte ihop med Calix (Volvo). Om vi tittar lite mer på t.ex Biltema och liknande, så finns det ingen gällande kontaktstandard där eller garanti att deras detaljer är byggbara i befintliga system. Det kan gå, men kanske inte nästa gång du vill ansluta något ytterligare tillbehör. Dom går alltså bort redan i tankestadiet. Det är alltså Volvo eller Calix som gäller för dig.
Jag antar att Volvo borde vara säkrast för det är ju dom som har tänkt ut hur det skall monteras och fungera. I teorin kan man kanske tänka att Calix har hoppat över någon detalj i sin sats eller på något annat sätt uteslutit eller förenklat något som Volvo tycker är viktigt?
Vitsen med Calix (Volvo) eller Defa är att dom är standardiserade och byggbara med bra tillbehör, men bara inom deras eget fabrikat. För konkurrensens skull har dom ett liknande varuutbud.
#1206935
Monterade kupéuttaget i eftermiddags. Gick bra men tog ändå sina timmar för mig att få till snyggt.

- Gränspuck att jag fick kontakten genom hålet i golvet. Jag hade inte fixat det själv.
- Att bunta överlängd av kabel till motorvärmaren var stökigt att få till, att säkerställa att kablaget inte låg o skavde.
#1206937
Rådlös skrev: Jag antar att Volvo borde vara säkrast för det är ju dom som har tänkt ut hur det skall monteras och fungera. I teorin kan man kanske tänka att Calix har hoppat över någon detalj i sin sats eller på något annat sätt uteslutit eller förenklat något som Volvo tycker är viktigt?
Instämmer. Jag köpte standard förgreningssats för V70 och användes Volvos monteringsanvisning. Jag hade behövt ett värmeskydd till som ingår i Volvos sats.

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]