Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1205726
apersson850 skrev:
SagaPer skrev:Søk på "driver support pakke" i Google (fra norsk prisliste på V70 2014):

Driver support pakke - må ha digitalt kombiinstrument
- Adaptiv cruisecontrol (kan veksle til vanlig cruise control)
- Automatisk nedblending av hovedlys
- Avstandskontroll (Distance alert)
- BLIS (Blind Spot Information System)
- Driver alert control med varsling av uoppmerksom/trøtt fører
- Filvarsler (Lane departure Warning)
- Fotgjengervarsling med full autobrems
- Kollisjonsvarsler med full autobrems
- Køassistanse (Kun på automat)
- Skiltgjenkjennelse
- Syklistvarsling med full autobrems Dynamic Edition pakke
Där beror det på årsmodell också. De jag kursiverat finns exempelvis inte på min, som är en 2012.
Stämmer. Skyltigenkänning (RSI) och aktivt helljus kom med MY -13. Cyklistigenkänning kom med MY -14. Även "Forward Collision Warning", som nämns i den svenska motsvarigheten till listan, kan ha varit nytt med MY -14.

Man kunde, om man prompt ville, köpa "Driver supportpaketet" som tre separata delar "Adaptiv konstantfarthållare med autobroms", "Driver Alert System" och BLIS. Se den svenska versionen av listan ovan för info om vilka specifika funktioner som ingick i respektive del.

Som jag förstått det är "Forward Collision Warning" det varningssystem som finns på de bilar (troligen rätt få) som bara har "Driver Alert System" och inte också "Adaptiv konstantfarthållare med autobroms". Systemet arbetar då bara med kamera, inte med både kamera och radar. Om man har hela "Driver supportpaketet" eller åtminstone "Adaptiv konstantfarthållare med autobroms" är "Forward Collision Warning" inte av något intresse eftersom det då ersätts av kollisionsvarning med full autobroms.

Efter MY -14 tror jag inte det hänt något nytt med paketet. BLIS utgick dock någon gång under MY -16, troligen av det enkla skälet att det slutade tillverkas då och att Volvo inte tagit hem tillräckligt komponenter till tillräckligt många BLIS-uppsättningar för att det skulle räcka till hela sista årsmodellen.

Lite info om vad som skiljer de olika årsmodellerna från MY -12 och framåt åt vid sidan av innehållet i "Driver supportpaketet" finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1143157
Användarvisningsbild
av apersson850
#1206447
Plastsjoken på sidorna har en tendens att lossna och trilla bort. Speciellt om man ger sig på bilen med aggressiva avfettningsmedel, som löser upp adhesivet de är fästa med.
Annars vet jag inte så noga. Jag har bytt ett uppslitet hjullager, samt råkat ut för att framrutan lossnade, med vatteninträngning som följd. Var ett typfel under några år (min är en 2012:a).
Leder och sånt i hjulupphängningarna har klarat sig. Men jag har bara kört 24000 mil än så länge.
av Lövet
#1206449
Om grejer går sönder efter 24000 mil kallas det slitage och inte typfel tycker jag :wink:
av Mccartney
#1206469
Jag har provkört den nya xc60 och jag har tidigare ägt en xc70 MY12, jag var inte imponerad av xc60, tycker att xc70 var en grymt bra bil och kändes mer robust än den nya xc60.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1206542
Jo, jag har också varit och tittat/kört nya Volvomodeller de senaste åren, men tror jag kör 24000 mil till med den jag har. Saknar liksom inget, egentligen.
av Tojson
#1206754
Xc70 alla gånger säger jag.

Har själv en xc70 D4 awd 2013 med summumpaket som rullat 8400 mil.
Det går ju styla dom också om man vill det.
Kör själv med bl.a 19” sommarfälgar och sidecufs på sidorna.
av Mccartney
#1206926
Kollar lite på blocket ibland och det finns väldigt många D4 or men inte speciellt många D5 undrar lite varför?:) priset kanske? Hade själv en D5 med polestar och tyckte det
Var en perfekt motor i en sådan pass tung bil.
av Leafs
#1206930
De flesta tycker nog att D5 inte alls värd det högre inköpspriset eftersom D4 är en väldigt bra motor och fullt tillräcklig även i en XC70 Jag tycker de har rätt. Det går ju dessutom trimma en D4 med Polestar och få en D5 om man vill lite senare.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]