Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mooos73
#1204940
Hej.
Har en XC 70 D4 -13 manuell. Ibland när jag ligger på tex 90 km/h och växel 6 och vill öka hastigheten händer inget när jag trampar på gasen.
Brukar lösa sig med att helt släppa gasen och gasa igen. Någon gång har jag behövt växla ner.
Upplever detta vid farthållare också men inte lika tydligt. Tex i ett motlut så tappar jag fart för att farthållaren inte kompenserar med gaspådrag för att sedan återgå till inställd hastighet när vägen planar ut.

Jag med min tur har säkert ett fel som ingen annan har eller är det någon som känner igen sig?
av snabbis
#1205222
Låter lite likt ett fel jag haft på en bil, visade sig va lambda sond , minns inte om det va främre eller bakre. Då liksom motade bilen och tappade fart på farthållaren inkopplad. Men det fanns felkoder registrerad, dock ej tänd motorlampa.
Skulle även kunna vara främre temperatur givare på katalysator, den ger snarlika fel, med momentbegränsning som följd.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]