Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1204936
Som rubriken lyder. Hur identifierar bromsbeläggen jag ska ha?
Har tittat runt på bl a tyska och svenska webbutiker men är osäker på
vad som passar min bil. Trots att man anger regnr kommer det upp
belägg med olika specifikationer. Skruvat är bra exempel på webbutik
som ökar förvirringen ...
Någon som har tips på hur jag bör gå tillväga.
Tack för alla svar.
av trasker
#1204938
Alltså Volvo är inte dyra på beläggen, det är jobbet som kostar. På XC60in gick de 22 000 mil innan jag bytte vilket bör betyda att det är bra kvalitet.

Så kolla med din Volvohandlare så kan dom hjälpa dig, säkert till ett lägre pris än du kanske tror.
#1204992
xAx skrev:Som rubriken lyder. Hur identifierar bromsbeläggen jag ska ha?
Har tittat runt på bl a tyska och svenska webbutiker men är osäker på
vad som passar min bil. Trots att man anger regnr kommer det upp
belägg med olika specifikationer. Skruvat är bra exempel på webbutik
som ökar förvirringen ...
Någon som har tips på hur jag bör gå tillväga.
Tack för alla svar.
Nu framkommer det inte vilken modell du har men jag har en S80 - 08 och till den kostar bromsbeläggen fram ca 1100 hos ÅF.
av daekol
#1205027
Finns tre olika skivstorlekar på s80, v70 och xc70. 300mm, 316mm och 337mm. Allt jag vet om beläggen är att 316mm/337mm har samma belägg och är lite V-formade medan dom beläggen till 300mm är mer som en båge. Har för mig att det var så iaf.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1205044
trasker skrev:Alltså Volvo är inte dyra på beläggen, det är jobbet som kostar. På XC60in gick de 22 000 mil innan jag bytte vilket bör betyda att det är bra kvalitet.

Så kolla med din Volvohandlare så kan dom hjälpa dig, säkert till ett lägre pris än du kanske tror.
Där håller jag med. Under min taxiägartid slutade vi köpa in på annat än hos ordinarie butiken. Beläggen var, i vissa fall, kanske något dyrare men vi visste att de passade. Dessutom verkade de gå tystare och hålla längre. De gjorde inte heller slitaget på skivor onödigt stort.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]