Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilfan
#1204437
Fick indikation "Låg kylvätskeniv Stanna motor" på instrumentpanelen. Fyllde på kylvätska. Nästa gång när jag använde bilen, efter någon mil dök samma meddelande upp och ser att kylarvätskan sjunkit. Fyller på igen och ser när jag kommer hem att det är vått fram i mitten av bilen och det droppar med på marken blå vätska. Ser att det är fuktigt på slangen i mitten samt rör lite på en skruv som visar sig gått av?

Vad är detta för slang och skruv?
Se bifogad fil.

Har bara servat på bilen på Bilia där även bilen är inköpt.

Vad kan ha hänt?
Bilagor
bil2.jpg
bil2.jpg (252.78 KiB) Visad 1281 gånger
#1204497
Det är en skruv för att få bort luft ur kylsystemet. Köp ny skruv med packning. Ev får även huset som sitter på slangen bytas. Lätt jobb. Åk på Volvo o köp delen/delarna. Är inga dyra saker..
Tomas
#1204675
Om du får tag i skruven bara så kan den gamla vara lurig att ta loss. Gör då såhär. Prova först med en spetsig tång. Går inte detta värm då en platt skruvmejsel supervarm . Tryck ner i skruven så den smälter ett spår för mejseln. Kan behöva upprepas. När du har ett bra spår i plastskruven. Låt mejseln o skruv kallna. Skruva sen loss den... borde funka...
#1241206
Se över alla slangar efter läckage. Man kan se om det är fukt eller torkat läckage blir det som en silvrig grå yta. Kolla kylaren efter grå silvrig yta. Ofta läcker den mellan plastgavlar och cellpaketet. Kör bilen varm för att hitta droppläckor lättare. O kolla oljan. Ser den bra ut. Inte grå och vattenblandad. För då har du problem. Om du får en doft av curry inne i cupen så tyder det på läckande värmepaket

Annars åk till nån verkstad för att trycksätta systemet o läcksöka

Lycka till
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]