Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Volvo S80N, V70 II, samt XC70 II relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav VolvoNettan lör 14 okt 2017, 11:37

Hej!

Letar fortfarande efter en V70 årsmodell 2014-2015.
Där finns dock en del frågetecken. Hoppas på er hjälp!

1. Finns det en 5 cyl. motor på 181 hk i en D4 eller måste bilen ha AWD då?
Bilar med AWD, D5-modellen och XC70-modellen ser alla ut att endast ha Euroklass 5 och med ev. dieselbilsförbud/begränsningar av dieselbilar
i städerna så kanske det vore att föredra en bil m. Euroklass 6?

2. Stämmer det att en Volvo VEA-motor är en fransk motor och en Volvo utan VEA-motor är en Volvo-motor? Ja, ni förstår säkert vad jag menar.

3. När man kollar olika D4:or på Transportstyrelsen så skiljer det en del i lastvikten, hur kommer det sig då det ju är samma bilmodell?

4. Hur vet man om en bil har 6 eller 8 stegsväxlad automatlåda, det framgår ju sällan i annonsen?

5. Är där stora skillnader mellan D4 181 hk och 163 hk vad gäller acc. vid omkörning och hur bilen är att köra, växla etc? Skillnader då bilen är
fullastad, är 163:an bra mycket tröttare då? Upplys mig gärna och fördelar/nackdelar med respektive modell!

6. Automatlåda eller ej? Fördelar/nackdelar? Har läst en del om "huggande" bilar. ??:-/

Tack på förhand för att ni vill svara! :wink:
VolvoNettan
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 aug 2017, 20:41



Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav Perra83 lör 14 okt 2017, 12:01

1. En vanlig D4 181hk är 2L VEA motor. 5cyl D4 2L har 163. D4 AWD 5cyl är på 2,4L. Det återstår att se hur tillåtna de olika Euro klasserna blir. 5 och 6 är väl på pappret okej.

2. 2L 4cyl VEA är en Svensk motor från Skövde.

3. Lastvikten beror lite på utrustning, motor och växellåda. Olika årsmodeller kan oxå skilja.

4. Ingen AWD på V70/XC70 har 8-stegs automat. Endast D4 och T5 har 8-stegs lådan.

5. Jag upplever D4 181hk som bättre på allt. Visserligen hade jag en D4 163 manuell och jämför med en D4 181 automat och D5 233hk automat.

6. Automat är väldigt smidigt. Absolut bäst tillsammans med den adaptiva farthållaren. Klockrent vid backning med eller utan släp. Tror inte att jag saknar manuell låda alls trots att jag bara haft automat i snart två år. Körde enbart manuell i 15år.
Användarvisningsbild
Perra83
Volvonörd
 
Inlägg: 6589
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 12:49
Kör: V60 D5 Polestar R-Design BE PRO mm. -16

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav VolvoNettan lör 14 okt 2017, 12:26

Perra83 skrev:1. En vanlig D4 181hk är 2L VEA motor. 5cyl D4 2L har 163. D4 AWD 5cyl är på 2,4L. Det återstår att se hur tillåtna de olika Euro klasserna blir. 5 och 6 är väl på pappret okej.

2. 2L 4cyl VEA är en Svensk motor från Skövde.

3. Lastvikten beror lite på utrustning, motor och växellåda. Olika årsmodeller kan oxå skilja.

4. Ingen AWD på V70/XC70 har 8-stegs automat. Endast D4 och T5 har 8-stegs lådan.

5. Jag upplever D4 181hk som bättre på allt. Visserligen hade jag en D4 163 manuell och jämför med en D4 181 automat och D5 233hk automat.

6. Automat är väldigt smidigt. Absolut bäst tillsammans med den adaptiva farthållaren. Klockrent vid backning med eller utan släp. Tror inte att jag saknar manuell låda alls trots att jag bara haft automat i snart två år. Körde enbart manuell i 15år.



:!: Tack så mycket för utförliga svar Perra83! :D
En fråga till angående ditt svar vid fråga 2 ovan. Har en D4 AWD 5 cyl. på 2,4 l årsmod. 2014 en VEA-motor? Är den svensktillverkad i så fall?
VolvoNettan
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 aug 2017, 20:41

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav W.A.P.E. lör 14 okt 2017, 12:58

VEA finns inte som 5-cyl.
De 5-cyl är oxå svensktillverkade.
Användarvisningsbild
W.A.P.E.
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1170
Blev medlem: tis 06 jul 2004, 18:54
Ort: Värnamo
Kör: V40 CC D3 MY15, Z3 roadster 3.0 MY02

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav VolvoNettan lör 14 okt 2017, 20:00

W.A.P.E. skrev:VEA finns inte som 5-cyl.
De 5-cyl är oxå svensktillverkade.


Tack för svar W.A.P.E!
Ja se där lärde man sig lite ytterligare idag. :idea:
Jag som hela tiden trott att VEA-motorerna tillverkades av Peugeot ;)
Är toppenbra att ni finns här att fråga om råd - TACK! :D
VolvoNettan
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 aug 2017, 20:41

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav Perra83 lör 14 okt 2017, 22:37

De där Franska motorerna nämner man som PSA motorer. Dom är inte med i matchen längre hos Volvo.
Användarvisningsbild
Perra83
Volvonörd
 
Inlägg: 6589
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 12:49
Kör: V60 D5 Polestar R-Design BE PRO mm. -16

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav VolvoNettan sön 15 okt 2017, 13:59

Perra83 skrev:De där Franska motorerna nämner man som PSA motorer. Dom är inte med i matchen längre hos Volvo.


Aha, ok! Fr.o.m. vilken årsmodell är PSA-motorn inte att räkna med?

Då är bara frågan vilken modell man skall sikta in sig på. Vill ni dela med er av era åsikter och synpunkter kring en bra modell så tar jag tacksamt emot det! :)

Tilläggas kan att jag bor i djupa Småland och kanske inte får så mycket användning av AWD? Men å andra sidan kan det vara bra med hög lastvikt. Jag kör 200-250 mil per månad. Jag kör inte släp ofta alls men visst en husvagn (boggie av större modell) kan ev. finnas med i framtidsbilden men är inget jag i så fall kommer kuska runt med utan bara köra vagnen från punkt A till punkt B för säsongsuppställning.

ALTERNATIV 1: D4 181 hk AWD (5 cyl) m. 6-stegslåda och med Euroklass 5 samt med en max lastvikt om 518 kg (Momentum BE). Skatt: ca 3900 kr/år. Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,5 liter/mil Blandad körning 0,62 l/mil Stadskörning 0,83 l/mil

ALTERNATIV 2: D4 m. VEA-motor (4 cyl.) 181 hk och utan AWD men med 8-stegslåda och med Euroklass 6 samt med max lastvikt om 436 kg (Momentum BE) och 479 kg (Summum BE). Skatt: ca 1400-1500 kr/år (Momentum BE) och ca 1100 kr/år (Summum BE).
Bränsleförbrukn. -Momentum BE- enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,41 liter/mil Blandad körning 0,45 l/mil Stadskörning 0,53 l/mil
Bränsleförbrukn. -Summum BE- enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,39 liter/mil Blandad körning 0,42 l/mil Stadskörning 0,47 l/mil

ALTERNATIV 3? XC70 D4 är en snygg bil men jag tycker det är märkligt att en "terrängmodell" har så pass låg lastvikt.
*Modellen AWD Summum (5 cyl. & 181 hk) har Euroklass 5, en 6-stegslåda och en max lastvikt om 488 kg. Skatt: ca 2500 kr/år.
Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,48 liter/mil Blandad körning 0,53 l/mil Stadskörning 0,61 l/mil.
*Modellen AWD Momentum (5 cyl. & 181 hk) har Euroklass 5, en 6-stegslåda och en max lastvikt om 483 kg eller 488 kg. Skatt: ca 2600 kr/år eller 4100 kr/år. Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Då det finns olika beräkningar på förbrukning på denna modell så är den antingen densamma som Summum-modellen enligt ovan eller ser det ut så här; Landsvägskörning o,52 liter/mil Blandad körning 0,64 l/mil Stadskörning 0,86 l/mil.
*Modellen Momentum BE utan AWD (antal cyl? & 181 hk) har Euroklass 6, manuell växellåda och en max lastvikt om 446 kg. Skatt ca 1400 kr/år. Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,43 liter/mil Blandad körning 0,45 l/mil Stadskörning 0,49 l/mil.

Frågan är om angivna bränsleförbrukningar verkligen är tillförlitliga?
Alternativen på modeller är många och där ser olika ut vad gäller miljö, utrustning etc. Det blir inte lätt det här! :shock:
VolvoNettan
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 aug 2017, 20:41

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav trasker sön 15 okt 2017, 14:25

Gällande uppgiven förbrukning så är min erfarenhet att den stämmer sämre för automat än för manuell.

Vår V70 D4 AWD Automat -14 (alltså 5 cylindrig 181 hk) går på 0,78 i snitt över de senaste 300 milen varav 30% stad och 70% landsväg.

Kör man motorväg eller landsväg så att lådan kan använda lockup tycker jag den är snålt, men stadskörning ökar på förbrukningen markant.

I sommar drog vi också husvagn i 550 mil och snittet då hamnade högre än jag kunde trott, lite drygt 1,3 liter/mil.

Men, underbar motor och skönt med automat :)
V70 D4 AWD Momentum MY14
SÅLD - XC60 Drive Momentum MY10
SÅLD - V70 Drive Momentum MY 11
trasker
Uppkörning
 
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 26 maj 2010, 15:49
Kör: V70 D4 AWD -14

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav Perra83 sön 15 okt 2017, 14:26

1,6 DrivE och D2 är PSA. D2 blev sedan VEA 2L.

Om du verkligen inte behöver AWD köp då en FWD.
Har du kikat något på V60 CC eller är det 70-serien du behöver?

Förbrukningen är högst individuell.
Användarvisningsbild
Perra83
Volvonörd
 
Inlägg: 6589
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 12:49
Kör: V60 D5 Polestar R-Design BE PRO mm. -16

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav andersuw sön 15 okt 2017, 18:52

Uppgiven bränsleförbrukning är alls inte tillförlitlig annat än i relativt avseende, d.v.s. en bil med högre uppgiven förbrukning drar i allmänhet också mer än en bil med lägre uppgiven förbrukning. Men alla drar avsevärt mer än uppgivet. Det är inget speciellt för Volvo utan gäller alla nyare bilar. Det är heller inte biltillverkarnas fel enligt min mening. Felet ligger hos dem som utformat reglerna för förbrukningstestet. Där finns alla möjliga kryphål som tillverkarna helt lagligt kan utnyttja. Och det måste de förstås också göra om de inte vill bli utslagna ur konkurrensen. Dessbättre är nu nya regler under införande som förhoppningsvis kommer att ge oss lite mer realistiska siffror framöver.

Min egen V70 D4 -15 FWD VEA aut. har en uppgiven förbrukning på 0,45 blandad körning men det kommer jag ju aldrig i närheten av ens vid ren landsvägskörning. Vad den egentligen drar i blandad körning är lite svårt att säga eftersom det beror så mycket både på blandningen och hur man kör. Men du får nog i vart fall räkna med att lägga på ett par deciliter. Vad jag noggrant testat är vad man kan testa rätt enkelt, det vill säga hur mycket bilen drar vid körning i konstant fart på landsväg. Där landar jag på ca 0,5 vid 90 km/h och ca 0,6 vid 110 km/h (verklig fart, inte mätarfart och verklig förbrukning, inte färddatorförbrukning).

Vad du skall köpa? En sån som jag köpte förstås. Vad annars? :D Skämt åsido skulle jag faktiskt föreslå en D4 med VEA-motor och åttastegad automat, vilket i sin tur innebär att bilen måste vara en sen MY -14 eller nyare. Före dess finns inga bilar med VEA-motor att tillgå. Den drivlinan har den fördelen att den går snålare än tidigare alternativ med automat. Och låg förbrukning ger lägre skatt och lägre bränslekostnad. Det är också en mycket trevlig drivlina rent körmässigt. Lådan växlar nästan omärkligt och motorn går tyst och mjukt, i alla fall för att vara en diesel. Den är också Euro 6 vilket kan visa sig betydelsefullt om det börjar dyka upp dieselförbud här och där i vissa städer. Euro 6 minimerar då risken att du drabbas. För att få Euro 6 på de femcylindriga motorerna måste du välja MY -16. Före dess var det Euro 5 där.

Närmare bestämt skulle jag också föreslå att du satsar på en sen MY -15, precis som jag gjorde. Varför jag gör det framgår av det här inlägget:

viewtopic.php?f=56&t=137171&st=0&sk=t&sd=a#p1196834
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvonörd
 
Inlägg: 7488
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav intruder1400 tis 17 okt 2017, 00:20

Frågar du mig så väljer jag den femman alla dagar i veckan !
Läser man här o andra forum verkar fyran ha problem med ryckig gång !
intruder1400
Uppkörning
 
Inlägg: 370
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 15:33
Kör: XC60 D4 MY14 C70 2,0 T MY01

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav andersuw tis 17 okt 2017, 11:28

Min VEA-fyra går helt ryckfritt (peppar, peppar) och fel kan det bli på vilken motor som helst.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvonörd
 
Inlägg: 7488
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav Daniel73 tis 17 okt 2017, 16:24

andersuw skrev:Min VEA-fyra går helt ryckfritt (peppar, peppar) och fel kan det bli på vilken motor som helst.


Min spinner som en katt.

Man hör bara dom som är
Missnöjda och med tanke på hur många VEA som rullar på vägarna så behöver man inte vara orolig
Volvo 360 GL -88 (91-96)
VW golf 2.0i -97 (96-98) ny
Ford mondeo 2.0i -97 (98-09)
Ford mondeo 2.0i -06 (09-15)
Volvo v70 D4 FWD Automat Classic Sport++ Polestar MY2016 (15-) Ny
Daniel73
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 872
Blev medlem: mån 02 mar 2015, 16:31

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav andersuw tis 17 okt 2017, 18:03

Så tror jag också. Visst är det en och annan VEA-motor som drabbats av problem av ett eller annat slag. Men om något av dessa (vid sidan av EGR-ventilen där ju Volvo vidtagit åtgärder) drabbade mer än ett fåtal skulle det vara mycket mer liv om saken än vi nu kan se, inte bara här på forumet utan också i media.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvonörd
 
Inlägg: 7488
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: Frågor om D4 5 cyl. 181 hk, VEA.motorn, Euroklass, mm.

Inläggav VolvoNettan tis 17 okt 2017, 19:24

trasker skrev:Gällande uppgiven förbrukning så är min erfarenhet att den stämmer sämre för automat än för manuell.

Vår V70 D4 AWD Automat -14 (alltså 5 cylindrig 181 hk) går på 0,78 i snitt över de senaste 300 milen varav 30% stad och 70% landsväg.

Kör man motorväg eller landsväg så att lådan kan använda lockup tycker jag den är snålt, men stadskörning ökar på förbrukningen markant.

I sommar drog vi också husvagn i 550 mil och snittet då hamnade högre än jag kunde trott, lite drygt 1,3 liter/mil.

Men, underbar motor och skönt med automat :)


Ja, det ante mig att siffrorna är något förskönade. Nu är det ju mest landsväg jag kör eftersom jag bor på vischan. 1, 3 liter/milen? Huvaligen! :shock: Men visst, det kostar att ligga på topp när man har minivillan med sig :lol:
Så då förmodar jag att du är nöjd med den 5 cylindriga motorn då? Varför valde du den framför den 4 cylindriga?
VolvoNettan
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 aug 2017, 20:41



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster