Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204280
ER skrev:För många är AGM boten mot slarvet att ladda ofta och då döljs ens egna brister i rutin ett tag
Brister i rutin? Har du provat att som boende i en lägenhet i flerfamiljshus underhållsladda vid parkeringsplatsen på gatan?
ER skrev:och givetvis kan nytt batteri gå sönder också men för mig så har bara batterier med 5år+ på nacken givit upp över natten och genom att byta med 3-4 år så finns detta problemet inte mer och jag får batteri jag kan lita på för gradvis försämring räcker att det en kall vintermorgon inte startar pga kylan som reducerar effekten så pass att det under sommaren i samma scenario startar utan protest eller tecken på taskig laddning
För mig har batterier tvärdött efter bara några år. Däremot har det aldrig hänt att jag inte hunnit byta ett batteri som gradvis är på väg att bli sämre innan det visar sig vara för sent en kall vintermorgon. Se där hur olika erfarenheter man kan ha.
ER skrev:Jag kan döda ett AGM batteri lika enkelt som ett vanligt batteri, gäller bara veta hur man skall missköta dom så är dom lika "dåliga" till betydligt högre pris utan att ge något tillbaka, på vintern ännu enklare att lyckas med detta.
Det är inte bara du som enkelt kan döda vilket startbatteri som helst. Det kan vi alla. Men varför skall man göra det? Och vid samma skötsel är AGM-batteriet alltid lite tåligare. Det är därför det sitter AGM-batterier i bilar vars elsystem ställer lite högre krav på cyklingstålighet.
ER skrev:Man ställer ju tiden man skall åka, sen sköter bilen om när värmaren slås på beroende på flera faktorer. Enda sättet jag vet att själv styra detta är ju att manuellt eller via app slå på värmaren när man är vaken och har x minuter kvar innan man skall åka. Inte lika smidigt som att glömma bort det och låta bilen sköta detta,
Ett annat sätt att få lite kortare körtid på värmaren före avresa är att ställa avresetiden lite bortom den tidpunkt då man tänker åka. Lätt som en plätt. Eftersom jag ofta har rätt flexibla avresetider tycker jag dock det är smidigast för egen del att direktstarta värmaren via telefonen till morgonfikat. Det går för övrigt bra att göra det även utan app på min 02:a och, tror jag, vid behov även på min -15.
ER skrev:man mår inte bra i längden av att bilen inte är varm och go invändigt inkl lyxen att slippa skrapa rutor i onödan.
Efter en kvarts värmarkörning vid en temperatur runt nollan är bilen ungefär lika varm/kall som den är en vanlig höstdag före värmarsäsongen. Det utgör knappast någon hälsorisk. Skrapa rutor behöver jag inte heller göra. Om det ligger något kvar är det mjukt som messmör.
ER skrev:Då är batterierna på MY12 och senare vanliga korta batterier med 241mm längd för det är max vad som ryms med 190mm höjden.
Nej. Batteriet är 278 mm långt. På min går det säkert in ett som är 314 mm långt, dock inte ett 351 mm. Men det är tänkbart att det blir problem att få på locket med 314 mm. Intressant nog kan det kanske finnas lock med olika höjd som passar samma låda. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=137946
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]