Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeO
#1203847
Verkar som att batteriet börjar ge upp. Idag hade jag programmerat värmaren och när jag väl ska starta räckte inte moset till... Vet att de läste ut felkoder som var relaterade till låg batterispänning när jag köpte bilen och batteriet är 3 år gammalt nu. Det finns en till exakt likadan bil i släkten som är 3 månader äldre och den har också haft lite problem som tyder på slitet startbatteri de senaste månaderna. Har förstått att det är bränslevärmaren som är boven efter som urladdningscyklerna blir så djupa.

# Finns det några batterier som är märkbart bättre än andra och värda att betala extra för eller som har bättre kapacitet men fungerande mått?

# Har sett att det finns en batteriladdare för fast montering i bilen hos Volvo, har tillgång till elstolpe nämligen. Är det någon som vet vad en sån kostar med montering, mellan tummen och pekfingret?

# Bör man hellre ta och montera paneluttaget som följde med CTEK:en om man ändå har en? Var ska man isf ansluta den? Har förstått att man inte kan ladda direkt på batteripolen eftersom bilen då inte detekterar att laddning sker.
#1203934
Du bör se till att få ett AGM-batteri om du byter. De tål cykling lite bättre än andra. Se också till att köpa det största batteri som går in, just med tanke på värmarkörningen. Biltema säljer AGM-batterier till bra priser och bra villkor (fyra års garanti). Har själv ett sådant (95 Ah) i min V70 -02 och siktar på att köpa ett likadant till min V70 -15 när originalbatteriet på den ger upp, förutsatt att det då inte dykt upp något ännu bättre alternativ.

Du borde kunna få in det av Biltemas AGM-batterier som är på 95 Ah men mät för säkerhets skull upp det hela på både längd och höjd. Vissa V70 II har haft lite för låg höjd i batterilådan för att standardbatterier skall rymmas vilket i sin tur gjort det svårt att få på den främre delen av locket på lådan. Men jag tror MY -15 är OK på den punkten och det är ju heller inget egentligt problem att köra utan den delen av locket eller klippa bort den bit av främre delen av locket som täcker just den punkt vid pluspolen där det blir ont om plats.

Originalbatteriet på din bil borde för övrigt vara AGM det också, men är med all sannolikhet mindre än det jag föreslår att du köper. Och om tidigare ägare misshandlat det genom att cykla det alltför djupt är det inte konstigt om det redan är slut trots att det bara är tre år.
#1204013
andersuw skrev: Originalbatteriet på din bil borde för övrigt vara AGM det också, men är med all sannolikhet mindre än det jag föreslår att du köper. Och om tidigare ägare misshandlat det genom att cykla det alltför djupt är det inte konstigt om det redan är slut trots att det bara är tre år.
Osvuret är bäst, det är Volvo vi pratar om. Fick nämligen, här på forumet, reda på att Volvo bara har monterat AGM batteri i automatväxlade V40CC med S/S, inte manuella. ??:-/
#1204038
Det stämmer även för V70/XC70 att det bara är automaterna som fått AGM, i alla fall om man skall tro ägarmanualen för MY -15. Men TS har ju en automat av just MY -15. ;-)

Varför Volvo tycker att automatväxlade bilar bör ha ett batteri som är mer cyklingståligt än det man tillhandahåller till manuellt växlade har jag dock inget bra svar på. ??:-/
#1204051
Tja det är klart det är lite dyrare (om än inte mycket) för Volvo att sätta dit ett AGM-batteri och därför begripligt att de låter bli om det inte tycker det är av någon större betydelse. Men vad skulle det vara för en massa andra saker som motiverar att man gör det just på automatväxlade bilar men inte på manuellt växlade?

Sedan tycker jag för egen del att Volvo självklart borde sätta dit AGM-batterier av den största modell som får plats i alla bilar med bränslevärmare. Min V70 T5 -02 med bränslevärmare hade faktiskt ett extrastort originalbatteri, dock inte AGM (det var lite för tidigt för den tekniken 2002). Men sedan verkar Volvo ha snålat in på något jag betraktar som självklart motiverat på alla bilar med bränslevärmare.
Användarvisningsbild
av ER
#1204191
AGM hjälper ju inte mot felanvändning och missbruk att inte ladda batteriet. Med värmare bör man ju ladda minst var 14:e dag, helst 1ggr/veckan när värmaren går som mest och man har körmönster som innebär att man kör kortare tid än 50 minuter varje gång då värmaren går upp till 50min varje gång och suger kräm som inget annat. AGM bara fördröjer batteribytet som blir resultatet av detta, inte motverkar naturlagarna att tillförd energi bör vara minst lika mycket som det man tar ur.
Vet inte om det skiljer i batteriboxen mellan 08 och 16 för du skall inte kunna få ner ett 190mm högt batteri i lådan om det är 315mm långt och samtidigt få på locket då batteriet skal vara 175mm högt för smärtfri montering på den äldre, tror det är gräns på 245mm längd om man vill ha 190mm högt batteri men dessa är vekare än dom 315mm långa batterierna vad gäller CCA/Ah. Har testat att köpa begagnad batteribox från nyare D5:a MY14-16 bil utan att det var högre invändigt så biltemas AGM passar ej utan att det ser kladdigt ut med söndersågat lock osv.
Batteri är dessutom förbrukningsvara så att sträva att ha samma i 100år är ingen bra ide för jag byter med 4-5 års mellanrum oavsett skötsel då jag måste ha driftsäkerhet och inte ett batteri som ger upp under natten och fullt fungerande dan innan samt direkt vid bilbyte för att veta att det inte misskötts då jag har noll koll på hur tidigear ägare skött det.
CTEK kontakten direkt på batterilådan under huven är kanon att ha samt att montera givaren med tillhörande app kan underlätta skötseln då man inte behöver lyfta på huven för att se batteriets laddnivå.
#1204201
ER skrev:AGM hjälper ju inte mot felanvändning och missbruk att inte ladda batteriet. Med värmare bör man ju ladda minst var 14:e dag, helst 1ggr/veckan när värmaren går som mest och man har körmönster som innebär att man kör kortare tid än 50 minuter varje gång då värmaren går upp till 50min varje gång och suger kräm som inget annat. AGM bara fördröjer batteribytet som blir resultatet av detta, inte motverkar naturlagarna att tillförd energi bör vara minst lika mycket som det man tar ur.
Det är ju heller ingen som påstått att man inte i längden måste tilllföra lika mycket ström som man förbrukar. Men AGM ökar cyklingståligheten och därmed livslängden, allt annat lika. Ett stort batteri behöver cyklas i mindre utsträckning ifråga om laddningsgrad i procent och förbättrar därmed också livslängden, allt annat lika.

Vad körtiden på värmaren beträffar kör jag den i många fall bara en kvart eller så innan jag åker. Vid temperaturer runt nollan räcker det rätt bra. Bilen är visserligen inte fullt uppvärmd då men eventuell is på rutorna är antingen försvunnen eller så mjuk att den kan svepas bort utan problem och motorn är åtminstone halvvarm. På min diesel låter jag sedan värmaren fortsätta gå tills bilen är genomvarm. Min bensinare blir varm fort nog ändå så på den brukar jag stänga av värmaren när jag startar bilen. Nöjer man sig med att starta värmaren 15-20 minuter innan det är dags att åka behövs inte mycket till underhållsladdning även om man som jag mestadels har korta körsträckor på vintern.
ER skrev:Vet inte om det skiljer i batteriboxen mellan 08 och 16 för du skall inte kunna få ner ett 190mm högt batteri i lådan om det är 315mm långt och samtidigt få på locket då batteriet skal vara 175mm högt för smärtfri montering på den äldre, tror det är gräns på 245mm längd om man vill ha 190mm högt batteri men dessa är vekare än dom 315mm långa batterierna vad gäller CCA/Ah. Har testat att köpa begagnad batteribox från nyare D5:a MY14-16 bil utan att det var högre invändigt så biltemas AGM passar ej utan att det ser kladdigt ut med söndersågat lock osv.
Fr.o.m. MY -12 anger manualen att standardbatteriet på V70 är 190 mm högt. För tidigare årsmodeller säger manualen inget om batterimåtten. Säkrast är som sagt att mäta själv. Skulle det inte passa under locket ser jag personligen inget problem med det. Inget som påverkar något i annat än rent estetiskt avseende.
ER skrev:Batteri är dessutom förbrukningsvara så att sträva att ha samma i 100år är ingen bra ide för jag byter med 4-5 års mellanrum oavsett skötsel då jag måste ha driftsäkerhet och inte ett batteri som ger upp under natten och fullt fungerande dan innan samt direkt vid bilbyte för att veta att det inte misskötts då jag har noll koll på hur tidigear ägare skött det.
Att sträva efter 100 års livslängd förefaller lönlöst i alla avseenden. Att sträva efter så lång livslängd som möjligt tycker jag däremot är klokt. Jag ser ingen anledning att byta förrän jag faktiskt märker att batteriet börjar bli dåligt, vilket det normalt blir gradvis, inte plötsligt. Och när ett batteri dör plötsligt, t.ex. p.g.a. av kortslutning mellan celler, kan det hända även på ett ganska färskt batteri. Det finns alltså inget säkert sätt att gardera sig mot det.
Användarvisningsbild
av ER
#1204227
För många är AGM boten mot slarvet att ladda ofta och då döljs ens egna brister i rutin ett tag och givetvis kan nytt batteri gå sönder också men för mig så har bara batterier med 5år+ på nacken givit upp över natten och genom att byta med 3-4 år så finns detta problemet inte mer och jag får batteri jag kan lita på för gradvis försämring räcker att det en kall vintermorgon inte startar pga kylan som reducerar effekten så pass att det under sommaren i samma scenario startar utan protest eller tecken på taskig laddning.
Jag kan döda ett AGM batteri lika enkelt som ett vanligt batteri, gäller bara veta hur man skall missköta dom så är dom lika "dåliga" till betydligt högre pris utan att ge något tillbaka, på vintern ännu enklare att lyckas med detta.

Man ställer ju tiden man skall åka, sen sköter bilen om när värmaren slås på beroende på flera faktorer. Enda sättet jag vet att själv styra detta är ju att manuellt eller via app slå på värmaren när man är vaken och har x minuter kvar innan man skall åka. Inte lika smidigt som att glömma bort det och låta bilen sköta detta, man mår inte bra i längden av att bilen inte är varm och go invändigt inkl lyxen att slippa skrapa rutor i onödan.

Då är batterierna på MY12 och senare vanliga korta batterier med 241mm längd för det är max vad som ryms med 190mm höjden.
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]