Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1206337
andersuw skrev:
Dieselvolvo skrev:I manualen står det 5,6 liter, och 5,2+0,4 som finns i filtret blir ju 5,6
Vilken manual och vilken sida pratar du då om. I manualen till min bil (V70 -15, manualversion AT 1446, s. 399) står det 5,2 liter, vilket enligt VIDA är den volym som skall fyllas på, inte den som max tillåts.
Dieselvolvo skrev:5,2-0,4 är ju 0,48.....det innebär alltså att det aldrig fylls Fullt på service?
Du menar väl 4,8? Men ja, det innebär att man inte fyller helt fullt vid service.

I det avsnitt från VIDA som jag citerade sägs att "normala" värden för oljenivåsensorn är 27 - 49 mm, vilket motsvarar 4,8 - 5,6 liter inkl. oljefiltervolymen vid 20 grader C. Där sägs också att man vid service skall fylla till 38 mm på oljenivåsensorn, d.v.s. till 11 mm under maxnivån.

38 - 27 = 11
49 - 27 = 22
11/22 = 0,5
5,6 - 4,8 = 0,8

Man skall alltså för att nå nivån 38 mm fylla 4,8 + 0,5 x 0,8 = 4,8 + 0,4 = 5,2 liter vid service.

I citatet från VIDA sägs också att en första varning för låg oljenivå (gul lampa) kommer vid 25 mm oljenivå, vilket motsvarar ca 4,73 liter vid 20 grader C. Om man då fyller 0,5 liter, vilket sannolikt är det man får instruktion att göra i displaymeddelandet i bilen, hamnar man på 5,23 liter, vilket är i stort sett samma nivå som direkt efter service.

Skall man följa instruktionerna skall man alltså på VEA-motorer hela tiden hålla sig inom ett normalt spelrum på bara en halvliter, inte en liter som vi tidigare varit vana vid som minst, än mindre en och en halv liter som jag har på min V70 T5 -02 eller två liter som på vissa dieselmotorer i ungefär samma generation som den.
Vet du mm/volym-gränsen för Låg och OK??
av andersuw
#1206363
Som jag förstår det VIDA säger om saken går gränsen för "låg" vid 25 mm och 4,73 liter när oljetemperaturen är 20 C.
av Dieselvolvo
#1206364
andersuw skrev:Som jag förstår det VIDA säger om saken går gränsen för "låg" vid 25 mm och 4,73 liter när oljetemperaturen är 20 C.
Det är uppfattat! :) Det jag menar är när det står Låg eller Ok i displayen.....den brytningen borde ju vara 25+X mm? Det står ju Låg först...innan det kommer upp att man ska fylla på..
av andersuw
#1206376
Nej jag har inget säkert besked om den saken. Är heller inte hundra på om den varning VIDA talar om vid 25 mm betyder att den då börjar visa "låg" eller om det är då den säger till att den vill ha en halvliter.

Jag har ju själv inte sett något av dessa meddelanden/varningar ännu. Men vad jag förstått av andra så kommer instruktionen om att fylla på en halvliter rätt snart efter att mätaren börjat visa "låg".

Skall jag gissa något så skulle det vara att den börjar visa låg när nivån når ner till 27 mm eller går under den nivån (eftersom 27 till 49 mm enligt VIDA är att betrakta som normala värden) och att instruktionen om att fylla på sedan kommer vid 25 mm.
av andersuw
#1206711
Min V70 D4 -15 skall in på service imorgon så jag gjorde mig besväret att kolla oljenivån med VIDA för att se hur mycket den egentligen dragit på de ca 1000 mil jag kört sedan förra servicen. Mätningen säger att jag nu har 5,3 liter omräknat till den volym det blir vid 20 grader C. Mätvärdet för oljenivåsensorn är 40 mm.

Om min PST fyllde olja som han borde enligt VIDA vid förra servicen (5,2 liter, motsvarande 38 mm enligt sensorn) har jag alltså aningen större snarare än mindre volym nu än då, vilket möjligen skulle kunna förklaras med mycket låg oljeförbrukning i kombination med en aning kondensvatten och eller diesel i oljan. Sedan kanske inte bilen står hundraprocentigt plant heller även om det absolut inte är långt ifrån. Skall försöka komma ihåg att göra om mätningen omedelbart efter att bilen fått service för att se vad jag landar på då.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av osla
#1206733
det var ena väldiga utläggningar för att få veta oljenivån, själv rycker jag upp stickan och kollar, tar 10 sekunder med att öppna huven inräknat
av andersuw
#1206738
@osla och Derank,

Har inte direkt påstått att jag gillar att kolla oljan på det här sättet. Tvärtom har jag sagt att jag gärna använt en gammal hederlig sticka eller en vettig elektronisk oljenivåmätare istället om det funnes någon på min V70 D4 -15.

Men vill man veta med bättre precision än ca en liter hur det ligger till med oljenivån på en VEA-motor finns inga andra alternativ än det jag berättade om. Och det verkar som om vissa i tråden, exempelvis trådskaparen, är intresserade av saken. Alltså berättade jag några ord om det hela.

Varför ni två tar er tid att berätta att ni inte är intresserade har jag däremot ingen aning om. Det är ju verkligen förspilld möda med tanke på att det alls inte var någon av er jag hade i åtanke när jag skrev.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1206749
andersuw skrev:@osla och Derank,
Varför ni två tar er tid att berätta att ni inte är intresserade har jag däremot ingen aning om. Det är ju verkligen förspilld möda med tanke på att det alls inte var någon av er jag hade i åtanke när jag skrev.
Det är två saker jag tycker är synd på "jagrullar". Dels är det kommentarer som den du länkade till, och dels att det blir förs in diskussioner om samma ämne i många trådar, även om dessa kommentarer inte hör hemma i det ursprungliga ämnet för tråden.
av Dieselvolvo
#1206786
andersuw skrev:@osla och Derank,

Har inte direkt påstått att jag gillar att kolla oljan på det här sättet. Tvärtom har jag sagt att jag gärna använt en gammal hederlig sticka eller en vettig elektronisk oljenivåmätare istället om det funnes någon på min V70 D4 -15.

Men vill man veta med bättre precision än ca en liter hur det ligger till med oljenivån på en VEA-motor finns inga andra alternativ än det jag berättade om. Och det verkar som om vissa i tråden, exempelvis trådskaparen, är intresserade av saken. Alltså berättade jag några ord om det hela.

Varför ni två tar er tid att berätta att ni inte är intresserade har jag däremot ingen aning om. Det är ju verkligen förspilld möda med tanke på att det alls inte var någon av er jag hade i åtanke när jag skrev.
Stort Tack andersuw för tiden och energin du har lagt ner på att skriva! :-)-)
Begriper mig inte riktigt på min mätare.....ungefär varannan gång så visar den låg eller ok....och någon enstaka gång så ändrar den sig, för att sedan ända tillbaka. Märkligt är de! Vore intressant att läsa av exakta värdet. Går det att se ev. tidigare varningar för oljenivån? Alltså om det lagras?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]