Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1207123
Det kan jag hålla med om. Inget fel alls med digital oljenivåmätning med möjlighet till varning i kombinationsinstrumentet. Tvärtom. Det är förstås en fördel även för oss som haft för vana att då och då ta en titt på oljestickan.

Problemet när det gäller de nya VEA-motorerna är att man dels tagit bort stickan, dels gjort den digitala visningen löjligt grov: fyll på, lagom, häll av. Att man gjort så är smått obegripligt med tanke på att oljenivåsensorn i själva verket ger ett mycket precist mätvärde och man redan lyckats utforma ett system på de sena varianterna i föregående motorgeneration där den digitala visningen hade nöjaktig precision och det dessutom fanns en manuell sticka att tillgå för den som verkligen ville se både oljan och dess nivå.

När man som numera har ett digitalt kombinationsinstrument (i praktiken en TFT-skärm) att tillgå är det ju också busenkelt att tillhandahålla informationen på ett sätt som borde tillfredsställa alla typer av bilägare, både lata och/eller okunniga och ambitiösa och/eller kunniga. Som jag påpekade tidigare i tråden behövs ju ingen grafisk skala som efterliknar en gammaldags analog mätare. Det räcker med ett litet fönster som anger nivån i klartext, t.ex. +0,5 l (en halvliter över miniumum) mot en grön, gul eller röd bakgrund, beroende på hur illa det är ställt.

Jag gillar för övrigt starkt det nya digitala kombinationsinstrument jag har i min V70 D4 -15 i rent funktionellt hänseende (det estetiska kan diskuteras). Det är helt klart det bästa kombinationsinstrument jag någonsin haft i någon bil. Jag har rentav med tiden kommit på att jag föredrar det av de tre lägen man kan välja på som visar hastigheten i siffror snarare än på gammaldags sätt. Trodde inte så skulle vara fallet men konstaterade efter ett litet test att den rent digitala visningen gjorde att jag kunde läsa av hastigheten mycket exakt på bråkdelar av en sekund, något som jag inte klarar tillnärmelsevis lika snabbt med gammaldags visning. Det är heller inget problem med att siffrorna ändras så snabbt att de blir svårlästa av det skälet.

Men även om det nya instrumentet är klart mycket bättre än alla äldre analoga stör jag mig lite på att man inte tagit bättre tillvara på alla de nya möjligheter en högupplöst TFT-skärm tillhandahåller. Det är ju t.ex. helt onödigt att offra en massa utrymme på att visa bränslemängd och kylvätsketemperatur grafiskt, på gammaldags vis. Båda kunde lika gärna visas på samma sätt som jag föreslår ifråga om oljenivån: ett litet fönster med siffror med bakgrund i olika färg beroende på i vilket intervall siffrorna befinner sig. Då kunde man berett plats för att visa väsentligt fler parametrar för de intresserade än vad som nu är fallet. Självfallet skulle det då vara möjligt att välja bort detta för dem som stör sig på det. Det kunde finnas ett normalläge och ett avancerat läge där man i det avancerade läget också kunde välja vilka av alla tillgängliga parametrar man ville se.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1207129
apersson850 skrev:Ha! Inga programmerare är ofelbara. Idag har jag letat efter ett fel i sekvensen i ett program jag håller på med. Kunde inte se felet. Till sist kom jag på att det jag skrivit var rätt, men en parameter, som en annan programmerare lagt in, var noll, vilket innebar att inget hände i det steget och sekvensen blev aldrig klar.
Har en hel del programmeringserfarenhet jag också och ler glatt igenkännande. :D Den bugg i VIDA som jag pekade på är dock av det mer oskyldiga slaget. Kan svårligen tänka mig att någon låtit sig missledas av den mer än några sekunder. Det är väl troligen därför den förblivit orättad.

Den del av VIDA där man kikar på sådana här saker tror jag för övrigt till stor del faller tillbaka på den föregångare vid namn VADIS som Volvoverkstäderna använde fram till för något decennium sedan och som jag även själv använde några år i slutet av 00-talet. Buggen kan därför mycket väl vara av rätt gammalt datum.
av Peter12345
#1318414
Man kan kolla hur mycket olja man faktiskt har på en VEA-motor via VIDA eller Car Scanner Elm Obd2 appen i mobilen (Android eller Iphone).
Bilagor
A.png
A.png (42.97 KiB) Visad 424 gånger
A1.png
A1.png (56.5 KiB) Visad 424 gånger
B.png
B.png (29.22 KiB) Visad 424 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]