Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1204353
Det är ytterligare en tänkvärd synpunkt. Gärna en varningssignal men först och främst möjlighet till viss närkontakt med realiteterna. ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204378
frasse4 skrev:Grejen är ju också att när man mäter med stickan ser man också oljan, hur mycket sot som finns, man kan lukta om den är utspädd med bränsle eller kontaminerat med vatten. Visst, säkert inga problem så länge bilen är ny, men om 15 år då?
Här "ramlar det in" synpunkter. Men förekomst av vatten och dylikt, ser man inte det bättre på insidan av påfyllningslocket? Men visst, jag har inte något emot en oljesticka som komplement till det som bilar nu utrustats med. Både "hängslen och livrem" så att säga. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204381
Jag vet att denna tråd handlar om VEA-motorn, men hur är det med den tidigare D3-femman? Den motorn har ju funnits i olika konfigurationer sedan början av 2000-talet. Då fanns ju oljesticka, så där borde det ju kunna monteras en i de bilar som inte har oljesticka. Är det någon som har uppgift var den satt på tidigare motorer?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1204387
SvenB skrev:Jag vet att denna tråd handlar om VEA-motorn, men hur är det med den tidigare D3-femman? Den motorn har ju funnits i olika konfigurationer sedan början av 2000-talet. Då fanns ju oljesticka, så där borde det ju kunna monteras en i de bilar som inte har oljesticka. Är det någon som har uppgift var den satt på tidigare motorer?
Den har sticka, men den är kort och svår att nå. Det fanns väl en förlängningssats att köpa så den blev lättare att nå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1204388
andersuw skrev:Nja fullt så illa tror jag inte det är. Enligt VIDA finns en kombinerad oljetemperatur- och oljetryckssensor som kommunicerar med ECM via en pulsviddsmodulerad signal. Om den signalen visar att oljetrycket är utanför ramarna eller om den uteblir skulle jag tippa på att bilen berättar det för dig, exempelvis i form av ett glatt meddelande typ "stanna motorn bums". ;-)

VEA-motorerna har för övrigt variabel oljepump för att spara soppa. Beroende på bl.a. motortemperatur, varvtal och moment arbetar pumpen olika mycket för att ge lagom tryck.

Noga taget gäller det ovan sagda den motor som sitter i min egen V70 D4 -15 (D4204T5). Har inte kollat vad VIDA berättar om andra VEA-motorer. Men gissningsvis har de samma lösning.
Det är väl på sena 5:or som tryckgivare saknas (de som fick elektronisk nivåmätare istället för sticka). Ett antal verkstäder har ju glömt återfylla vid oljebyte och ägarna har kört hem helt utan varningar och fått stopp efter några mil utan olja i motorn. Bra att den återinfördes på VEA igen. Vissa besparingar har ju gått för långt.
av Dieselvolvo
#1204396
andersuw skrev:Jag tror ingen har något emot digital mätare så länge den funkar på ett bra sätt. Problemet i det här fallet är främst att den är så dåligt utformad: Bara två lägen (lagom eller inte) och väldigt trög och mäckig. Alltså bättre Volvo ha givit oss en bättre digital mätare (vilket de enkelt kunde ha gjort, det är bara visningen av data det är fel på) eller en sticka som komplement.
Tack andersuw, precis så jag tycker o tänker också!
Läste i en annan tråd här på forumet att det har bytts ut mätare/givare då det varit en del fel på dem?
Citat från tråd: "Fick höra på servicen att alla oljenivågivare byts på service på bilar innan ett visst datum då dessa kan visa fel."
Någon som har Fakta om detta? Hur vet man om man har en "bra" givare?
av Dieselvolvo
#1204397
andersuw skrev:Jag har VIDA men har ingen speciell lust att mäta oljenivån just nu och det är nog inte någon särskilt intressant bild att se heller. Det intressanta är mätvärdena som man kan återge utan bild.

Hur som helst är detta vad VIDA kan berätta om oljenivåerna och mätningen av dem för min V70 D4 -15 VEA.

Engine oil level (mm)

The value regards the current oil level. The signal comes from the directly connected engine oil level sensor which provides information about the oil level in the engine's oil pan.
Measurement range: 0 – 65 mm.
Normal value: 27 - 49 mm, which corresponds to a total oil volume of 4.4 - 5.2 litres (+ 0.4 litre in the filter).

Note! The levels above apply if the oil temperature is approximately 20°C. At 50°C corresponding volumes are 4.3 – 5.1 litres. At 80°C corresponding volumes are 4.2 – 5.0 litres. After oil service/oil change the level must be 38 mm. After filling the engine must first be started, to fill the oil filter with oil, then the oil must be allowed to run back down into the oil pan. See specifications - Lubricant, engine for exact volumes for oil service.

Note! The vehicle must be located on a level surface and with the engine off for a while so that the read out value is reliable. The time depends on the current oil temperature as hot oil runs down into the trough quicker than cold oil. The longer the engine is off, the more reliable the value from the sensor is. If the oil temperature is below 80°C read off after 5 minutes minimum.

Hint:
The oil level 25 mm (4.2 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for low oil (yellow information lamp) and 18 mm (3.9 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critical low oil level (red information lamp). The oil level 51 mm (5.4 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for high oil level (red warning lamp). The limits apply at an oil temperature of 20°C.

Note! The value from the sensor is updated with a new value every ten seconds.

Den mängd olja som skall fyllas vid service på min motor, D4204T5, är 5,2 liter. Skulle gissa att serviceverkstäderna också håller sig till det.
Tack andersuw för detta långa svar! :-)-) I manualen står det 5,6 liter, och 5,2+0,4 som finns i filtret blir ju 5,6 ,men eftersom det verkar vara 5,2 som gäller.....5,2-0,4 är ju 0,48.....det innebär alltså att det aldrig fylls Fullt på service?
Står även åtgång 5,2L när man kollar runt lite på oljor på nätet.
av Dieselvolvo
#1204400
frasse4 skrev:Grejen är ju också att när man mäter med stickan ser man också oljan, hur mycket sot som finns, man kan lukta om den är utspädd med bränsle eller kontaminerat med vatten. Visst, säkert inga problem så länge bilen är ny, men om 15 år då?
Exakt! jag skulle gärna vilja ha ett "smakprov" då och då.....visst, man kan tömma ur en skvätt, men det är ju rätt meckigt!
Volvo vet väl att minst 99% aldrig kollar ändå, under garantitiden(säljs ju mest tjänstebilar).....så det får bli 2/3:e ägaren och resten därefter som får stå för konsekvenserna, även om det gissningsvis är just De ägarna som gärna kollar oljan emellanåt.
Nä.....tillbehöret Oljesticka hade varit på sin plats känner ja! :-)-) Haha!
Användarvisningsbild
av helgonet1
#1204402
SvenB skrev:Jag tror inte jag delar din uppfattning om att oljesticka i alla lägen är att föredra. Om du servar själv är det givet att sticka är att föredra för att se att du fyllt rätt nivå. Men för de flesta tror jag att digital varning är bättre. Jag hade ju sticka på min V50, som jag hade så gott som exakt fyra år. Om jag under dessa år tittade 10 gånger på stickan är det nog taget i överkant. Den drog ingen olja. Men om det blivit fel, och den plötsligt dragit olja hade det gått illa. Då hade en digital varning eller lampa varit bättre. Men en mätare som jag trodde hade avskaffats men som finns på min V40CC, är motortemperaturmätare.
Är en rädd om bilen så får man väl titta oftare. På bilar med sticka så finns också en lampa som varnar om oljenivån sjunker under min.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204410
VolvoB20 skrev: Den har sticka, men den är kort och svår att nå. Det fanns väl en förlängningssats att köpa så den blev lättare att nå.
Tack, jag har hittat den. Den var verkligen kort. Får se om jag beställer en längre. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]