Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1203890
Det sjuka är väl att man sparat bort oljetrycksgivaren också. Så om oljetrycket försvinner märks det inte innan hela motorn totalrasar.

Om det är smart och bra får ni avgöra.
av andersuw
#1203913
Nja fullt så illa tror jag inte det är. Enligt VIDA finns en kombinerad oljetemperatur- och oljetryckssensor som kommunicerar med ECM via en pulsviddsmodulerad signal. Om den signalen visar att oljetrycket är utanför ramarna eller om den uteblir skulle jag tippa på att bilen berättar det för dig, exempelvis i form av ett glatt meddelande typ "stanna motorn bums". ;-)

VEA-motorerna har för övrigt variabel oljepump för att spara soppa. Beroende på bl.a. motortemperatur, varvtal och moment arbetar pumpen olika mycket för att ge lagom tryck.

Noga taget gäller det ovan sagda den motor som sitter i min egen V70 D4 -15 (D4204T5). Har inte kollat vad VIDA berättar om andra VEA-motorer. Men gissningsvis har de samma lösning.
av osla
#1204226
Derank skrev:
osla skrev:väldigt dumt att lita på elektroniken då den kan fela. en av lastbilarna på jobbet har en dålig oljetrycks givare, den får för sig att larma då och då för lågt oljetryck. men den ljuger, oljetryck finns och verkstaden våran säger bara kör, men är ju dumt då det faktiskt kan stämma nästa gång den tänds, det vet man ju inte. nu är ju det felet åt det bättre hållet ändå, men det kan ju bli tvärs om också, att den inte börjar varna och då blir det dyrt. det första man egentligen ska göra då man tar bilen är ju att kolla oljan men ingen gör ju det, för det är ju det viktigaste om man ska få något oljetryck så att lite på elektronik är dumt.

går säkerligen montera en sticka, men då lär man behöva ta ner tråget då man ska borra upp hålet för stickan om man vill få ut spånet som blir då man borrar. vet ej hur det ser ut om tråget går att få ner utan att iaf lyfta motorn lite, sen är ju resten lätt

Allt kan fela, du kan störta nästa gång du flyger ochså.
visst kan allt fela, men varför ska man bara göra det sämre och öka riskerna, och folket godtar det och betalar ännu mer
av Dieselvolvo
#1204248
osla skrev:

Allt kan fela, du kan störta nästa gång du flyger ochså.[/quote]

visst kan allt fela, men varför ska man bara göra det sämre och öka riskerna, och folket godtar det och betalar ännu mer[/quote]

Någon som vet ungefär hur länge bilen måste ha varit avstängd, tills det mesta av oljan har runnit ner?
av andersuw
#1204251
Du menar tills du kan mäta nivån? Med gammaldags sticka och varm motor räcker det ju att vänta några minuter för att få ett hyggligt korrekt värde, med bara aningen underskattning av nivån. På VEA-motor med digital nivåmätare måste du vänta några timmar innan mätaren ens registrerar något nytt värde. Somliga har gjort misstaget att tro att det sker på en gång och därför överfyllt, vilket kan få mycket allvarliga konsekvenser. Se ägarmanualen för detaljer.

Utvecklingen går framåt! Eller, ja, gör den det på just den här punkten? :wink:
av Dieselvolvo
#1204295
andersuw skrev:Du menar tills du kan mäta nivån? Med gammaldags sticka och varm motor räcker det ju att vänta några minuter för att få ett hyggligt korrekt värde, med bara aningen underskattning av nivån. På VEA-motor med digital nivåmätare måste du vänta några timmar innan mätaren ens registrerar något nytt värde. Somliga har gjort misstaget att tro att det sker på en gång och därför överfyllt, vilket kan få mycket allvarliga konsekvenser. Se ägarmanualen för detaljer.

Utvecklingen går framåt! Eller, ja, gör den det på just den här punkten? :wink:
Nej alltså tills den mäter av ett "hyggligt korrekt värde" (visar fullt)? Men alla mätare kanske varierar något?
Hade varit både bra och intressant att veta vid vilka volymer som det Varnar och ber om 0,5L , Låg och volymen som krävs för att visa Ok
Väntar ja 5-10 minuter så står det Låg.....1-1,5h då står det Ok....dock har Låg blinkat till någon gång även då, men sen bestämt sig för att visa Ok igen.
Tack, jag skall kika i manualen igen :-)-)

Går framåt ja.....känns lite som att Be om problem!
Är det någon typ utav Flottör som mäter mängden?
Användarvisningsbild
av Derank
#1204300
om 5år har ni vant er att vara utan sticka, utvecklingen i världen går framåt. sedan kan man ju välja att vara bakåtsträvare hela sitt liv om man så vill. Finns ju fortfarande folk som inet vill använda kreditkort på nätet
av andersuw
#1204305
@Dieselvolvo

Ja man måste som sagt vänta en bra stund innan den digitala mätaren reagerar efter påfyllning. Varför vet jag inte. Det tar ju inte timmar innan oljan runnit ner så pass att man kan få ett hyggligt korrekt mätvärde.

Vet inte heller exakt vilken typ av nivåmätning det handlar om. Det kanske står i VIDA men jag har inte rotat efter det.

Vad jag däremot vet är att mätningen i själva verket är rätt exakt. Det är bara det att man av någon anledning inte får se det exakta värdet i kombinationsinstrumentet. Man kan däremot se det i VIDA. Där står också mellan vilka gränsvärden mätvärdet får variera utan att nivån anses felaktig. Om jag minns rätt står det däremot inte när den säger till om en halvliter. Det kan mycket väl vara en bra bit innan den når undre gränsvärdet.

Min bil skall snart in på service nu och jag skall försöka komma ihåg att läsa av det exakta mätvärdet före och efter service för att se om jag kan få ett grepp om hur mycket olja bilen drar. Har hittills inte behövt fylla på mellan servicetillfällena men så rullar jag inte heller så långt per år. Bara något tusental mil eller så.
av andersuw
#1204307
Derank skrev:om 5år har ni vant er att vara utan sticka, utvecklingen i världen går framåt. sedan kan man ju välja att vara bakåtsträvare hela sitt liv om man så vill. Finns ju fortfarande folk som inet vill använda kreditkort på nätet
Det där har du fått om bakfoten. Utvecklingen går ibland bakåt. Då gäller det att vara framåtsträvare och säga ifrån. Visst, frånvaron av sticka är ingen katastrof. Men det gör livet lite svårare än det borde vara. Med kreditkorten är det tvärtom nu när infrastrukturen för att enkelt använda dem är så väl utbyggd. Men jag har svårt att se framför mig den infrastruktur som skulle göra en digital mätare med bara två värden (lagom mycet olja eller inte) som tar timmar på sig att reagera och kräver fullständigt plant underlag för att visa något alls skulle vara bättre än en gammal hederlig sticka.
av Dieselvolvo
#1204311
Derank skrev:om 5år har ni vant er att vara utan sticka, utvecklingen i världen går framåt. sedan kan man ju välja att vara bakåtsträvare hela sitt liv om man så vill. Finns ju fortfarande folk som inet vill använda kreditkort på nätet
Vad säger du om ett kort som antingen visar Lågt/fyll på eller Ok? Dålig liknelse kanske, men lika intetsägande enligt mig......detsamma med denna typ utav oljemätning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]