Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1204436
Dieselvolvo skrev:I manualen står det 5,6 liter, och 5,2+0,4 som finns i filtret blir ju 5,6
Vilken manual och vilken sida pratar du då om. I manualen till min bil (V70 -15, manualversion AT 1446, s. 399) står det 5,2 liter, vilket enligt VIDA är den volym som skall fyllas på, inte den som max tillåts.
Dieselvolvo skrev:5,2-0,4 är ju 0,48.....det innebär alltså att det aldrig fylls Fullt på service?
Du menar väl 4,8? Men ja, det innebär att man inte fyller helt fullt vid service.

I det avsnitt från VIDA som jag citerade sägs att "normala" värden för oljenivåsensorn är 27 - 49 mm, vilket motsvarar 4,8 - 5,6 liter inkl. oljefiltervolymen vid 20 grader C. Där sägs också att man vid service skall fylla till 38 mm på oljenivåsensorn, d.v.s. till 11 mm under maxnivån.

38 - 27 = 11
49 - 27 = 22
11/22 = 0,5
5,6 - 4,8 = 0,8

Man skall alltså för att nå nivån 38 mm fylla 4,8 + 0,5 x 0,8 = 4,8 + 0,4 = 5,2 liter vid service.

I citatet från VIDA sägs också att en första varning för låg oljenivå (gul lampa) kommer vid 25 mm oljenivå, vilket motsvarar ca 4,73 liter vid 20 grader C. Om man då fyller 0,5 liter, vilket sannolikt är det man får instruktion att göra i displaymeddelandet i bilen, hamnar man på 5,23 liter, vilket är i stort sett samma nivå som direkt efter service.

Skall man följa instruktionerna skall man alltså på VEA-motorer hela tiden hålla sig inom ett normalt spelrum på bara en halvliter, inte en liter som vi tidigare varit vana vid som minst, än mindre en och en halv liter som jag har på min V70 T5 -02 eller två liter som på vissa dieselmotorer i ungefär samma generation som den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1204438
andersuw skrev:Jag tror ingen har något emot digital mätare så länge den funkar på ett bra sätt. Problemet i det här fallet är främst att den är så dåligt utformad: Bara två lägen (lagom eller inte) och väldigt trög och mäckig. Alltså bättre Volvo ha givit oss en bättre digital mätare (vilket de enkelt kunde ha gjort, det är bara visningen av data det är fel på) eller en sticka som komplement.
Allt är Amerikanernas fel har jag hört. När temperaturen varierar beroende på hur hårt man belastar motorn och man kan se att oljan förbrukas lite under tiden mellan sevice fick de stora hsipan och lämnade in bilen en gång i kvarten.

Så Volvo tog och ändrade i mjukvaran så instumenten visar perfekt temp och oljenivå hela tidens ända till den kokar eller oljan är så låg att man tvingas slå på mer.

Och så blev de amerikanska förarna lugna för de tål inga sanna värden.

Så det är inte låg kvalitet eller dåliga givare, det är meningen att det ska vara så. Konstigt att de inte gav sig på bränslemätaren också så den bara kan visa full och fyll på mer :mrgreen: :mrgreen: men det kanske kommer..

Något för bankerna också att ta efter. Kollar man kontot kan man bara få svaret "Fullt på kontot, bara o handla" eller "slut på pengar, fyll på mera" så mycket enklare allt hade blivit
av andersuw
#1204459
Om det är amerikanarna vi skall skylla på vet jag inte. Men den här fördumningen av konsumenterna stör jag mig på lika mycket som du. Det är lika idiotiskt som att tempmätarna i bilarna inte visar faktisk temperatur utan nålen står still i hela det intervall där temperaturen kan betraktas som normal för att inte oroa förarna/ägarna.

Alltså, det finns ju sätt att vara informativ utan att oroa, särskilt med dagens digitala kombinationsinstrument. Varför inte ett oljenivåbesked av typen "+0,3 l" mot grön bakgrund. Och varför inte ett motortemperaturbesked av typen: "+73 C" mot grön bakgrund. När det avviker för mycket åt ena eller andra hållet kan man sedan bara byta bakgrund till gul, eller blå eller röd. Alla nöjda och glada, både de som skiter i siffrorna och bara vill se färgen och de som vill ha lite mera kött på benen. :D
av Dieselvolvo
#1204474
Skall man följa instruktionerna skall man alltså på VEA-motorer hela tiden hålla sig inom ett normalt spelrum på bara en halvliter, inte en liter som vi tidigare varit vana vid som minst, än mindre en och en halv liter som jag har på min V70 T5 -02 eller två liter som på vissa dieselmotorer i ungefär samma generation som den.
Tackar för all denna infon andersuw!
Menade 4,8 Ja!
Kollade i Web-manualen "Volvo Car Corporation TP 16847 (Swedish), AT 1346, Printed in Sweden, Göteborg 2013"
på sida 373.....5,6 inkl. oljefilter.
Står även som du skrev, att man endast ska fylla på med 0,5 liter.......men hur verkar det om man fyller på Mindre än så? Efter ett tag så fattar väl nivågivaren det också?
En annan sak jag har funderat på, vad Händer om man börjar köra på 0w-30 A5/B5 som på tidigare/andra modeller? Skickade frågan till Bilia för ett tag sedan......dock utan svar.
av Dieselvolvo
#1204475
andersuw skrev:Om det är amerikanarna vi skall skylla på vet jag inte. Men den här fördumningen av konsumenterna stör jag mig på lika mycket som du. Det är lika idiotiskt som att tempmätarna i bilarna inte visar faktisk temperatur utan nålen står still i hela det intervall där temperaturen kan betraktas som normal för att inte oroa förarna/ägarna.

Alltså, det finns ju sätt att vara informativ utan att oroa, särskilt med dagens digitala kombinationsinstrument. Varför inte ett oljenivåbesked av typen "+0,3 l" mot grön bakgrund. Och varför inte ett motortemperaturbesked av typen: "+73 C" mot grön bakgrund. När det avviker för mycket åt ena eller andra hållet kan man sedan bara byta bakgrund till gul, eller blå eller röd. Alla nöjda och glada, både de som skiter i siffrorna och bara vill se färgen och de som vill ha lite mera kött på benen. :D
Själv tycker jag ju det är mer chockerande när meddelandet dyker upp......har den förbrukat olja de senaste 1000 milen...eller hände något allvarligt för ett par mil sedan?.....man har ju ingen koll alls!

Bra förslag andersuw! Verkligen något som Volvo borde ta till sig! :-)-)
av Dieselvolvo
#1206337
andersuw skrev:
Dieselvolvo skrev:I manualen står det 5,6 liter, och 5,2+0,4 som finns i filtret blir ju 5,6
Vilken manual och vilken sida pratar du då om. I manualen till min bil (V70 -15, manualversion AT 1446, s. 399) står det 5,2 liter, vilket enligt VIDA är den volym som skall fyllas på, inte den som max tillåts.
Dieselvolvo skrev:5,2-0,4 är ju 0,48.....det innebär alltså att det aldrig fylls Fullt på service?
Du menar väl 4,8? Men ja, det innebär att man inte fyller helt fullt vid service.

I det avsnitt från VIDA som jag citerade sägs att "normala" värden för oljenivåsensorn är 27 - 49 mm, vilket motsvarar 4,8 - 5,6 liter inkl. oljefiltervolymen vid 20 grader C. Där sägs också att man vid service skall fylla till 38 mm på oljenivåsensorn, d.v.s. till 11 mm under maxnivån.

38 - 27 = 11
49 - 27 = 22
11/22 = 0,5
5,6 - 4,8 = 0,8

Man skall alltså för att nå nivån 38 mm fylla 4,8 + 0,5 x 0,8 = 4,8 + 0,4 = 5,2 liter vid service.

I citatet från VIDA sägs också att en första varning för låg oljenivå (gul lampa) kommer vid 25 mm oljenivå, vilket motsvarar ca 4,73 liter vid 20 grader C. Om man då fyller 0,5 liter, vilket sannolikt är det man får instruktion att göra i displaymeddelandet i bilen, hamnar man på 5,23 liter, vilket är i stort sett samma nivå som direkt efter service.

Skall man följa instruktionerna skall man alltså på VEA-motorer hela tiden hålla sig inom ett normalt spelrum på bara en halvliter, inte en liter som vi tidigare varit vana vid som minst, än mindre en och en halv liter som jag har på min V70 T5 -02 eller två liter som på vissa dieselmotorer i ungefär samma generation som den.
Vet du mm/volym-gränsen för Låg och OK??
av andersuw
#1206363
Som jag förstår det VIDA säger om saken går gränsen för "låg" vid 25 mm och 4,73 liter när oljetemperaturen är 20 C.
av Dieselvolvo
#1206364
andersuw skrev:Som jag förstår det VIDA säger om saken går gränsen för "låg" vid 25 mm och 4,73 liter när oljetemperaturen är 20 C.
Det är uppfattat! :) Det jag menar är när det står Låg eller Ok i displayen.....den brytningen borde ju vara 25+X mm? Det står ju Låg först...innan det kommer upp att man ska fylla på..
av andersuw
#1206376
Nej jag har inget säkert besked om den saken. Är heller inte hundra på om den varning VIDA talar om vid 25 mm betyder att den då börjar visa "låg" eller om det är då den säger till att den vill ha en halvliter.

Jag har ju själv inte sett något av dessa meddelanden/varningar ännu. Men vad jag förstått av andra så kommer instruktionen om att fylla på en halvliter rätt snart efter att mätaren börjat visa "låg".

Skall jag gissa något så skulle det vara att den börjar visa låg när nivån når ner till 27 mm eller går under den nivån (eftersom 27 till 49 mm enligt VIDA är att betrakta som normala värden) och att instruktionen om att fylla på sedan kommer vid 25 mm.
av andersuw
#1206711
Min V70 D4 -15 skall in på service imorgon så jag gjorde mig besväret att kolla oljenivån med VIDA för att se hur mycket den egentligen dragit på de ca 1000 mil jag kört sedan förra servicen. Mätningen säger att jag nu har 5,3 liter omräknat till den volym det blir vid 20 grader C. Mätvärdet för oljenivåsensorn är 40 mm.

Om min PST fyllde olja som han borde enligt VIDA vid förra servicen (5,2 liter, motsvarande 38 mm enligt sensorn) har jag alltså aningen större snarare än mindre volym nu än då, vilket möjligen skulle kunna förklaras med mycket låg oljeförbrukning i kombination med en aning kondensvatten och eller diesel i oljan. Sedan kanske inte bilen står hundraprocentigt plant heller även om det absolut inte är långt ifrån. Skall försöka komma ihåg att göra om mätningen omedelbart efter att bilen fått service för att se vad jag landar på då.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen