- mån 20 aug 2018, 18:57
#1265709
Svänghjulet knackar/bankar mycket högljutt när (Om) det ger sig. (Tveklöst nått som är FEL även för okunnig)
Kraftiga vibrationer på tomgång är också symptom.
För övrigt mycket ovanligt på Bensinarna. Inte särsklit vanligt på diesel heller, men mer förekommande.
Det blir aldrig ryck under färd. Vid ivägstart möjligen, men inte utan oljuden.
Det borde verkstaden upplyst dig om.
Oseriöst att bara byta utan ifrågasättande på dom premisserna.
Svänghjulet håller i regel bilen ut.
Majoriteten av alla svänghjul som faktiskt byts ut, är inte felaktiga egentligen, utan byts ut i förebyggande vid kopplingsbyte på långmilade relativt nya bilar.
Detta eftersom det är stort kostsamt jobb att riva, och man tar därför ofta extrakostnaden på svänghjulet för säkerhetsskull om man bedömer att bilen har många mil kvar.
Oftast byts också kopplingen för att slavcylindern/Urkopplingslagret ger sig.
Sällan utsliten lamell före 35,000mil.
Detta kan ske betydligt tidigare än utsliten lamell, och då är ofta bilen så ny så man tar nämnda kostnad. ...
Hur upplevs rycken mer exakt?
Som misständningar så hela bilen rycker till, eller som visst "tvekande"?
Tvekande som om man skulle gasa mer, och lite mer, och lite mer, eftersom varven ökar när man faktiskt tryckt gasen i botten från början.
(Eller i alla fall är pedalen stilla)
Och du har testat att köra med AC av?
Du ska förövrigt inte av några läckage efter LMM, där ouppmätt luft kan ta sig in vid undertryck.
Eller UT vid övertryck. (När turbon laddar)
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.