Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ateam1234
#1201257
har en v70 T4F - 13 som har gått ca 13400
idag när frugan skulle köra hem så började den tappa effekt, bluddrade och började lukta bensin
hon kom knappt hem

bilen går att köra om man trampar pedalen i botten men den hackar, ryker (både i motorrummet och avgasröret) och luktar väldigt mycket bensin

nån som har nån ide vad det kan vara för fel?
motorlampan har tänts
Senast redigerad av 1 ateam1234, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1201268
spridarhaveri alt pumpen. Har du volvia så ta det på maskinskada.
Vanligast är att spridarna havererar på 1,6l motorn, jag bytte 2gg på 5500mil på min tolva. Det togs fram nya spridare och nytt tillvägagångssätt, man byte inte bara den defekta spridaren utan alla numera. Kan även vara trycksensorn, men den brukar haverera iom spridarna iaf.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1201293
Så är det nog tyvärr. Råkade ut för det för någon månad sedan själv, tyvärr visade det sig någon dag efter att jag fått nya spridare och stift att katalysatorn gett sig så har tid för byte snart. Slapp betala allt utom 1000 kr då jag köpt bilen i våras i alla fall.

Men in och läs av felkoder snarast
Användarvisningsbild
av Derank
#1201322
då är det billigare att betala för det kanske, då min v70 havererade andra gången byttes stift, tryckgivare och samtliga spridare, det + felsökning gick lös på 4800sek, det var iaf vad de ville ha av mig, men jag fick det på garanti iaf då de endast hade bytt 1 spridare första gången 700mil tidigare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1201327
Ja gör så, dina symptom låter samma som jag fick. Även om den fungerar som den skall imorgon är nog ett byte att vänta inom kort. Jag fick ett symptom en månad innan den gav upp helt. Lyckades då stanna och starta om motorn, andra gången hjälpte det inte alls så fick Volvo Assistans att hämta bilen. Eftersom bilen fick bärgas fick jag ju fri hyrbil under de dagar den stod på verkstad och var mycket glad över detta, tyvärr var ju hyrbilen en ny fullsmetad merca som var skönare att köra :wink:
Användarvisningsbild
av Derank
#1202033
säg till dom att dom ska byta alla 4, det tillvägagångsättet finns det en jornal/tier el vad de nu kallar det på Volvo, ALLA 4 ska bytas, du riskerar att köra några hundra mil sedan är det samma visa igen, tro mig-.

Men bra att det funkar nu igen
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1202041
Volvoverkstaden bytte alla fyra på min för några veckor sedan när det var en som var trasig.

Varför slår dom ifrån sig och vem betalar kalaset?

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]