Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1236951
Verkar vara mycket fel på de här VEA-motorerna, för även om det beror på bränsle och sånt så blir det ju en olägenhet och kostnad för bilägaren...
av III
#1237069
Jag har haft en D4 som bytt egr på garanti, toppen byttes på garanti pga sot på ventiler vid ca 3000 mil, upptäcktes eftersom motorn ryckte. Hjälpte inte. Massa andra saker ytterligare byttes utan att hitta felet. Nu åker jag bensinare. Hittills inget problem. Men som tidigare skrev. Gäller d4, inte läst om dessa problem på vare sig d3 eller bensinare. Tillfälligheter eller något som skiljer dem åt så problemen inte uppstår? Jag vet då inte. Jag tankade växelvis på OK, ST1 och Volvo.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1237117
III skrev:Jag har haft en D4 som bytt egr på garanti, toppen byttes på garanti pga sot på ventiler vid ca 3000 mil, upptäcktes eftersom motorn ryckte. Hjälpte inte. Massa andra saker ytterligare byttes utan att hitta felet. Nu åker jag bensinare. Hittills inget problem. Men som tidigare skrev. Gäller d4, inte läst om dessa problem på vare sig d3 eller bensinare. Tillfälligheter eller något som skiljer dem åt så problemen inte uppstår? Jag vet då inte. Jag tankade växelvis på OK, ST1 och Volvo.
Min VEA D2 har rullat 7500mil nu. Två nya vevaxeltätningar (en på varje sida) men inga andra motorrelaterade problem.
av intruder1400
#1238495
Många problem lösta iomed ny modell på EGR-ventil !
Fattar jag rätt så har många fått den så har bilarna rullat på bra så återstår o vänta ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1279259
Hälsningar från Finland igen.

Det vanligt EGR-problemet i den D4 VEA (2014->) motoren har skrivats mycket i finska Volvo-forum sista dagarna.

Vad tycker ni, hjälper det byte av EGR-ventil (den nya versionen)? Eller är det så, som den mest pessimistiska människörna säger, att även den nya EGR-ventilen ska orsaka många annorlunda fel över tiden och man måste byta hela motorn i cirka 30 000 mil?
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1279392
Jag glömde att skriva, att man säger att ölje ska förlopa ännu mera för en EGR-ventil på tiden och det ska bil det störste problemet i framtiden.

Några säger att man borde programmera hela EGR bort, men det lyftar gaser och är kanske olagligt... VW gjorde det tydligen och vi vet hur det gick :-o :-/
Användarvisningsbild
av MartinS
#1279410
Var sitter EGR ventilen och hur gör man rent den?
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1279547
intruder1400 skrev: mån 12 mar 2018, 22:24 Många problem lösta iomed ny modell på EGR-ventil !
Jag hittade en skrivning från British forum att den senaste och bäst fungering versionen om EGR har kommit i mid år 2016. Det skulle funka?!
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]