Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pertta
#1199932
Hallå!

Färddatorn(Skärmen ovanför växelspaken) i min V70-14 har helt lagt av. Det började med att den stängde av sig och startade om då och då under varierande långa stunder. Första gången var för ca 1 år sedan men nu har den slocknat igen och inte startat alls på 3-4 veckor så befarar att den inte kommer göra det heller.
Stereo/Radio går inte att använda men AC och stolsvärme går att styra fast man vet inte vilken temperatur man valt :P

Så min fråga är om någon mer råkat ut för detta och om hen då isf vet något om vad man kan göra åt det?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1199965
Det derank menar är att du ska göra bilen strömlös genom att plocka bort minuspolen från batteriet. Vänta sedan ett par minuter och sätt tillbaka den igen.

Har du kollat om du har någon säkring som skulle kunna vara bov i dramat?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1199967
Om det är en säkring startar den ju inte om och kommer tillbaka av sig själv ibland. Har säkringen gått så är det slut tills man byter.
Min 2012:a hade ibland sådana här "slockningstendenser" i början. Det botades med mjukvaruuppdatering.
av Pertta
#1200349
Tack för svar!
Tyvärr inget resultat efter "Norsk reset" och säkringen ser fin ut och som apersson850 sa så känns det ju ganska osannolikt med tanke på att den fungerat av och ann innan.
Mjukvaruuppdatering har gjorts efter att det började krångla och försvann ju inte då men kanske värt ett försök igen.
av Pertta
#1211431
Uppdatering:

Visade sig efter att jag lämnat in bilen för felsökning på verkstad att skärmen(infotainment) var helt trasig och behövs bytas. Kostar skjortan, hoppas inte detta händer någon annan=(
av Leafs
#1247648
Lånar tråden lite...

Min V70 2016 har lite jobbigt just nu. Plötsligt när jag startade motorn vägrade Sensus vara med längre, eller vad jag ska kalla det. Fungerade ypperligt när motorn startades en minut tidigare. Displayen stendöd, inget ljud vare sig från radio, media eller något annat. "Allt annat" fungerar, bilen går som den ska, all instrumentering fungerar perfekt o.s.v.

Har kollat alla säkringar som har med infotainment att göra, det är som jag kan se en 40A stor huvudsäkring och tre mindre. Alla sitter i säkringslådan under handskfacket. Bytte alla för säkerhets skull. Fortfarande stendött.

Detta hände självklart när vi skulle resa bort ett par dagar, bilen kördes närmare 100 mil och startades minst 10 gånger under dessa dagar, fortfarande dött. Fabriksgarantin löpte ut för ett par veckor sedan, fruktar därför totalkrasch och en månadslön i verkstadsnota. Någon som har varit med om detta problem eller har nån info/tips på egen felsökning? Annars får det ju bli ett samtal till PST och ett smärtsamt verkstadsbesök....
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1247653
Fick problem med skärmen på en företagsbil, V70 Bi-fuel MY14, i typ augusti förra året. Då hade den gått ynka 3400 mil.
Skärmen var stendöd, gick inte att få liv i hur vi än gjorde. Dock kunde även vi lyssna på radion...
Jag kontaktade min lokala ÅF om problemet, som tog in och felsökte bilen.
Det visade sig att Volvo tog kostnaden, antar att det var goodwill, eftersom Volvo kände till att detta var ett relativt utbrett problem.
Nu har vi inte bilen kvar i verksamheten, den såldes för ett par månader sedan via KVD och är nu exporterad.
av Leafs
#1247732
Får vänta drygt tre veckor för en tid hos PST för att felsöka. Känns som en evighet....

Kan det tänkas att bilens dator sätter en felkod på detta problem? Krävs VIDA för att läsa ut den, eller går det med vanlig ODB och app i mobilen?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]