- ons 11 okt 2017, 01:23
#1203607
Nedan hoppar jag över allt som vi är överens om, vilket är rätt mycket, inte minst att det bästa är att hålla däcken jämnt slitna och byta alla fyra samtidigt. Således uppehåller mig bara vid sådant som jag har frågor om eller vill sätta frågetecken för.
En erfaren förare förlitar sig därtill inte på vad drivhjulen säger utan provbromsar så snart osäkerhet om väglagets beskaffenhet finns för att avgöra hur halt det egentligen är.
När det gäller undanmanöver och bakhjulssladd: Jag är helt överens med dig och andra om att okontrollerad bakhjulssladd är farligt. Säkert ökar också risken för sådan sladd om man har slitna däck bak, särskilt på en bakhjulsdriven bil utan ESP men kanske även på en framhjulsdriven med ESP om än inte lika mycket.
Men sedan finns det ju ett antal andra risker som också kan ställa till det.
1. Hur förändras risken för att man inte får till särskilt mycket till undanmanöver överhuvudtaget om man har slitna däck fram?
2. Hur förändras risken för att bilen understyr alltför mycket när man vill svänga om man har slitna däck fram?
3. Hur förändras risken för otillräckligt bromsgrepp om man har slitna däck fram?
4. Hur förändras risken för vattenplaning om man har slitna däck fram?
Som en personlig observation, som jag inte gör anspråk på att kunna generalisera, kan också nämnas att de enda situationer där jag fått hjärtat lite i halsgropen till följd av otillräckligt väggrepp efter att jag gick över (eller snarare tillbaka) till framhjulsdrift med 855an för 20 år sedan har varit av typen 2 och 3. Nu har jag kanske inte behövt göra någon undanmanöver av riktig dignitet men ändå. Och jag har förvisso i rent testsyfte känt på bilarna när jag bekantat mig med dem för att se hur benägna de är att kasta ut baken. Det har visat sig svårt att provocera fram särskilt mycket till bakhjulssladd på någon av dem måste jag säga. Då har jag visserligen haft jämngoda däck runt om, men ändå.
gooose skrev:Vill inte kasta någon bensin på elden i frågan men det bortses från fakta..Har inga problem med att du kastar bränsle på elden (diskussion är i sig inte skadlig, tvärtom) fast undrar lite vilka fakta du närmare bestämt anser att det bortses från.
Nedan hoppar jag över allt som vi är överens om, vilket är rätt mycket, inte minst att det bästa är att hålla däcken jämnt slitna och byta alla fyra samtidigt. Således uppehåller mig bara vid sådant som jag har frågor om eller vill sätta frågetecken för.
gooose skrev:Då du endast byter 2 däck och så sätter dom gärna bak av följande orsakerVisst åldras gummit. Men hur stor inverkan har den processen egentligen? Vinterdäcken till min V70 T5 -02 (Uniroyal MS Plus Nordic 205/55 R16 91Q, dubbade) har hunnit bli rätt gamla (ca 10 år) vid det här laget. Eftersom mönsterslitaget är väldigt litet (jag kör bara ett par tre hundra mil per vinter) och dubbarna suttit kvar bra, är i gott skick och har bibehållet utskick (däcken har varit bättre på såväl dessa punkter som alla andra än några dubbdäck jag tidigare haft) har jag låtit dem hänga med ändå. Jag har varje vinter provocerat dem lite i början bara för att känna var jag har dem men har inte kunnat märka någon påtaglig försämring. Inte heller har jag märkt något sådant vid vanlig körning. Har varit väldigt nöjd med de här däcken trots att det med all sannolikhet inte varit dem jag valt om jag kunnat välja fritt. Två av dem följde med bilen när jag köpte den och var så gott som nya. Så jag köpte två nya för att ersätta de två utslitna vinterdäck av annat märke som också följde med bilen.
Gummit åldras har du kört slut 2 däck på tex 3 år så kommer mao 2 däck vara runt 6 år när dom är slut(om du fortsätter köra som innan) = stor skillnad i väggrepp
gooose skrev:Nya bak o gamla fram så kommer dom slitna fortare behöva bytas och du kommer ha en bil med 4 st bra däckAtt förkorta pinan kan förstås vara bra, förutsatt att den inte blir värre medan den ännu varar ... Och hur gör du på en bakhjulsdriven bil? Nya fram och gamla bak så att du sliter ut de gamla fortare även i det fallet?
gooose skrev:Att sedan köra med slitna gamla däck bak så går att antisladd går in mycket tidigare än det behöver Men vid kraftiga undanmanövrar så tappar däcket greppet och då hjälper inget antisladd i världen Du blir passagerare till bilen stannat..Hur vet du att antisladdsystemet går in mycket tidigare än det behöver just med den däckuppsättningen? Antisladdsystemet har ju sensorer som känner av styrutslaget plus alla de relevanta krafter, hastigheter och accelerationer som bilen har att hantera och går in när dessa data säger att det borde göra det. Att det behöver gå in tidigare med slitna däck bak säger sig själv. Men hur vet du att det är för tidigt?
gooose skrev:Med dom slitna gamla fram så kommer du mycket tidigare känna att du har sämre väggrepp och kommer således inte upp i den fart som det andra testet och kommer även pga detta att få lättare att klara av enPå en framhjulsdriven bil kan man få hjälp att känna att greppet är dåligt med slitna däck fram och på en bakhjulsdriven kan man få hjälp att känna att greppet är dåligt med slitna däck bak. Fast det motiverar väl ändå inte att man sätter de sämre däcken bak på en bakhjulsdriven bil eller ...?
undanmanöver + att bakdäcken fortfarande har kvar sitt väggrepp och ger dig kontroll över situationen
En erfaren förare förlitar sig därtill inte på vad drivhjulen säger utan provbromsar så snart osäkerhet om väglagets beskaffenhet finns för att avgöra hur halt det egentligen är.
När det gäller undanmanöver och bakhjulssladd: Jag är helt överens med dig och andra om att okontrollerad bakhjulssladd är farligt. Säkert ökar också risken för sådan sladd om man har slitna däck bak, särskilt på en bakhjulsdriven bil utan ESP men kanske även på en framhjulsdriven med ESP om än inte lika mycket.
Men sedan finns det ju ett antal andra risker som också kan ställa till det.
1. Hur förändras risken för att man inte får till särskilt mycket till undanmanöver överhuvudtaget om man har slitna däck fram?
2. Hur förändras risken för att bilen understyr alltför mycket när man vill svänga om man har slitna däck fram?
3. Hur förändras risken för otillräckligt bromsgrepp om man har slitna däck fram?
4. Hur förändras risken för vattenplaning om man har slitna däck fram?
Som en personlig observation, som jag inte gör anspråk på att kunna generalisera, kan också nämnas att de enda situationer där jag fått hjärtat lite i halsgropen till följd av otillräckligt väggrepp efter att jag gick över (eller snarare tillbaka) till framhjulsdrift med 855an för 20 år sedan har varit av typen 2 och 3. Nu har jag kanske inte behövt göra någon undanmanöver av riktig dignitet men ändå. Och jag har förvisso i rent testsyfte känt på bilarna när jag bekantat mig med dem för att se hur benägna de är att kasta ut baken. Det har visat sig svårt att provocera fram särskilt mycket till bakhjulssladd på någon av dem måste jag säga. Då har jag visserligen haft jämngoda däck runt om, men ändå.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut