Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1203607
gooose skrev:Vill inte kasta någon bensin på elden i frågan men det bortses från fakta..
Har inga problem med att du kastar bränsle på elden (diskussion är i sig inte skadlig, tvärtom) fast undrar lite vilka fakta du närmare bestämt anser att det bortses från.

Nedan hoppar jag över allt som vi är överens om, vilket är rätt mycket, inte minst att det bästa är att hålla däcken jämnt slitna och byta alla fyra samtidigt. Således uppehåller mig bara vid sådant som jag har frågor om eller vill sätta frågetecken för.
gooose skrev:Då du endast byter 2 däck och så sätter dom gärna bak av följande orsaker

Gummit åldras har du kört slut 2 däck på tex 3 år så kommer mao 2 däck vara runt 6 år när dom är slut(om du fortsätter köra som innan) = stor skillnad i väggrepp
Visst åldras gummit. Men hur stor inverkan har den processen egentligen? Vinterdäcken till min V70 T5 -02 (Uniroyal MS Plus Nordic 205/55 R16 91Q, dubbade) har hunnit bli rätt gamla (ca 10 år) vid det här laget. Eftersom mönsterslitaget är väldigt litet (jag kör bara ett par tre hundra mil per vinter) och dubbarna suttit kvar bra, är i gott skick och har bibehållet utskick (däcken har varit bättre på såväl dessa punkter som alla andra än några dubbdäck jag tidigare haft) har jag låtit dem hänga med ändå. Jag har varje vinter provocerat dem lite i början bara för att känna var jag har dem men har inte kunnat märka någon påtaglig försämring. Inte heller har jag märkt något sådant vid vanlig körning. Har varit väldigt nöjd med de här däcken trots att det med all sannolikhet inte varit dem jag valt om jag kunnat välja fritt. Två av dem följde med bilen när jag köpte den och var så gott som nya. Så jag köpte två nya för att ersätta de två utslitna vinterdäck av annat märke som också följde med bilen.
gooose skrev:Nya bak o gamla fram så kommer dom slitna fortare behöva bytas och du kommer ha en bil med 4 st bra däck
Att förkorta pinan kan förstås vara bra, förutsatt att den inte blir värre medan den ännu varar ... Och hur gör du på en bakhjulsdriven bil? Nya fram och gamla bak så att du sliter ut de gamla fortare även i det fallet?
gooose skrev:Att sedan köra med slitna gamla däck bak så går att antisladd går in mycket tidigare än det behöver Men vid kraftiga undanmanövrar så tappar däcket greppet och då hjälper inget antisladd i världen Du blir passagerare till bilen stannat..
Hur vet du att antisladdsystemet går in mycket tidigare än det behöver just med den däckuppsättningen? Antisladdsystemet har ju sensorer som känner av styrutslaget plus alla de relevanta krafter, hastigheter och accelerationer som bilen har att hantera och går in när dessa data säger att det borde göra det. Att det behöver gå in tidigare med slitna däck bak säger sig själv. Men hur vet du att det är för tidigt?
gooose skrev:Med dom slitna gamla fram så kommer du mycket tidigare känna att du har sämre väggrepp och kommer således inte upp i den fart som det andra testet och kommer även pga detta att få lättare att klara av en
undanmanöver + att bakdäcken fortfarande har kvar sitt väggrepp och ger dig kontroll över situationen
På en framhjulsdriven bil kan man få hjälp att känna att greppet är dåligt med slitna däck fram och på en bakhjulsdriven kan man få hjälp att känna att greppet är dåligt med slitna däck bak. Fast det motiverar väl ändå inte att man sätter de sämre däcken bak på en bakhjulsdriven bil eller ...?

En erfaren förare förlitar sig därtill inte på vad drivhjulen säger utan provbromsar så snart osäkerhet om väglagets beskaffenhet finns för att avgöra hur halt det egentligen är.

När det gäller undanmanöver och bakhjulssladd: Jag är helt överens med dig och andra om att okontrollerad bakhjulssladd är farligt. Säkert ökar också risken för sådan sladd om man har slitna däck bak, särskilt på en bakhjulsdriven bil utan ESP men kanske även på en framhjulsdriven med ESP om än inte lika mycket.

Men sedan finns det ju ett antal andra risker som också kan ställa till det.

1. Hur förändras risken för att man inte får till särskilt mycket till undanmanöver överhuvudtaget om man har slitna däck fram?

2. Hur förändras risken för att bilen understyr alltför mycket när man vill svänga om man har slitna däck fram?

3. Hur förändras risken för otillräckligt bromsgrepp om man har slitna däck fram?

4. Hur förändras risken för vattenplaning om man har slitna däck fram?

Som en personlig observation, som jag inte gör anspråk på att kunna generalisera, kan också nämnas att de enda situationer där jag fått hjärtat lite i halsgropen till följd av otillräckligt väggrepp efter att jag gick över (eller snarare tillbaka) till framhjulsdrift med 855an för 20 år sedan har varit av typen 2 och 3. Nu har jag kanske inte behövt göra någon undanmanöver av riktig dignitet men ändå. Och jag har förvisso i rent testsyfte känt på bilarna när jag bekantat mig med dem för att se hur benägna de är att kasta ut baken. Det har visat sig svårt att provocera fram särskilt mycket till bakhjulssladd på någon av dem måste jag säga. Då har jag visserligen haft jämngoda däck runt om, men ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1203628
Det gamla goa klassiska argumentet vad gäller FWD vs RWD från Volvo vs Saab på 80-talet dyker fortfarande upp, nu vad gäller däcksmönster.

Med RWD kommer du att krocka, och du gör det med sidan av bilen.

Med FWD kommer du också att krasha lika mycket/ofta men du gör det med fronten som har bra deformationszoner

Ni behöver bara byta RWD/FWD mot däckslitage.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1203656
Att min 854 Turbo åt rätt mycket mer fram kan säkert i någon mån tillskrivas att det var roligt med en familjebil som gick som en sportbil (med den tidens mått mätt). Men det var också åtskilliga hundra mil med husvagnsdragande där i början, och det tar rätt hårt på drivhjulen oavsett var de sitter. Det blir inte bättre av att de sitter fram på en enbart framhjulsdriven bil heller.

Men det är klart, den bilen är den enda jag haft fyrhjulssladd på Autobahn med... :oops: Tur det är preskriberat nu.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1203734
Fyrhjulssladd även här med 854 Turbo -95. Duktig vattenplaning var det men det gick bra endast lite ökad puls. 13 år sedan.
Jag har aldrig förlitat mig på däck utan kör som folk istället. Satte förövrigt sämsta däcken bak i våras att kunna byta alla fyra våren 2018.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1203764
Mmm, eftersom det nu är preskriberat kan jag väl tillstå att jag lyckades på torr asfalt. Annars hade jag nog inte kommit upp i 230 från början...
av andersuw
#1203838
Jamen precis. Det gick utan större problem att provocera min 855 T5/turbo till lite fyrhjulssladd, d.v.s. lite glidning åt det ena eller andra hållet. Men att få den att kasta med bakvagnen och förlora kontrollen var rätt svårt, däremot hur lätt som helst med 745:an (och tidigare bakhjulsdrivna Volvobilar).

Vattenplaning lyckades jag också med på 855 T5, fast då bara med provokation. Gjorde man kick-down vid 70-strecket med mycket vatten på vägen kunde det släppa lite även på 3:an med automatlådan. Men sådant är ju mest av intresse för att fastställa precis hur stabilt det var.

Som jag minns det var det också mer eller mindre omöjligt att få okontrollerad bakvagnssladd med den Saab 99 -71 som var min startpunkt i tillvaron som bilförare. Om den trilskades så var det mest för att den ville fortsätta rakt fram när det var olämpligt. Och däck och fjädring var j-t mycket sämre då än de är nu. Även när det gäller framhjulssläpp har det gått väldigt mycket framåt.
Användarvisningsbild
av gooose
#1203852
Jag är rätt tråkig av mig nu när jag svarar dig på dina 4 punkter andersuw När jag nu äntligen kommit in efter att jag vart ute och testat dessa faktorer :D

Alla 4 har jag ett likvärdigt svar på..

När en erfaren förare kör under dessa förhållanden så kommer bilens däck ge dej den information du behöver som gör att du inte kör fortare än vad däcken klarar av för du har ju redan känt av att däcken inte ger dig den respons som du vill ha och då anpassar du din fart efter förhållandena
Det är när du blir överrumplad av bilens beteende som det blir farligt För allt du kan förutse är du beredd på eller hur.

Så alla vi grymma förare har inga problem med detta :mrgreen:
Men alla dom andra ni vet precis vilka Dom som endast har bilen som ett nödvändigt ont tvättar ej gör inget som inte gagnar dom själva do som inte kan något alls om bil Dom som kör med friktionsdäck året runt för att det är bekvämt och onödigt att ha 2 uppsättningar hjul Dom har inget aning om något som berör bilen kollar inte ens luften då dom inte byter hjul så behöver man väl inte kolla det ( jag träffar en hel del av denna typen av förare mitt jobb som mekaniker)

Och som svar på din fråga varför jag visste att antisladd gick in mycket tidigare.. Jag körde ju bilar med sommar däck där systemet grep in väldigt sent och med sommar fram och friktion bak så gick det in nästan bara vid en vanlig sväng så detta fick jag testat där och då och uppkliva skillnaderna

Lite Skrämmande info...
Blev senast i förra vecken utskälld av en kund för att däcken på hans XC70 var helt kass, slut,sopor,finito och bilen var ju bara 2 år däcken skulle minsann hålla längre än så ?:-/

Problemet var att hans däck som satt på bilen var mer eller mindre blanka och det är inte så konstigt på 9000 mil när man bara har kört på friktionsdäcken som satt på när han hämtade ut bilen i november 2015
En annan bidragande orsak var även att lufttrycket låg på mellan 1,6-1.8 kg vilket är nämnare 1 kg för lite värmen dessa däck får med detta låga däcktryck på sommaren gör ju att däcken nästa smälter som glass i solen
Men han hade 4 st helt nya 18" sommarhjul liggandes på vårat däckhotell Karljäveln har alltså mage att skälla ut mej pga hans egna brister Fick även en släng av att vi inte kallat in honom för något däckbyte
Så förar ansvar är helt otänkbart för en del tack o lov så var det ett leasing bolag som stod för fiolerna så jag slapp ta diskussionen med föraren Så det blev 4 st nya fina friktionsdäck på bilen och när jag lämnade åter kärran så erbjöd jag mig att byta hans hjul till våren Bara han ringde mig så jag vet när han behöver ha hjälp Får för allt i världen hoppas att något gick in om att det var hans egenansvar när det gäller bilen


Till er som byter hjul själva testa att bara byta bakhjulen till vinterhjul och ta o kör en sväng med bilen gärna när det är lite vått ute och gör lite kraftigare svängar så får man en lite försmak av hur det kan kännas när bilen blir som bambi på hal is

Jag har själv fått en framhjulsdriven V90 att köra med bakhjuls släpp med 20" sommarhjul fram och 17" friktionsdäck bak Det räckte att svänga kraftigt samtidigt som jag gasade så kom bakändan så fint
Det var vibrationer i bilen och vi hade konstaterat att ljuddämpningsmattorna hade lossnat i bakhjulen och då vi för stunden saknade däck så monterade vi 2 st vinterhjul bara för att testat om det fortfarande vibrerade

Hur många här har bromsat så hårt pga att någon oförutsedd händelse att varningsblinker har startat?

Sorry boys mycket OT igen men de e jag :oops:




//Gooose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1203866
Ok, fulldubbat fram och blanka sommardäck bak, full fart in i en isig kurva. Baken släpper och man sladdar av.

Nytt försök, fulldubbat bak och blanka sommardäck fram, full fart in i kurvan och bilen går rak fram och man far av vägen.

Jag tycker inte något av dessa alternativ är lockande. Därför skiftar jag och sätter de däck som har bäst mönster på drivhjulen vid varje skifte och därmed diffar det aldrig mer än 0.5 mm.

Då får jag
Bäst prestanda
Bäst säkerhet
Bäst ekonomi
Bäst miljö tänk
Jag slipper
Olika mönsterdjup
Slitage på AWD
Åka med olika ålder, märke,modell då jag aldrig behöver köpa 2 däck i taget.

Goooses exempel är lysande. Han har ju de "bästa" däcken bak, ändå sladdar det, för vad är egentligen "bästa" däcken när man blandar.
gooose skrev:Jag har själv fått en framhjulsdriven V90 att köra med bakhjuls släpp med 20" sommarhjul fram och 17" friktionsdäck bak Det räckte att svänga kraftigt samtidigt som jag gasade så kom bakändan så fint
Läs vilket däckstest som helst under de 10 senaste åren av friktionsdäck tex. På is och snö är de nordiska överlägsna de europeiska i grepp. På barmark är det tvärs om. Varför, jo det nordiska har supermjukt gummi, höga klackar och mycket sajpning, När man utsätter däcket för krafter på barmark så flexar klackarna och det mjuka gummit tappar greppet.

Vad händer när däcket blir lite äldre och slits. Gummit styvnar lite och klackar och sajpning blir mindre, Däcket tappar grepp på snö och is men blir bättre på barmark istället. På slutet när det flexande mönstret är nästan helt slut suger däcket i grymt bra på asfalt, men inte mycket grepp är kvar på snö och is längre.

Så till frågan nudå, var ska jag ha det äldre friktionsdäcket vs de nya friktionsdäcket. Ja det beror ju på var älgen springer ut. Är det snö där älgen springer ut ska det gamla så klart sitta fram och det nya med bäst snögrepp bak, är det barmark så ska det gamla så klart sitta bak då det har bäst asfaltgrepp.

Men det är ju fan så jobbit att flytta däcken innan varje bromsning, så jag ser hellre till att skifta runt och ha fyra lika däck så man slipper problemen för jag har ingen aning om var jag behöver tvärnita nästa gång.

Grundbultsfelet i alla tvärsäkra råd om på med nya däck med strort mönsterdjup bak så är allt frid och fröjd är att man tror att man bara bromsar när det är is eller att man bara panikbromsar när det är vattenplaning. Men man kan behöva panikbromsa i andra lägen också, tex på barmark. Därför blandar jag inte märke/modell/slitage
Användarvisningsbild
av apersson850
#1203922
gooose skrev:Hur många här har bromsat så hårt pga att någon oförutsedd händelse att varningsblinker har startat?
Jag har gjort det. Min kära sambo körde en annan bil bakom och undrade vad det var som hände när mina bromsljus blinkade, för det börjar med det. Varningsblinkers kommer på när jag kommer ner under 30 km/h, tror jag det är.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1203923
Testat den funktionen jag med, när ett geni fick för sig att backa i en skymd kurva på landsväg mitt i vintern. Hade vi fått möte i samma veva hade det smällt, bilen stannade ett par billängder framför den backande bilen.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]