Tack för Råd & Rön länken (
https://www.radron.se/globalassets/pdf- ... tabell.pdf), jag har varit ute efter info kring hur just skillnader på någon mm påverkar stabiliteten.
Ur matrisen framstår det nästan som vansinnigt att placera de något sämre däcken någon annanstans än bak på en FWD/AWD (Haldex) med ESP, vilket var tvärtemot vad jag trodde.
Det blir extra tydligt om man grupperar om kolumnerna efter den inverkan slitage får över tid (jag har tagit bort resultaten utan ESP, då det inte känns aktuellt, om något så talade de än mer för att ha de bättre däcken fram).
I exemplena nedan så har vi alltså en bil med 1 mm skillnad mellan däckparen och framdäcken slits 2 mm mer än bakdäcken under säsongen:
Vid start monteras däcken som är 1 mm bättre bak och under säsong ökas den skillnaden till 2-3 mm. Detta ger nedanstående utveckling av stabiliteten:
69B295E7-C823-42AC-926F-5A2D886BF341.jpeg (218.36 KiB) Visad 558 gånger
Vid start monteras däcken som är 1 mm bättre fram, under säsong kommer skillnaden först jämnas ut för att till slut ge att bakdäcken har 1 mm bättre mönster enligt nedan:
53269F82-329B-4B7D-B21C-D6681ECA0FE4.jpeg (251.05 KiB) Visad 557 gånger
Med de bättre däcken bak har man alltså ingen fördel utan man kör från mil ett oundvikligen mot sämre/mycket sämre köregenskaper!
Nu blir ju det här väldigt förenklat men ändå har jag gått till att bli övertygad om att be dem sätta mina dubbdäck med 1 mm bättre mönster fram till vintern. Känns nästan självklart så länge vi talar om skillnader på någon mm. Jag är omvänd, eller tänker jag helt fel?
//David (XC70 D4 AWD Classic Summum)