Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1199436
Hej,

Två av mina dubbdäck skulle egentligen behöva bytas, kör på Conti Ice Contact 2. Idag var jag hos Volvohandlaren och som genom en slump såg jag att de hade 2 Ice Contact (alltså generation 1) de sålde ut.

Är det dumsnålt att köra olika däck fram och bak? Priset var cirka 50% av vad Ice Contact 2 kostar.
av Daniel73
#1199497
Så länge det är vettiga däck så är det ingen fara att köpa förra generationen.

Bästa däcken bak!
av trasker
#1199860
Så fint då.

Anledningen till att jag grubblar lite är förutom att jag har lite svårt för bilar med olika däck fram och bak :mrgreen: att det står i manualen vill jag minnas att det måste vara likadana runt om.

Jag antar att det har med AWD att göra, men det måste ju vara bättre för den att köra med däck med samma mönsterdjup/omkrets än att det ska spela någon roll att det är likadana däck.
av oldtimersmc
#1199927
Köp dessa inga problem men sätt de nya bak! som Daniel skrev.
av trasker
#1200247
Tack svaren, jag ska åka och hämta dem i veckan.

Så skönt att ha däck klara för montering innan snön kommer, detta brukar man börja tänka på när man stiger upp och det är vitt ute :)
av Schmoyoho
#1200272
Hur kommer det sig att två däck är slut om du har AWD? På min bil, också med AWD, är både sommar- och vinterhjulen jämnt slitna.

Haldex gen V som du har i din bil sägs kunna göra skillnad på hjulspinn och diff i rullomkrets och ta det i beaktning när den (inte) drar åt kopplingen, något som varit/är ett problem på vissa AWD-system.
av trasker
#1200289
Schmoyoho skrev:Hur kommer det sig att två däck är slut om du har AWD? På min bil, också med AWD, är både sommar- och vinterhjulen jämnt slitna.

Haldex gen V som du har i din bil sägs kunna göra skillnad på hjulspinn och diff i rullomkrets och ta det i beaktning när den (inte) drar åt kopplingen, något som varit/är ett problem på vissa AWD-system.
Det är ju en mycket bra fråga. Bilen köptes ju begagnad och däcken följde med. Men 2 st är bytta förra säsongen, har tillverkningsår 2016. De två jag byter nu är från 2014.

Varför tidigare ägare bara bytte 2 däck är en bra fråga, men jag antar att det är relaterat till ett ekonomiskt sinne/snålhet.

Nu blir det i alla fall samma rullomkrets i och med att de som byttes förra säsongen ser ut som nya.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200306
Schmoyoho skrev:Hur kommer det sig att två däck är slut om du har AWD? På min bil, också med AWD, är både sommar- och vinterhjulen jämnt slitna.

Haldex gen V som du har i din bil sägs kunna göra skillnad på hjulspinn och diff i rullomkrets och ta det i beaktning när den (inte) drar åt kopplingen, något som varit/är ett problem på vissa AWD-system.
De är ju fortfarande framhjulsdrivna en stor del av tiden så om man inte roterar hjulen är det väl rimligt att det slits mer fram som på andra framhjulsdrivna bilar.
av Malmstroem
#1200341
Min Audi med kontinuerlig AWD sliter däcken rätt jämt. Ingen Volvo AWD jag haft har gjort det. De har slitit betydligt mer på framhjulen. Jag antar att det beror på att bakhjulen bara kopplas in vid behov.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]