Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1203267
I den där sista länken får VolvoB20s sätt att hantera däcken medhåll.. Har man ESP och byter så pass ofta så att skillnaden bara är ca 1mm blir inte försämringen så stor.

Men oavsett ESP så menar dom att med större skillnad än 2mm ska man absolut inte sätta sämre däcken bak.
Skärmklipp 2017-10-09 18.49.17.png
Skärmklipp 2017-10-09 18.49.17.png (142.63 KiB) Visad 399 gånger
av andersuw
#1203289
joel80 skrev:I den där sista länken får VolvoB20s sätt att hantera däcken medhåll.. Har man ESP och byter så pass ofta så att skillnaden bara är ca 1mm blir inte försämringen så stor.
Som jag redan påpekat är det enligt tabellen i själva verket bättre med B20s och mitt sätt att hantera däcken än alla andra alternativ bortsett från det att köra med ständigt nya däck runt om.
joel80 skrev:Men oavsett ESP så menar dom att med större skillnad än 2mm ska man absolut inte sätta sämre däcken bak.
Själv bryr jag mig inte så mycket om Pontus Ohlins uttolkningar när de står i strid med tabellen, särskilt som det framgår att det inte är Råd och Rön själva som genomfört själva testet. Tittar man på tabellen kan man se att det bara är på en punkt det är bättre att på en bil med ESP ha bästa däcken bak även när skillnaden är 2-3 mm, d.v.s. hantering på våt väg med ESP (två poängs skillnad). Den punkten är rent subjektiv (grundat på "körkänsla"). På inte mindre än fyra andra punkter är det enligt tabellen bättre att ha bästa däcken fram: vattenplaning (en poängs skillnad), bromsning på våt väg (tre poängs skillnad), körning i kurva på våt väg (en poängs skillnad) och bromsning på torr väg (en poängs skillnad).
av andersuw
#1203293
joel80 skrev:Vissa gillar dock inte den där faktan och tror inte att den kan appliceras på deras verklighet.
Därför kommer man med långa inlägg och försöker bryta ner de bevis för "bäst däck bak" med sne retorik och lite whataboutism, uppblandat med en stor mängd "Gish-galopp".
En på svenska mer träffande term som inte fordrar några förklaringar är gallimatiasgalopp. Vem av oss som praktiserar denna trista form av debatt överlåter jag åt andra att bedöma. Jag är inte ett dugg orolig för hur den bedömningen utfaller.
Gish-galopp
Argumentation genom att rabbla en överväldigande mängd (var för sig svaga) ”bevis” för den egna tesen. Effektivt då motparten tvingas in i en lång och mödosam motbevisning som är närmast omöjlig i en muntlig debatt eller på det begränsade utrymmet i sociala medier. Namnet kommer från den amerikanske kreationisten Duane Gish som var känd för just detta knep.
av andersuw
#1203295
oldtimersmc skrev:Å här är länken till RoR:S tabell som Anders plockat valda delar av...

https://www.radron.se/globalassets/pdf- ... tabell.pdf
Valda delar? Har du några invändningar mot det sätt jag beskrivit tabellen på? Fram med dem i så fall.
Användarvisningsbild
av joel80
#1203301
I det där dokumentet framgår det tydligt att man förordar bäst däck bak, oavsett drivning och ESP.
av andersuw
#1203309
oldtimersmc skrev:Fakta eller alternativa Fakta...
I den test från Råd och Rön som du länkar till har man tagit hänsyn till a) förekomsten av ESP och b) hur stor skillnad i mönsterdjup det är mellan fram och bakdäck. Den tabell de redovisar ger stöd för B20s och min uppfattning att det är bättre att rotera däcken så att man genomsnittligt sett har ungefär samma mönsterdjup fram som bak än att låta däcken slitas ojämnt och sedan sätta bästa däcken bak. Den ger också stöd för uppfattningen att det när slitageskillnaden blir stor (2-3 mm) är väl så bra att på en ESP-bil sätta de bästa däcken fram som att sätta dem bak. I det fallet vinner bästa däcken bak bara på en punkt (hantering på våt väg med ESP, två poängs skillnad), därtill en rent subjektiv sådan baserad på "känsla", medan bästa däcken fram vinner på inte mindre än fyra mer objektiva punkter (vattenplaning, bromsning på våt väg, körning i kurva på våt väg och bromsning på torr väg).

Vad din länk till Vägverket beträffar är den från en tidpunkt för mer än 10 år sedan då ytterst få bilar hade antisladdsystem och en långt större andel av bilarna i vår fordonsflotta var bakhjulsdrivna än vad som är fallet idag. Inte heller sägs där något om storleken på skillnaderna mellan fram och bakdäck eller om att det skulle vara sämre att som B20 och jag köra på genomsnittligt jämngoda däck runt om än att köra med bästa däcken bak. Inte heller handlar det om någon regelrätt undersökning utan om hypoteser rörande vissa mönster som man vill undersöka.

Jag bad dig i ett tidigare inlägg länka till studier/tester som ställer frågan om det verkligen alltid är bäst att sätta bästa däcken bak oavsett på vilka hjul bilen driver, oavsett om den har ESP eller inte, oavsett hur liten skillnaden i mönsterdjup är mellan fram- och bakdäck och oavsett hur nedslitna däcken generellt sett är. Jag tackar i det hänseendet för länken till Råd och Röns tabell som till åtminstone vissa delar tillmötesgår det önskemålet och som visar a) att det är bättre att rotera däcken så att man kan köra med ungefär samma mönsterdjup runt om än att låta skillnaden i mönsterdjup i öka, b) att det är bättre att sätta de bästa däcken fram på en ESP-bil så länge det är liten skillnad i mönsterdjup mellan fram och bak (max 1,5 mm) och c) att det också är väl så bra sätta de bästa däcken fram på en ESP-bil även när det är större skillnad i mönsterdjup (2-3 mm) mellan fram- och bakdäck.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1203314
Dom sammanfattade det rätt bra.
Och slitna däck baktill på bilen bör i alla avseenden undvikas eftersom risken för krängningar ökar markant.
Till en början verkar det dock som att ESP-systemet kan förhindra dessa krängningar även när det är stora skillnader i mönsterdjup.
Ja, i initialskedet tycks de faktiskt ganska harmlösa. Men sedan, med ökande hastighet, blir det värre.
Det finns en gräns för hur länge elektroniken kan tämja och styra över de fysiska lagarna, och till slut kan inte ens den mest erfarne bilförare parer rätt och undvika en olycka Därför bör alltså de mest slitna däcken monteras fram. Men de placeringen medför å andra sidan att bromssträcka blir betydligt längre, vilket i sin tur innebär en kraftigt ökad risk för att du inte hinner stanna bilen om du plötsligt måste.

Så, för säkerhets skull: Undvik att kombiner gamla sommardäck med nya. Skaffa dig i stället fyra nya!
av andersuw
#1203315
joel80 skrev:I det där dokumentet framgår det tydligt att man förordar bäst däck bak, oavsett drivning och ESP.
Nä. Det har du inga belägg för. Som jag redan påpekat förordar Råd och Rön i första hand att låta däcken slitas jämnt så att man genomsnittligt kör på lika bra däck fram som bak och byter alla fyra på en gång när det blir dags, precis som B20 och jag hela tiden hävdat. Se här. Det är också i linje med resultaten i tabellen.

När det gäller hur man skall göra om skadan redan är skedd och det blivit en väsentlig skillnad i mönsterdjup mellan det ena däcksparet å det andra pekar Pontus Ohlins kommentarer i en riktning och tabellen med resultat i en annan. Enligt tabellen är det i det fallet väl så bra att på en ESP-bil sätta bästa däcken fram som att sätta dem back. Det är då bara på en punkt som bästa däck bak vinner och det är en rent subjektiv sådan (grundad på "körkänsla"). På fyra andra punkter vinner bästa däck fram. Räknar man poäng blir det sammanlagt 6 - 2 till förmån för bästa däcken fram. Det är i mitt tycke väsentligt intressantare än kommentarerna från en journalist som sannolikt inte är bilexpert och heller inte utfört testet.
av andersuw
#1203317
joel80 skrev:Dom sammanfattade det rätt bra.
Så, för säkerhets skull: Undvik att kombinera gamla sommardäck med nya. Skaffa dig i stället fyra nya!
Precis. Se till att däcken slits jämnt och byt alla fyra när det blir dags. Då blir det inga säkerhetsproblem och inget onödigt grubblande över vilka däck som borde placeras bak respektive fram.
Användarvisningsbild
av joel80
#1203318
Okej, rättelse; man förordar nya däck, men om man nu ska använda slitna däck så skriver dom bäst däck bak... absolut inte slitna däck bak och bättre fram.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
Vi som beställt EX90

Nu går vi in i maj 2024 och ingen utomst&ari[…]

@White , Trodde du meckade med allt själv[…]

tjena, någon som har bytt växellå[…]