oldtimersmc skrev:Fakta eller alternativa Fakta...
I den test från Råd och Rön som du länkar till har man tagit hänsyn till a) förekomsten av ESP och b) hur stor skillnad i mönsterdjup det är mellan fram och bakdäck. Den tabell de redovisar ger stöd för B20s och min uppfattning att det är bättre att rotera däcken så att man genomsnittligt sett har ungefär samma mönsterdjup fram som bak än att låta däcken slitas ojämnt och sedan sätta bästa däcken bak. Den ger också stöd för uppfattningen att det när slitageskillnaden blir stor (2-3 mm) är väl så bra att på en ESP-bil sätta de bästa däcken fram som att sätta dem bak. I det fallet vinner bästa däcken bak bara på en punkt (hantering på våt väg med ESP, två poängs skillnad), därtill en rent subjektiv sådan baserad på "känsla", medan bästa däcken fram vinner på inte mindre än fyra mer objektiva punkter (vattenplaning, bromsning på våt väg, körning i kurva på våt väg och bromsning på torr väg).
Vad din länk till Vägverket beträffar är den från en tidpunkt för mer än 10 år sedan då ytterst få bilar hade antisladdsystem och en långt större andel av bilarna i vår fordonsflotta var bakhjulsdrivna än vad som är fallet idag. Inte heller sägs där något om storleken på skillnaderna mellan fram och bakdäck eller om att det skulle vara sämre att som B20 och jag köra på genomsnittligt jämngoda däck runt om än att köra med bästa däcken bak. Inte heller handlar det om någon regelrätt undersökning utan om hypoteser rörande vissa mönster som man vill undersöka.
Jag bad dig i ett tidigare inlägg länka till studier/tester som ställer frågan om det verkligen alltid är bäst att sätta bästa däcken bak oavsett på vilka hjul bilen driver, oavsett om den har ESP eller inte, oavsett hur liten skillnaden i mönsterdjup är mellan fram- och bakdäck och oavsett hur nedslitna däcken generellt sett är. Jag tackar i det hänseendet för länken till Råd och Röns tabell som till åtminstone vissa delar tillmötesgår det önskemålet och som visar a) att det är bättre att rotera däcken så att man kan köra med ungefär samma mönsterdjup runt om än att låta skillnaden i mönsterdjup i öka, b) att det är bättre att sätta de bästa däcken fram på en ESP-bil så länge det är liten skillnad i mönsterdjup mellan fram och bak (max 1,5 mm) och c) att det också är väl så bra sätta de bästa däcken fram på en ESP-bil även när det är större skillnad i mönsterdjup (2-3 mm) mellan fram- och bakdäck.