Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1204063
andersuw skrev:
joel80 skrev:Ja vi får väl se vad Gooose svarar... och vem det är som missförstått.
Du ska nog tänka till lite hur du diskuterar.
Det blir bara jobbigt och drygt när du skriver på ett sätt som lätt uppfattar som rätt aggressivt och "besserwisser"-aktigt.
Vad det stora flertalet som följer den här tråden kanske inte är medvetna om är att Joels återkommande personangrepp på mig utgör ett försök att ge igen för gammal ost. Han har ett personligt horn i sidan till mig efter våra många och långa diskussioner om batteridrivna elbilar kontra andra biltyper i en annan del av forumet än den här.
Jag tycker faktiskt att joel80 har rätt i sina synpunkter och det där med personangrepp från joel80 stämmer inte enligt min uppfattning, hans ända problem är väl hans övertro på elbilar :wink:
Med tanke på att detta är ett forum för bilar och tankar om bilismen, så kanske man inte hela tiden skall behöva försvara sina tankar med att hela tiden behöva hänvisa till vetenskapliga forskningsresultat för att inte behöva bli ifrågasatt utan låt debatten vara på en lagom nivå.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204073
Du är rätt så oförstående för hur du själv framstår och skriver. Trist att du inte kan ta ett steg tillbaka och kolla hur du själv agerar.

Jag har inget horn i sidan till dig Andersuw, men jag tycker det är tråkigt att din aggressiva stil att diskutera genomsyrar alla inlägg så fort någon säger emot dig.
Du blir extremt defensiv och har utryck i dina svar som ofta verkar försöka förminska den du diskuterar med.

När det gäller vinterdäcks förmåga på asfalt så är de ändå många gånger bättre än sommardäcks förmåga på is och snö.
Att man självklar Inte heller ska blanda tror jag framgått, och om du trodde det var det gooose menade med testerna så har du missat poängen.
Han satte däcken så för att just testa på att ha sämre däck bak (eftersom testerna utfördes på våt asfalt och inte under vinterförhållanden var det troligen bara ett smidigt sätt att få på ett par däck bak som gav sämre fäste..)
av Schmoyoho
#1204074
Har försökt följa tråden men känns som årets "Ni med AWD", för er som minns diskussionen om AWDs vara eller icke vara. Känns som att alla är on board med att bästa däcken ska sitta bak? Några sliter ut däck axelvis, några roterar och byter alla fyra samtidigt. Tomato tomato?
av andersuw
#1204080
Nej om du tror att alla är överens om att bästa däcken skall sitta bak bör du nog ta dig en lite grundligare titt på vad som sagts. Både VolvoB20 och jag har hela tiden drivit linjen att det bästa är att ha jämnt slitna däck runt om. På en bil som helt eller huvudsakligen är framhjulsdriven innebär det normalt att man varje säsong sätter de marginellt bättre däcken fram för att på så sätt behålla slitaget jämnt fördelat. Somliga går rentav längre och hävdar att man bör ha bästa däcken fram om bilen är framhjulsdriven även om det hunnit bli lite mer än marginell skillnad i slitage:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1203049

Den förstnämnda ståndpunkten (jämngoda däck) får entydigt stöd av den test rapporterad i Råd och Rön som utförligt diskuterats i tråden och som redovisas i tabellform här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1203267

Även den andra ståndpunkten (bästa däcken fram om mer än marginell skillnad uppstått) motsägs inte av tabellen förutsatt att bilen har antisladdsystem. Som du kan se vinner då bästa däcken bak bara på en punkt (hantering på våt väg) som är en rent subjektiv sådan, utan egentliga mätvärden. På fyra andra och mer objektiva punkter (vattenplaning, bromsning på våt väg, körning i kurva på våt väg och bromsning på torr väg) vinner bästa däcken fram. Räknar man poäng (antal minustecken i skillnad) vinner bästa däcken fram med 6 - 2.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204088
Ingen av oss som menar på att man ska sätta bäst däck bak om det är skillnad i däckslitage har vid ett enda tillfälle sagt att det är bättre än att ha alla däcken med lika bra mönster. Diskussionen, om man inte vill vrida den, är var man ska sätta de bästa paret om man nu står där med olika slitna däck.

De flesta är också med på att med väldigt små skillnader (typ enstaka millimeter) kan man sätta de sämre däcken bak om man sliter mer på framdäcken. Under den tid det tar tills däcken är lika slitna har man då en lite (men acceptabel) försämring och liten ökad risk för att bakvagnen ska släppa. Vet man om det kan man ta det lite extra försiktigt om det t.ex är väldigt halt eller finns mycket vatten på vägen.
av andersuw
#1204109
joel80 skrev:Ingen av oss som menar på att man ska sätta bäst däck bak om det är skillnad i däckslitage har vid ett enda tillfälle sagt att det är bättre än att ha alla däcken med lika bra mönster. Diskussionen, om man inte vill vrida den, är var man ska sätta de bästa paret om man nu står där med olika slitna däck.
Det ni flera gånger har sagt är att man alltid skall sätta bästa däcken bak. Gör man alltid det på en framhjulsdriven bil får man alltid ojämnt slitna däck som ett brev på posten. Även vitsen med att slita ner däcken jämnt så att de sedan kan bytas samtidigt har ifrågasatts. Se citat nedan.
joel80 skrev:Tyckte oldtimersmc utryckte det rätt bra.
oldtimersmc skrev:Alltid bäst däck bak, det är inget tyckande utan fakta och oomkullrunkeligt allt annat är brist på kunnande och överskott på tryckande. Om inte annat så tydligt bevisat av VTI för den som tvivlar på att jorden är rund...
oldtimersmc skrev:Vad är vitsen med att byta (slita ner) alla bäcken samtidigt? Har jag 2 dåliga däck så byter jag de sätter bakdäcken fram och de nya bak.
joel80 skrev:De flesta är också med på att med väldigt små skillnader (typ enstaka millimeter) kan man sätta de sämre däcken bak om man sliter mer på framdäcken. Under den tid det tar tills däcken är lika slitna har man då en lite (men acceptabel) försämring och liten ökad risk för att bakvagnen ska släppa. Vet man om det kan man ta det lite extra försiktigt om det t.ex är väldigt halt eller finns mycket vatten på vägen.
Det är skillnad på att som du nu säga att man kan göra så (d.v.s. att det är acceptabelt) och att säga att man bör göra så, vilket är den linje B20 och jag drivit.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1204128
Schmoyoho skrev:Känns som att alla är on board med att bästa däcken ska sitta bak?
Inte alls, jag vill ha exakt samma slitage runt om för då får jag:
-Bäst prestanda
-Bäst säkerhet
-Bäst ekonomi
-Bäst miljötänk
Jag slipper
-Olika mönsterdjup
-Slitage på AWD
-Åka med olika ålder, märke,modell då jag aldrig behöver köpa 2 däck i taget.

Det får jag definitivt inte om jag slentrianmässigt placerar bästa däcken bak, då har jag snart tokslut framdäck och jättemycket mönster kvar bak. Och det är inget bra
Användarvisningsbild
av Derank
#1204171
Merparten förstår nog det. Ja. Sedan finns det alltid de som ska dra allt till sin spets. ...
av Daviddd
#1204309
Tack för Råd & Rön länken (https://www.radron.se/globalassets/pdf- ... tabell.pdf), jag har varit ute efter info kring hur just skillnader på någon mm påverkar stabiliteten.

Ur matrisen framstår det nästan som vansinnigt att placera de något sämre däcken någon annanstans än bak på en FWD/AWD (Haldex) med ESP, vilket var tvärtemot vad jag trodde.

Det blir extra tydligt om man grupperar om kolumnerna efter den inverkan slitage får över tid (jag har tagit bort resultaten utan ESP, då det inte känns aktuellt, om något så talade de än mer för att ha de bättre däcken fram). I exemplena nedan så har vi alltså en bil med 1 mm skillnad mellan däckparen och framdäcken slits 2 mm mer än bakdäcken under säsongen:

Vid start monteras däcken som är 1 mm bättre bak och under säsong ökas den skillnaden till 2-3 mm. Detta ger nedanstående utveckling av stabiliteten:
69B295E7-C823-42AC-926F-5A2D886BF341.jpeg
69B295E7-C823-42AC-926F-5A2D886BF341.jpeg (218.36 KiB) Visad 556 gånger
Vid start monteras däcken som är 1 mm bättre fram, under säsong kommer skillnaden först jämnas ut för att till slut ge att bakdäcken har 1 mm bättre mönster enligt nedan:
53269F82-329B-4B7D-B21C-D6681ECA0FE4.jpeg
53269F82-329B-4B7D-B21C-D6681ECA0FE4.jpeg (251.05 KiB) Visad 555 gånger
Med de bättre däcken bak har man alltså ingen fördel utan man kör från mil ett oundvikligen mot sämre/mycket sämre köregenskaper!

Nu blir ju det här väldigt förenklat men ändå har jag gått till att bli övertygad om att be dem sätta mina dubbdäck med 1 mm bättre mönster fram till vintern. Känns nästan självklart så länge vi talar om skillnader på någon mm. Jag är omvänd, eller tänker jag helt fel?

//David (XC70 D4 AWD Classic Summum)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]