Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1200362
Däck slits ju inte heller bara av acceleration. Vid kurvor slit främre "yttre" däcket mest. Vid inbromsning slits framdäcken mer.
av intruder1400
#1200363
De är väl frun som kört bilen :D
Står still o rattar bilen sliter på däck o framvagn !
Något jag lärt frun o barn att bilen ska rulla när man styr , men så har jag inte behövt byta framvagnsdelar eller fel slitna däck :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av ER
#1200430
Personligen skulle jag aldrig köpa och montera vinterdäck dubbat eller ej som är en eller flera generationer gammalt ej ens om det var gratis på en bil jag använder varje dag, ännu mindre när konkurrenten Nokian släppt nytt Hakka9 i år och Conti måste kontra med gen3 snart om dom vill hänga med ett fulldubbat däck.
Jag har alltid bytt alla 4 när det handlar om vinterdäck och det har inget med AWD att göra för att när älsta däckena är slut så är dom mellan 6-8 år gamla mot drygt 3-4 år om alla byts och då har dom iaf pyttelite egenskaper kvar som är specifika för vintedäck. Hade inga problem att betala lite mer för hakka9 mot hakka8 igen nu när första om gången 8:or är slut och sen lite mera för att få 17" denna gången mot 16" med "lokstuk" förra gången.
av Schmoyoho
#1200468
ER skrev:Hade inga problem att betala lite mer för hakka9 mot hakka8 igen nu när första om gången 8:or är slut och sen lite mera för att få 17" denna gången mot 16" med "lokstuk" förra gången.
Angående det... Jag har inte hängt med i vad som är nytt med niorna men är det så stor skillnad på generation till generation? Är det inte bättre byta oftare och ev. köpa en generation äldre däck, så länge de är hyfsat färsktillverkade så att gummit har bra egenskaper?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1200482
SBergdahl skrev:
Schmoyoho skrev:Hur kommer det sig att två däck är slut om du har AWD? På min bil, också med AWD, är både sommar- och vinterhjulen jämnt slitna.

Haldex gen V som du har i din bil sägs kunna göra skillnad på hjulspinn och diff i rullomkrets och ta det i beaktning när den (inte) drar åt kopplingen, något som varit/är ett problem på vissa AWD-system.
De är ju fortfarande framhjulsdrivna en stor del av tiden så om man inte roterar hjulen är det väl rimligt att det slits mer fram som på andra framhjulsdrivna bilar.
Självklart, framhjulet gör huvuddelen av jobbet, driver 99% av tiden på en AWD, bromsar hårdast och styr mest. Därför slits de fortare än bak. Därför sätter jag alltid bästa däcken fram och skiftar ofta så blir skillnaden mindre än 0.5 mm mellan fram och bak.

För bästa väghållning och ekonomi vill jag ha samma mönsterdjup fram och bak och de kan man bara få om man placerar bästa mönstret fram.
Användarvisningsbild
av joel80
#1200509
Ja du ska såklart gå emot vad alla experter säger... :roll:
Bäst däck bak ger bäst väghållning.

Däremot är ditt sätt kanske lite mer ekonomiskt så att man sliter däcken skapligt jämt.. Och om du nu bara har en halv millimeters skillnad och skiftar ett par gånger under säsongerna, (jag skulle behöva skifta 2-3 gånger under en vinter tror jag.. det slits nog i alafall 2mm per säsong.) så är det troligen ingen större fara om du inte hamnar i nån extrem situation.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200537
Antalet däck som går åt blir ju detsamma, bara att det inte blir byten i par om man roterar runt. Jag kastar också om däcken så länge skillnaden är liten men jag skruvar inte av däcken halvvägs genom säsongen för att göra det.

Angående gummits åldrande så är den effekten så stor. Visst, tio år i solen är väl en sak men nya däck ligger ju ofta i något mörkt lager. Teknikutvecklingen som lagts på nya däck gissar jag har samma eller större del i prestandaskillnaden.
Användarvisningsbild
av gooose
#1200571
[quote="ER"]Personligen skulle jag aldrig köpa och montera vinterdäck dubbat eller ej som är en eller flera generationer gammalt ej ens om det var gratis på en bil jag använder varje dag, ännu mindre när konkurrenten Nokian släppt nytt Hakka9 i år och Conti måste kontra med gen3 snart om dom vill hänga med ett fulldubbat däck.

Det är väl mer så att Conti 2 an släpptes och Hakka nu följer efter ;-//

Har hakka 8 på ena bilen och Conti 2an på den andra och har flera ggr märkt att Conti har bättre bromsegenskaper i vinterväglag + att Hakka är "lite" mjukare/instabilare på våt/torr asfalt

Annars är dessa 2 märken helt klart mycket bra däck med underbara egenskaper så det är högst individuellt vilket man tycker är bäst


//Goose
Användarvisningsbild
av ER
#1200573
gooose skrev:
ER skrev:Personligen skulle jag aldrig köpa och montera vinterdäck dubbat eller ej som är en eller flera generationer gammalt ej ens om det var gratis på en bil jag använder varje dag, ännu mindre när konkurrenten Nokian släppt nytt Hakka9 i år och Conti måste kontra med gen3 snart om dom vill hänga med ett fulldubbat däck.

Det är väl mer så att Conti 2 an släpptes och Hakka nu följer efter ;-//

Har hakka 8 på ena bilen och Conti 2an på den andra och har flera ggr märkt att Conti har bättre bromsegenskaper i vinterväglag + att Hakka är "lite" mjukare/instabilare på våt/torr asfalt

Annars är dessa 2 märken helt klart mycket bra däck med underbara egenskaper så det är högst individuellt vilket man tycker är bäst


//Goose
Inte direkt vad jag minns.
Hakka8 kom hösten 2013 som resultat av nyare dubbregler och tog full pott direkt med maximalt antal dubb jmfr konkurransen som tvingades till färre dubb pga högre slitage av deras dubb och givetvis gav det utslag i tester på halt underlag och jag hade dom på S60:n det året och XC:n fick jag först 2014.
Ice Contact2 kom till 2015 som svar och även det med fler dubbar då man bevisat mindre slitage och får ha fler dubb upp till maxantalet tillåtet.
För mig så är ljudnivån och egenskaperna på vått underlag av underordnad betydelse när det ofta är rena isgatan ihop med feldoserat så det är bananform på "kostigen" där man skall fram i skogen så då har jag föredragit XC:n framför nåt skott med Conti/Michelin whatever som nu sitter på den.
Nu kommer hakka9 med två olika typer av dubb i samma däck för maximalt grepp vid broms/gaspådrag och en typ för maximalt grepp när det svänger.

Nu kvittar det vad man väljer som du påpekar då det varit omväxlande Hakka8 och IceContac2 i topp i tester så bra däck båda, men jag undviker gamla däck både vad gäller tillverkningsdatum såväl som modell helt enkelt av regel då utvecklingen går framåt med några undantag i historien av vinterdäck.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Bytt bakfjädrar på min XC60, enkelt.

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]