Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1199498
Det borde väl finnas något som kan kallas förångare på gasbilar.

Tveksamt om ACn kan ge så tydliga felkoder.
Lågt systemtryck borde det blivit då.
#1199555
Ja, gasen lär ju vara flytande i tanken, och så sänker man trycket för att förgasa den lite i taget, efterhand som den används. Och den förångaren ska tydligen värmas (inte kylas) och nu fungerar det inte. Men sen vet jag inte tillräckligt om gasbilarna för att kunna dra fler slutsatser.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
#1199564
apersson850 skrev:Ja, gasen lär ju vara flytande i tanken, och så sänker man trycket för att förgasa den lite i taget, efterhand som den används. Och den förångaren ska tydligen kylas och nu fungerar det inte. Men sen vet jag inte tillräckligt om gasbilarna för att kunna dra fler slutsatser.
Snarare ska den väl värmas?

Gas kommer till förångaren i flytande form och ska bli gas, då blir det kallt, varvid man måste se till att värma förångaren så det inte fryser is

Eller?

Edit - Verkar vara t o m så att man behöver värme i förångare för att värma den flytande gasen så den övergår till gasform, det är alltså inte som att öppna kranen på en gasflaska, då kommer gas ut som gas, men det har en massa negativa sidor som man vill unvika

Fungerar bilen på gasdrift? Om den gör det så kan man ju misstänka att tempgivaren inte rapporterar rätt värde?
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]