Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apw1975
#1198233
Jag har en V70 my10.
Nu på senare tid har min nyckel/fjärr börjat pipa typ en gång i timmen.
Jag har bytt batterier flera ggr då jag antog att den larmade för låg spänning, men så är inte fallet.
Inga infomeddelanden i dasplayen på bilen heller.
Ringde volvoverkstaden, och de hade aldrig hört talas om att det kunde ens komma ljud ut nyckeln.
Har någon här inne hört eller hört talas om detta fenomen.

Med vänlig hälsning
AW
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1198239
Det finns vad jag vet inte ens en högtalare i nycklarna, så det låter konstigt. Antennen borde inte kunna vibrera så högljutt heller.
av apw1975
#1198393
Steffe3 skrev:Det finns vad jag vet inte ens en högtalare i nycklarna, så det låter konstigt. Antennen borde inte kunna vibrera så högljutt heller.
Ja det är jättemärkligt.
Jag hade isär nyckeln ända in till kretskortet för att se om jag såg nån liten högtalare, men jag kunde inte se något.
Bara en massa mycket små kretsar.
Men nyckeln lämnar ifrån sig ett otroligt högt piiiiiiip ca en gång i timmen.
Såpas högt så tillåmed katten reagerar på vad fan som låter.
Kan jämföras med brandvarnare, fast bara ett pip.
Även märkligt att det inte finns någon info på nätet någonstans, samt att volvoverkstaden ALDRIG hade hört talas om fenomenet...
För att förtydliga igen så är det alltså en nyckel till en V70 my10.
En sån man sticker in i en springa för att sedan trycka på startknappen.
av least
#1198441
Prova att ta ur fjärrens batterier och sen sätta tillbaka dem.
(Ibland räcker detta för att "saken" ska få lite högre spänning.)

Om batteriet börjar ta slut, så kan det finnas en chans att någon komponent i fjärren får frispel och låter.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1198442
Finns inget som avsiktligt ska låta i nyckeln. Men det finns förstås någon antenn. Ledarna i en sådan antenn är oftast limmade. Om limmet släpper skulle man kunna tänka sig att vibrationer kan ge ifrån sig ett ljud. Det här är nog sånt som vi som är 50+ inte behöver bry oss om, för vi hör det inte längre...
av apw1975
#1198995
apersson850 skrev:Finns inget som avsiktligt ska låta i nyckeln. Men det finns förstås någon antenn. Ledarna i en sådan antenn är oftast limmade. Om limmet släpper skulle man kunna tänka sig att vibrationer kan ge ifrån sig ett ljud. Det här är nog sånt som vi som är 50+ inte behöver bry oss om, för vi hör det inte längre...
https://volvoforums.com/forum/volvo-c70 ... ?styleid=2
Är inte den lilla cirkeln nere i mitten av kretskortet en summer?
OBS scrolla till post #9 å klicka på bilden.
av apw1975
#1199011
apersson850 skrev:Nej, det är det inte.
Ok....
Piper gör det iaf ifrån fjärren.
Och det är inget fel på räckvidd eller att starta bilen ned den.
Så att det skulle vara några lösa lösningar eller sådant i antennen som låter tycker jag låter konstigt...
Hoppas någon kommer fram till vad det kan vara.
Ska tillägga att pipet är alltid lika konstant när det låter.
Det har alltid samma längd å ton.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]