Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
#1197615
Hej!

Mitt batteri verkar inte nå mer än 92-93% av sin kapacitet trots 15 mils motorvägskörning. Detta från ca 83%.

Dessutom tappade den 5-10% på ett dygn. Tyder det på dåligt batteri?

Ej bytt sedan bilen var ny. Bil enligt sign.

Mäter med CTEK Battery Sense.

/Fredrik
av Daniel73
#1197618
Enligt mig är det ett slitet men inte utslitet batteri.
Dödar du det inte med bräsnlevärmare utan stödladd ing så håller nog det ett tag till
Användarvisningsbild
av Its1more
#1197721
Daniel73 skrev:Enligt mig är det ett slitet men inte utslitet batteri.
Dödar du det inte med bräsnlevärmare utan stödladd ing så håller nog det ett tag till
Tack! Har ingen bränslevärmare. Har dålig möjlighet till laddning utan att ta ut batteriet.

Kanske byter till ett BOSCH Silver ändå...
av Schmoyoho
#1197771
Har du en CTEK kan du ju testa en recond-laddning? Vet inte vad 5-10% innebär för tapp men det lät ju som ganska mycket. Vill man vara helt säker på batteriets skick så ska det väl laddas bortkopplat och sen stå i 24-48 h orört och fortfarande bortkopplat. Spänningen ska hålla sig kring 12,7 V.
av Kimmen90
#1197775
Åk på en mack och fråga om de kan hjälpa dig med ett belastningsprov.
Vintertid är det alltid skönt att ha ett fräscht batteri.
av Schmoyoho
#1197799
Bytte på en kompis bil där batteriet inte räckte för att dra runt motorn efter laddning, långkörning och sedan 10 min parkerad med stereon på låg volym. Hjälpstartade och fick hem bilen, laddade och fick för mig att titta med VIDA om det gett några felkoder (massa konstiga felmeddelanden när spänningen var låg) och då kunde man se spänningen sjunka från 12 V till 10 V på några minuter. edit: min poäng var att man kanske med lite spänningsmätning kunna göra ett eget belastningstest. Sjunker spänningen snabbt om du lämnar tändningen på läge II? Har för mig min bil, med fräscht batteri, klarar läge II och VIDA+DiCE i en 10-20 minuter utan att spänningen hinner sjunka allt för mycket.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
av ChristerN
#1197822
Att ett batteri från 2013 idag når 92-93% av sin (ursprungliga) kapacitet är extremt bra!
Ligger du på runt 80-85% utan långkörning är det också bra och har du ingen bränslevärmare skulle jag inte oroa mig.
Att det tappar 5-10% på ett dygn verkar dock inte så bra.
Ovanstående får mig att undra hur du har mätt och vad du har använt för referenser.
CCA?
Med vilken mätmetod?
Vänta tills det blir runt 0-gradigt och om bilen då blir svårstartad skulle jag byta batteri.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]