Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196862
Hej. Har gått och köpt v70 D5 -11, och har fått höra att man kan ta bort partikelfiltret och sen få bilen mappad så den tror att där fortfarande sitter ett filter, detta är inget jag tänker göra men enligt vad jag hört så ska där vara effektökning att hämta, runt 15hk enligt mekanikern som sa detta till mig.
Vad tror ni om detta, bullshit eller sant?
Mvh
#1196872
Det kan jag inte uttala mig om . Men jag tro inte det ger 15hk till på en d5a men jag kan ha fel. Kolla med nån trimfirma istället.

Du lär väl ha nån i din närhet
#1196943
Jag har aldrig sett et D5a utan DPF, en polare pillade bort det på hans BMW och den både lät högre och rök en del. Men inte tokmycket, och han besiktigade ochså utan problem.
Användarvisningsbild
av ER
#1196946
Sett en "rysk" XXC70 D5 utan både det ena och det andra antagligen ihop med fulbox som bara pumpar in mera bränsle. Svartrök så det blir över och gör dom sitt jobb blir det stopp vid nålsögat med eller utan felkoder relaterat till detta snedsteg.
#1196950
ER skrev:Sett en "rysk" XXC70 D5 utan både det ena och det andra antagligen ihop med fulbox som bara pumpar in mera bränsle. Svartrök så det blir över och gör dom sitt jobb blir det stopp vid nålsögat med eller utan felkoder relaterat till detta snedsteg.
Om vi tänker på samma bil...:
https://youtu.be/HeWidloHCa4
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]